Teszt

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Rubicon – Terepre teremtve

2014.05.11.

A tesztautó megnevezésénél már csak az életútja hosszabb. 1941-ben indult el a Jeep-sztori és bár a kínálat azóta alaposan kibővült, az ősre szinte megszólalásig hasonlító Wrangler megmaradt annak, aminek 73 évvel ezelőtt megálmodták. Terepen olyan, mint az autóskártyában a Lola T. Mindent visz.

Kép és szöveg: Lőrincz Károly

Azonban a szürke hétköznapokban, amikor nem szűk erdei csapások, kiszáradt folyómedrek, meredek kaptatók legyőzése a cél, csak egyszerűen munkába menni, vagy esetleg autópályán eljutni a távoli rokonokhoz, az ember a pokolba kívánja. Illetve dehogyis. Aki egyszer a volánja mögé került és alaposan próbára tette, nem gondol ilyet. Egyszerűen birtokolni akarja. Talán dogozik benne az, hogy a múlt egy kis szeletét vezeti, talán a kényelmetlenségek közepette az jár a fejében, amikor legközelebb megint terepre téved és röhögve veszi az akadályokat. Talán élvezi, hogy ezzel az autóval meg lehet jelenni, ráadásul nem kell költeni a takarítására sem, mert valószínű, hogy egyetlen másik négykerekűnek sem áll ennyire jól, ha a tető közepéig sáros. A Wrangler megbabonáz.

Hatalmasnak tűnik, de az is: a 4,75 méteres hossz mellé 188 centis szélesség és 187 centis magasság társul - képre kattintva galéria nyílik

Már a formája, felépítése is. Klasszikus. Így kell kinéznie egy terepjárónak. Rövid túlnyúlások, magas építés, ballonos kerekek, no és a két téglatestből összeállított karosszéria. Függőlegesen orr nyitja az autót és függőleges hátfallal zárul. Még az oldalai is pontosan kilencven fokot zárnak be az úttal. Egyedül a szélvédő dőlése tér el ettől, de ez nem sokat segít a légellenálláson. Autópályán nagyjából úgy tolja maga előtt a levegőt, mint két egymásra szíjazott gardróbszekrény. Kivéve, hogy azokon nincs két nagy külső tükör, amelyek a szélzaj keltéséből vidáman veszik ki a részüket. De nincs mese, ettől a formától nem lehet és nem is kell eltérni. Nincs semmi divatozás. Volt idő, amikor az újítás szelleme elérte az első lámpákat és a megszokott kör alakot négyszög váltotta, de ez a stílusidegen részlet hamar eltűnt. A hűtőrács függőleges osztása viszont kezdetektől fogva való.

Téglatestek egymáson

Nem a mai kor szülötte az ajtók külső zsanérozása. Megmosolyogtató, de a praktikumot szolgálja. Ezt a Wranglert ugyanis alaposan le lehet csupaszítani. A műanyagból készült tetőt szerszámok nélkül el lehet távolítani – csak legyen hely a tárolására –, az ajtók eltűntetéséhez azonban szerszámra is szükség van. Ennek ellenére rövid időn belül igazi tengerparti autót készíthetünk, fújhat a szél az utastérben, miközben dübörög a zene a mélynyomóval megtámogatott hangrendszerből. Cserébe el kell viselnünk, hogy a papírvékonyságú ajtók záródása nem tökéletes, de oldalütközés esetén sem nyújthatnak biztonságos védelmet. Azt azért hozzá kell tenni, hogy egy keresztben érkező személyautó nem tud nagy kárt tenni a Jeep ajtajában, hiszen szinte a világ tetején ülünk. Ahová bejutni nem is annyira könnyű, hiszen a hasmagasság három milliméter híján 26 cm. Ezt átlagos magassággal nem könnyű áthidalni, ráadásul a nadrág szára jóformán minden alkalommal koszos lesz.

Sárfogó gumik nincsenek, így gyönyörű mintát rajzolhatunk sárral az autó oldalára

Ha már fent vagyunk, csak arra kell figyelni, hogy az ajtó becsapásakor kicsit dőljünk az autó közepe felé, mert alaposan könyökön vághat a csapódó nyílászáró. Széltében szűkösebb a helykínálat, mint azt a külső szemlélődés után sejtjük. A Wrangler szélességét az alaposan kilógó kerékjáratok növelik 188 centire, amit az első kilométereken még többnek érezni a magas üléshelyzet miatt. Néha azt is érezni, hogy jó lenne az autó orrára egy kamera, nem bújik-e meg előttünk egy gyerek, vagy egy apró tereptárgy. Mintha kamiont vezetnénk. Ez könnyen megszokható, hamar ráérez az ember, hogy sokkal figyelmesebben induljon, mint egy átlagos autóval. Hátrafelé is fokozott éberséggel kell tekinteni, mert a hátsó ajtóra kívülről rögzített pótkerék alaposan beletakar a kilátásba. Egy alkalommal szerettem volna tolatni parkoláshoz. A visszapillantóban csak egy Corollát láttam, szúrtam egy hátramenetet, de valami gyanús volt. A Toyota túlságosan távol állt. Nem véletlenül, közénk ékelődött egy Swift, amit csak alapos fejtekergetés után sikerült észrevenni. Tolatókamerát azonban még rendelni sem lehet.

A hátsó szélvédő külön nyitható, miután elvátolítottuk az útjából a pótkereket

Ennyiben talán lehetne engedni az idők szavának, ha amúgy sem hagyták teljesen érintetlenül a belső teret. A kialakításával az ősöket idéző műszerfalon ugyanis navigációs fejegység terpeszkedik, megtörve ezzel kicsit a varázst. A varázslat pedig éppen annak egyszerűségében rejlik. Csaknem szimmetrikus kialakítású és itt is a függőleges uralkodik, nem törekszik az ember ölébe. A szélvédő pedig ott van az orrunk előtt, nem pedig elérhetetlen távolságban. A műszeregységet négy, krómkarikával ellátott óra alkotja. A két nagyobbik aljába pontmátrix kijelzők költöztettek. Túlhaladott technológia, de valahogy ez is jól áll a Jeepnek. Ahogy nem húzza fel a szemöldökét az ember azon sem, hogy az első ülések sínjei teljesen kilátszanak, takarásnak nyoma sincs. Beöltöztették viszont a fejünk fölött burjánzó alkar-vastagságú bukócsöveket, amelyek az autó merevségéért felelnek.

Tipikus amerikai belső

Érdekes módon a máshol zavaró fekete belső tér itt egyáltalán nem lelombozó. Biztos ez is a Wrangler mágiájának köszönhető. Mert nincs az átlagnál több hely sem elöl, sem hátul, nincsenek kényeztető apróságok, egyszerű ülésekben lehet ücsörögni. A csomagok inkább terpeszkedhetnek, 498 liternyi tér áll ehhez rendelkezésükre, bár kalaptartóról kár álmodozni. Az utastérben azonban kevés hely van a pakolásra. A könyöklő alatti üregen és a kesztyűtartón kívül nincs tároló. A pohártartók természetesen nem maradhattak ki, de ezzel vége is a sornak. Itt megállt az idő 1,5-2 évtizeddel ezelőtt.

Minden nagy és masszív - elég csak az ülésmagasság állítókarjára pillantani

Egy pillanatra megtorpan akkor is, amikor rendesen rálépünk gázpedálra. Az üresen 21 mázsás téglatest tisztességesen meglódul. Nem csoda, a 2,8 literes dízelmotor 200 lóerőt és 460 Nm nyomatékot termel, ami egy ötfokozatú automatikus váltón keresztül támad a kerekekre. A 11,7 másodperces százra gyorsulást nagyon hatásosan adja elő, olyannyira, hogy gyorsabbnak érezni azt. A váltó nem az a sebes fajta, szépen, de azért érezhetően kapcsol, nem is sieti el a fokozatok cserélgetését. De ezzel az autóval nem is érdemes száguldozni, sőt, nem is késztet arra, hogy padlóig tapossuk a jobb oldali pedált. Vonulásra termett, úgyis mindig utat kap. Ki is állna az útjába egy ekkora behemótnak?! Igazából a féken érezni a Jeep tömegét. Határozottan rá kell állni a fékpedálra, hogy a lassulás megfelelő legyen, ám nem kell attól tartani, hogy a fék elfáradna, hiszen az alapmodell kivételével az össze Wrangler nagy teljesítményű féktárcsákat kap.

Öt fokozattal gazdálkodik a váltó

A mindennapokban ez nem okoz kényelmetlenséget, annál inkább a fent emlegetett méretek és a korlátozott kilátás. A csaknem háromméteres tengelytáv miatt a fordulókör tekintélyes, ezért aztán a szűk fordulókat előrelátóan kell megtervezni, nehogy tolatás legyen a vége egy belvárosi kanyarnak. Zavaró lehet a futómű nem létező kényelme is. Hiába próbáltak vele úgy sakkozni, hogy a közúti és a terepes viselkedés is optimális legyen, mégis inkább az aszfalt hiánya az, amire lőttek. Lágyabb rugók ide, lágyabb rugók oda, a Wrangler bizony kemény. A felépítése igazi terepjáróé: merev tengely, Panhard-rúd, öt lengőkar. A jobb kanyervételi tulajdonságokat stabilizátorral próbálták elérni, ám ez terepen 29 km/h-s sebességig elektronikusan kiiktatható, hogy minél messzebbre juthassunk.

Terepen csodálatosan dolgoznak

Ezzel pedig még annál is messzebbre jutunk, mint képzelnénk. Alapesetben a két hátsó kerék a hajtott, amivel boldogan közlekedhetünk a többi autó között. Ha azonban menekülni akarunk a valóságból, elég lekormányozni a Jeepet egy földútra, kapcsolni a terepváltón a 4H fokozatot és máris roboghatunk négykerék-hajtással. Ebben az esetben a nyomaték egyenlően oszlik meg az első és hátsó tengelyek között. Ekkor még bátran hajthatunk nagy sebességgel. Ha nagy nyomatékra van szükség, jöhet a 4L fokozat, valamint a stabilizátor rúd leválasztása és csaknem megállíthatatlanok leszünk. Utolsó fokozatban kapcsolhatjuk a differenciálzárakat, így kikecmereghetünk olyan helyzetekből is, amikor egy-egy kerék a levegőben van. Ezzel a tudással és a nagyszerű terepszögekkel – elöl 38,4, hátul 31,3 fokos – csak a gumik jelenthetnek akadályt. A sok mechanikai tudást azonban ma már kiegészíti néhány elektronikai is. A lejtmenetvezérővel úgy csoroghatunk le meredek domboldalakon, hogy egyetlen pedálhoz sem kell érnünk, a bukfencezéstől pedig a borulásgátló hivatott megvédeni.

Hogy a világ végéig eljussunk - itt lehet kiiktatni a stabilizátort és kapcsolni a differenciálzárat

Csak belopakodott a jelen a lemezek alá. Ám a Jeep még mindig a stílusával, a történelmével képes hódítani, ezért bocsátható meg neki minden kényelmetlenség. Ez A terepjáró. Ebben a konfigurációban 13,5 millió forintért.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..