konferencia

Járműipari konferencia: gigászok találkozója

2019.06.11.

Hatodik alkalommal rendezett járműipari konferenciát a Nemzeti Befektetési Ügynökség (Hungarian Investment Promotion Agency, HIPA) Budapesten. A magyar járműipar hat kiemelkedő cégének vezetői mellett ott volt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is.

A győri Audit Achim Heinfling, az igazgatóság elnöke, a BMW-t Michele Melchiorre, a magyar projektért felelős elnökhelyettes, a Jaguar Land Rover Hungary Kft.-t Nevijo Mance fejlesztési igazgató, a kecskeméti Mercedest Christian Wolff gyárigazgató, az Opel Szentgotthárd Kft.-t Grzegorz Buchal ügyvezető igazgató, a Magyar Suzukit pedig dr. Urbán László vezérigazgató-helyettes képviselte.

Szijjártó Péter elemez

Szijjártó Péter arról beszélt a konferencián, hogy hosszú távon is magas, az EU átlagát legalább 2 százalékkal meghaladó gazdasági növekedést ösztönöz a kormány hamarosan elkészülő gazdaságvédelmi akcióterve. Az intézkedés újabb adó- és bürokráciacsökkentéssel, az eljárási folyamatok egyszerűsítésével, a szakképzés korszerűsítésével, a duális képzés bővítésével támogatná a gazdaság szereplőit. Az autóipart mindezen felül a beszállítóknak szánt pénzügyi keret bővítése is segítené.

A magyar járműipar a miniszter szerint 2010 óta kulcsszerepet játszott a munkahelyteremtésben és a gazdasági dimenzióváltásban egyaránt, elsőségét pedig az újabb átalakulási folyamatokban, a magas hozzáadott értékű technológiák korszakában is megőrzi.

Szijjártó Péter szerint a magyarországi autóipar lendületét mutatja, hogy a 2010-ben 3600 milliárd forint éves termelési érték tavaly 8500 milliárd forintra nőtt, idén pedig már az első negyedévben megközelítette a 2500 milliárd forintot. A belföldön termelő nagy autógyártók mellett a világ 20 nagy beszállítójából 15, az elektromobilitásban érdekelt 5 távol-keleti óriáscégből pedig 3 már megjelent.

Magyarország nem támogatja, hogy Brüsszel az autóipar versenyképességét a környezetvédelemre hivatkozva észszerűtlenül korlátozza - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter.

Ésik Róbert és Szijjártó Péter

Ésik Róbert, a HIPA elnöke a konferencián bemutatta azt az egyedülálló és a maga nemében páratlan kutatást a magyar autóiparról, amelyet a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) készített.

A 2019 tavaszán lefolytatott kutatásban 49 vállalat vett részt, amelyek összesen közel 100.000 főt foglalkoztatnak Magyarországon. A felmérést célja az volt, hogy kiderüljön: a gazdasági környezet változásai milyen hatással vannak az iparág hazai versenyképességére. A HIPA ugyanis ezek alapján tud még jobb javaslatokat megfogalmazni annak érdekében, hogy Magyarország a jövő járműipara számára is vonzó gyártási és innovációs központ maradjon.

Pódiumbeszélgetés a magyar járműiparról

A felmérésben a vállalatokat és döntéshozókat három témakör (Technológia és Innováció, HR és Oktatás, Beszállítók) köré csoportosítva kérdezték meg. A kutatás rávilágított: a járműipar hazánkban is jelentős átalakuláson megy keresztül, amit a technológiaváltás, a digitalizáció térnyerése, a változó felhasználói igények, illetve a környezettudatos felelős vállalati működés erőteljesebb megjelenése befolyásolnak.

Emellett a külső tényezők sem elhanyagolhatók, így a csökkenő eladások Kínában, a Brexit által okozott bizonytalanság, a kialakulófélben lévő amerikai-kínai kereskedelmi háború és a szabályozói előírások változásai is további átalakulást idézhetnek elő.

A rendezvényen ismertetett adatok szerint az érintettek legnagyobb része, csaknem kétharmada a robotizációt tekinti a következő évek legfontosabb kihívásának a magyarországi működésében, 82 százalékuk a gyártás, 63 százalékuk a logisztika fejlesztését tervezi a következő 2 év során. A gyártók jelentős része ugyanakkor a munkaerőhiánytól is tart, 61 százalék számít nehézségre a szakképzett munkaerő toborzásában, miközben majdnem 40 százalékuk létszámbővítést tervez a következő 12 hónapban. Megközelítőleg minden ötödik 100-nál több alkalmazottat venne föl - derül ki a felmérésből.

Christian Wolff beszél

Ezt követően pódiumbeszélgetés következett a résztvevőkkel. Hogyan látják saját helyzetüket? – hangzott az első kérdés.

Az Audi képviselője úgy fogalmazott, ők a legnagyobb játékosok Magyarországon, több mint negyedszázados múlttal. Tavaly stabil évet zártak a turbulens gazdasági környezet ellenére. Az év eleji egyhetes sztrájk nem könnyítette az Audi helyzetét.

Két percenként érkezik egy szállító jármű a BMW épülő debreceni gyárához – fogalmazott a BMW képviselője, jelezve, hogy az Audival ellentétében ők még csak tervezik a gyártást.

Nevijo Mance arról beszélt, a Jaguar azért hozta Magyarországra mérnöki és beszerzési központját, mert rengeteg tehetséges fiatal jelentkezett náluk Angliában.

Jó döntést hoztunk, Magyarországon kiváló szakemberekre támaszkodhatunk, elégedettek vagyunk, a jövő pedig a hálózatba kapcsolt járműveké – fogalmazott.

Ésik Róbert és Achim Heinfling

Huszonhét éves tapasztalattal, erős magyar beszállítói hálózattal rendelkezünk – mondta a Magyar Suzuki nevében Urbán László vezérigazgató-helyettes.

Christian Wolff ehhez kapcsolódva elmondta, a Merecedes hét éve van jelen Magyarországon, s büszkék arra, hogy második éve a legvonzóbb munkaadók lettek.

Az Opel Szentgotthárd vezetője kifejtette, két éve kerültek a PSA csoporthoz a GM-től, s a tulajdonosváltás után a jövő biztosított, decemberben új motort gyártanak az ország nyugati szegletében.

Ezt követően a járműipart érintő tendenciákról kérdezte vendégeit Ésik Róbert.

Achim Heinfling szerint a győri Audinak több nagy kihívással is szembe kell néznie. Újra kell értelmezni a mobilitást, a klímavédelem céljait teljesíteni kell, a fenntarthatóság és a digitalizáció pedig újabb feladatokat jelent – sorolta az Audi győri vezetője, mit ért kihívásokon. A pódiumbeszélgetésen kérdésre válaszolva, hogy az elektromos mobilitás lehetőség vagy veszély, Heinfling így fogalmazott: Veszélynek nevezni fatális lenne, ez egy lehetőség, bár a belső égésű motorral szerelt autókkal még sokáig számolni kell.

A kecskeméti gyár vezetője arról beszélt, hogy a gyárat felkészítik az elektromos modellek gyártására is, húsz év múlva pedig a Daimler teljesen szén-dioxid-mentes modelleket akar gyártani. A környezetért már most is sokat tesznek, a gyár papírmentes gyakorlatilag.

A Suzuki nevében Urbán László elmondta, az Ipar 4.0 az okos gyárakban a digitalizációt és a robotizációt helyezi előtérbe, emberekre azonban mindig szükség lesz, mert az összeszerelés nehezen robotizálható.

Michele Melchiorre, a BMW  magyar projektért felelős elnökhelyettese kifejtette, a zöld mezős beruházás keretében készülő gyár rugalmas lesz, hagyományos és elektromos autók gyártására is felkészítik, csak úgy mint as hagyományos a villanymotorok összeszerelésére.

Christian Wolff ugyancsak megerősítette, olyan sosem lesz, hogy emberek nélkül termel egy autógyár, ezért továbbra is nagy súlyt helyeznek dolgozóik képzésére, mert az embereket fel kell készíteni a jövőre.

Nevijo Mance úgy fogalmazott, Rubik Ernő óta nagy hagyományai vannak a kreativitásnak Magyarországon, a magyarok értik az autóipart.

A magyarok kíváncsiak és kreatívak – fűzte hozzá az Audi képviselője, megerősítve, hogy kulcsszó a képzés.

A magyar népben megvan a tudás és a tehetség – dicsért bennünket tovább Grzegorz Buchal.

A pódiumbeszélgetésen szóba került a munkaerő kérdése. Minden cégnél kiemelt figyelmet fordítanak a dolgozók képzésére, a BMW HR-részlege pedig már most keresi azokat a partnereket, akikkel biztosíthatja munkatársi létszámát.

Jól képzett munkaerő nélkül nem lehet kiváló terméket gyártani – fogalmazott a bajor autógyár képviselője.

Fotók: MTI/Koszticsák Szilárd és HIPA

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....