múzeum

Járműmúzeumok Európában és az óceánon túl

2014.07.30.

Általában áhítatos csend honol a múzeumokban, de nem mindegyikben, mert egyre több kollekcióban megszólalnak és mozognak is a kiállítási darabok.

Világháborús sarok a Chrysler múzeumban A szerző felvétele

Gyerekkorom csodás, de olykor kellemetlen emlékei közé tartoztak a múzeumlátogatások. Lenyűgöztek a csodálatos szobrok és kódexek, viszont utáltam amikor kötelezően kellett bámulnom kevésbé érdekes kőtárakat, azt meg pláne, ha a köpenyes néni állandóan ránk szólt, hogy „távolabb a műtárgyaktól”. Sokat változott a világ, ma már nem kell minden percben fegyelmezéstől tartani és a kiállítások is látogató-barátabbak lettek, ráadásul többfunkciósak, szóval jóval többek múzeumnál

Tele van kettő és négykerekű kinccsel a müncheni gyűjtemény, ahol nem csak nézni lehet a gépeket, hanem hallgatni is. Elég a kiállított tárgy elé állni, máris fénybe borul a tizenkét-hengeres motor és megszólal az M Power hang. Ennél is hatásosabb, amikor közel háromezer lebegő golyóval illusztrálják a BMW márka stílusának fejlődéstörténetét. A látványos megoldásokkal felújításakor gazdagodott a negyvenegy éve megnyitott múzeum, melynek bejáratánál parkol az 1972-es müncheni olimpia maratoni futásának felvezető villanyautója.

Látványosabb a kétkerekűekkel remekelő BMW világrekorder motorja, mellyel 1937-ben Ernst Henne 279,5 km/órás sebességgel száguldott. Fotókon látható a magyar Peres László, mellette igaziban az általa konstruált többszörös bajnok 800-as terepgép, meg még tucatnyi James Bond jármű. A közel százéves márka ismert repülőgép-hajtóművei mellett parkolnak a Mille Miglia és Forma 1-es versenyek győztes autói. A legfelső szinten tényleg áhítatos csend uralkodik, itt állnak a BMW tulajdonú Rolls-Royce márka igazán királyi darabjai.

Elnöki Lincolnok Dearnbornban, a Ford gyűjteményben A szerző felvétele

Elnöki limuzinok, alumínium házak

Vannak márkamúzeumok és különleges összeállítások, ilyen a Dearborn-i Ford múzeum és az itáliai Biscaretti kollekció, mely egyben autó- és világtörténelem, mert az életmód és ipari kultúra fejlődésén keresztül mutatja be a világot. A Ford múzeumban az ötvenes években megálmodott alumínium ház, valamint az ugyancsak könnyűfém és tojás alakú autó mellett áll a tipikus amerikai büfés kocsi, motoros szán, meg hómaró mozdony, és persze elnöki limuzinok tucatja. Ezek azért is különlegesek, mert szolgálati útjuk végén többségüket bezúzták.

Utópisztikus modellekből és fantasztikus álmokból nincs hiány. Az UFO mánia nem csak a szenzációhajhász újságírókat ihlette meg, hanem az autótervezőket és építészeket és persze a kiállítás rendezőit is. Vízalatti-, és űrvárost, holdfény energiával működő közterületi világítást, csomagszállító csatorna-postát és korát messze megelőző autót is tervezett Buckminsteret Fuller, akinek nevét intézet őrzi és százezer dolláros díj, melyet a világot jobbító ötletért osztanak ki évente. Fuller tevékenységét alaposan lehet tanulmányozni a Dearbornban: a szokatlan formájú életnagyságú ház kör alakú könnyű szerkezetes, falai alumíniumból és plexiből készültek. Földrengésbiztos, tűzálló, mindenben takarékos és környezetbarát: a wc-öblítés víz nélküli, az épület tartóoszlopai alatt komposztáló rekeszek, szekrényeiben liftes forgópolcok vannak.

Nem kevésbé zseniális az 1933-ban bemutatott Dymaxion autó: a hét személy szállítására alkalmas és helyben megfordulni képes 3 kerekűből összesen négy készült, a legutolsó egy replika. Az acélprofil főtartó áramvonalas fülkéjének alumínium karosszériáját famerevítők tartják,

Napjaink kiállításai egyre érdekesebbek, mert a tematikus gyűjtemények sem korlátozódnak egyetlen területre. Nem is lehet, és nem is érdemes, mert ahogy a televízió, és a számítógép, úgy a gépkocsi is alaposan megváltoztatta életünket, környezetünket, ráadásul befektetésnek is jó, nem véletlenül szaporodnak, gyarapodnak világszerte a gyűjtemények.

Toyota gyári kollekció A szerző felvétele

Verhetetlen márkakollekciók

A legnagyobb gyűjtemények gyári működtetésűek, ami ezért is jó, mert a korábban titkos prototípusokat, és a sorozatban soha nem gyártott modelleket is láthatja a publikum. A Toyota komplett gyártószalaggal reprezentálja korszakait, egészen akkortól, amikor még kézi erővel, kalapáccsal alakították a sárhányót, de bemutatja a fényszórók és műszerfalak fejlődését is. A Honda Motegiben működő kiállító központjában humanoid robotok szolgálják fel az italt a látogatóknak, itt látható a világ első széria motorkerékpáros légzsákja és több legendás sportgép. A Mazda múzeumban a márka bemutatása teherszállító triciklivel kezdődik és persze felsorakoztatták a teljes Wankel motoros kollekciót.

Az olasz egység százötvenedik évfordulóján nyílt újra a torinói Museo dell'Automobile. Az 1960-ban alapított gyűjtemény otthonát Cino Zucchi építész tervei alapján a város 33 millió eurós támogatásával alakították kiállítóközponttá, mely a formatervező világ fellegvárának számító Piemont tartomány világát mutatja be. A kétszáz autóból álló kollekcióban parkol a Leonardo da Vinci által 1478-ban megálmodott és most megépített önjáró, Margherita olasz királynő Italája, Mussolini Fiatja és Mercedese, valamint olyan klasszikus népautók, mint a Fiat Topolino, az 1955-ös Fiat 600-as és az 1957-es Fiat 500. A húszezer kötetes könyvtárral és veterán autók restaurálásával foglalkozó műhellyel felépített központba évente negyedmillió látogatót várnak.

Autóépítő gyerekek Wolfsburgban, az Autostadtban A szerző felvétele

Autostadt és Autowelt: Bugattitól a Volkswagenig

A németországi Wolfsburgban felépített Autostadtban a VW újautó-átadó központot épített, ahol az ügyfelek unalmas és időrabló várakozás helyett megtekinthetik a száz márkából álló páratlan gyűjteményt, melyekben a sorozatgyártású DKW, Horch, NSU, Trabant autók mellett egyedi tanulmánymodellek parkolnak..A hatalmas látogató központban van tereppálya és hotel, a kikötő öböl vizén lebegő uszoda, a parkban pedig jutott hely a cégcsoporthoz tartozó Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda, VW márkák pavilonjainak is. Közben a gyerekek modulokból építhetnek különböző típusú autókat a fantázia részlegben.

A legtöbb márkamúzeumot felújították, vagy új épületbe költöztették az elmúlt évtizedben, így szebb és gazdagabb kollekciót láthat a közönség a stuttgarti Porsche és Mercedes központban. A müncheni BMW és Rolls-Royce gyűjtemény szomszédságában működik az Autowelt, ahol üvegliften szállítják a megrendelt autókat a galérián várakozó tulajdonosaiknak. Az érdeklődő látogatók ingyen nézhetik meg a földszinten kialakított DTM versenydepót, a Rolls-Royce prezentációt és persze vásárolhatnak is a butikban.

1955-ös BMW törpeautó, az Isetta A szerző felvétele

Isetta és 850 CSI

Az igazi BMW múzeumban már fizetni kell a belépésért, de megéri, mert elképesztően gazdag a kollekció, nem véletlenül látogatják évente félmillióan.  A kollekció a négyhengeres motort jelképező BMW központi épületének és a müncheni Olimpiai stadionnak köszönhetően kilométerekről felismerhető. Igazi történelemóra minden terem, mely a kiállított autóhoz illően mutatja be a korszakot a 600-as Isettától, a Coupé 700-ason át az M1-esig.

Andy Warhol 1979-ben dekorálta a 24 órás Le Mans versenyen is rajthoz állt az M1-es, melyet huszonhárom perc alatt kreált a karosszériára, majd festékes ujjával szignálta. A közel százéves márka ismert repülőgép-hajtóművei mellett parkolnak a Mille Miglia és Forma 1-es versenyek győztes autói. A legfelső szinten tényleg áhítatos csend uralkodik, itt állnak a német tulajdonú Rolls-Royce márka igazán királyi darabjai.

Mercedes múzeum

Csillagos autók

Stuttgart-Untertürkheimben építészeti szempontból is látványos a16,5 ezer négyzetméteres Mercedes múzeum, ahol kétszáz autó, motor, busz, villamos, repülő, légballon, csónak, valamint 1500 járművel kapcsolatos tárgy van kiállítva. Egymás mellett parkol Lady Diana bordó SL 500-as kupéja és a golyóálló üvegezésű hófehér pápamobil terepjáró, de része a gyűjtemények Hirohito japán és II. Vilmos német császár, valamint több kancellár autója is. A 85 ezer műszaki rajz alapján 150 millió eurós költséggel felépített múzeumban évente félmillió látogató fordul meg, a szerencsések a műhelybe is benézhetnek, mert nemcsak bemutatják, de helyben restaurálják az autókat, csakúgy mint a Porschénél és a Hondánál.

Maserati a toilette előtt

A glattfeldeni Riverside Hotelen látszik, hogy tulajdonosa szereti a művészetet és a technikát: Svájc egyik bezárt textilüzemét alakította át kulturális és szórakoztató komplexummá. A recepció soha sem üres, mert emberalakú figurák népesítik be, két-három-négy méteres méretekben. A folyosókon mobil szobrok tucatjait lehet gombnyomásra működtetni. A wc ajtó előtt hatvanas éveket idéző Forma 1-es Maserati versenyautó parkol, de ez csak ízelítő a gyűjteményből. A hétszáz négyzetméteres földszinti csarnokban húsz igazi különlegesség parkol, többek között az 1954-es, műanyag karosszériás és tolóajtós Kaiser Darrin sportkocsi és Elvis Presley első autója, az 1955-ös halványzöld Cadillac Fleetwood. Igazi szépség az 1939-es Alfa Romeo 6C Cabriolet, kevésbé látványos, viszont világtörténelmi szempontból érdekes az 1940-es fekete Fiat 2800-as, melyben Mussolinit elfogták, majd kivégezték.

Európai túraajánlatok

Sportrajongóknak és autóimádóknak is igazi csemege a Maranelló-i Ferrari gyár mellett található autógyűjtemény, egyike az Európában található 250-nek. Németországban félszáz autó- és motormúzeum közül lehet választani: a legtöbbel, szám szerint nyolcvannal és a legnagyobbal is a britek büszkélkedhetnek: a Beaulieu-ban található Nemzeti Motor Múzeumot Lord Montague alapította 1952-ben. A tömegmodellek mellett luxus-márkák, sebességi rekordautók, sportkocsik, háborús gépek is részei a négyszáz darabból álló autó- és motorkollekciónak. Olaszországban huszonhat, Franciaországban harmincnégy gyűjtemény közül lehet válogatni. Maranallóban a Ferrari Múzeum melletti gyár is látogatható. Az 1960-ban alapított torinói Museo dell'Automobile kétszáz autóból álló kollekcióban parkol a Leonardo da Vinci 1478-ban megálmodott és napjainkban megépített önjárója, valamint Margherita olasz királynő Italája, Mussolini Fiatja meg Mercedese és olyan klasszikus népautók sorozata, mint a Fiat Topolino, az 1955-ben bemutatott 600-as és a legendás 500-as.

Skodák Mlada Boleslavban A szerző felvétele

Az Új Diadalív árnyékában

Az Új Diadalív árnyékában, a párizsi Défense negyedben található a Nemzeti Autómúzeum, az elzászi Müllhouseban pedig az ötszáz autóból álló Schuumf gyűjteményt érdemes meglátogatni. Innen néhány kilométerre található a Peugeot gyári múzeuma, ahol autók mellett a márka indulásakor domináló háztartási darálókat és kerékpárokat is meg lehet csodálni. A III. Rainier által alapított monacói gyűjteményt Albert herceg örökölte: a kétszáz autó között százévesnél öregebb Berliet, De Dion Bouton, Panhard & Levasor és még több megszűnt márka modellje is megtalálható.

A bécsi Arsenal Muzeumban parkol a szarajevói merényletről híres Graf & Stift autó, melyben Ferenc Ferdinándot lelőtték, Ausztriában tizennégy járműtörténeti gyűjtemény van.

Csehországban a klasszikus Skoda és Tatra márkák múzeumai érdekesek. Itthon a Budapesti Közlekedési és Műszaki Múzeumban látható Csonka János és Bánki Donát konstrukciója, Pentelényi János kisautója, a Pente 500-as, a gyűjtemény legöregebbje az 1898-as, botkormányos Oldsmobile. A Közlekedési Múzeumhoz tartozik a Városligetben található repülő kiállítás és a Tatai útról megközelíthető vasúttörténeti park, ahol a gyerekek mozdonyt is vezethetnek.

Pente kisautó a Budapesti Közlekedési és Műszaki Múzeumban A szerző felvétele

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....