oktatás

A jó Papp holtig tanít 2. rész

2017.07.17.

Vas legyen és guruljon, repüljön, ússzon, tök mindegy, mert Papp Lászlót minden érdekli, ami közlekedik és minden, ami a járművekhez kapcsolódik.

 

 

Passat ülés a Wartburgban

Vett kész autót, de azonnal átalakította. A merkúri korszakra jellemző többéves várakozást úgy kerülte ki, hogy 1982-ben egy szállítási sérült Wartburg 353 Touristot vásárolt. Győrben vette át, de mire odaért, a félretolt autóról már sok mindent leraboltak a helyi szakik. Azért még maradt a 3 hengeres, 2 ütemű, amivel aztán az Ecser úti Trabant szervizbe ment, ahol végre sebességváltóját is megjavították. Ezzel még nem ért véget a szerelőkurzus, sőt, ekkor jött az ötlet, hogy 4 ütemű motor kellene bele...

Két év tervezés és hat hónapos szerelés után megfelelő nyomatékú 1,6 literes VW motor került a Wartburg orrába. Papp László természetesen a futóművet is módosította, a botváltós kocsiba plusz kanyarstabilizátort (elől a ZUK-é) épített, de szélesebb lett a nyomtáv és keményebb, magyar átdolgozású lengéscsillapítók kerültek bele. A korszak mestere, a Gellérthegyen működő kerékjavító műhely egy collal mesterien megszélesítette a keréktárcsákat, miközben a betoldással úgy nőtt a jármű stabilitása, hogy a csapágyak is bírták a terhelést.

Bontóból került még a Wartburgba két Passat ülés, de a legfontosabb, hogy 75-ről 85 lóerőre nőtt a teljesítmény. Az eredetileg keresztben beépített motor hosszában állt, Golf GTI elektronikus gyújtást és egy kéttorkú karburátort kapott, aztán a tengelykapcsoló gondok megoldása után a prototípus betegségekből kigyógyított piros VW-W 160 km/órás tempóval száguldott, nem kis feltűnést keltve az M7-esen…

Motorcsere

Amikor később a meghalt 1600-os helyére 1500-ös motor került a Wartburga, megint bement a tervekkel engedélyeztetni, azután vidáman körbeautózta feleségével Nyugat-Európát, a tágas Tourist, vagyis kombi hátsó fertálya - szivaccsal kibélelve – kényelmes hálóhelyül szolgált. Sőt, később a MAK lakókocsiját is könnyedén áthúzta az Alpokon az Adriáig. Visszaemlékezve Papp László ma is meglepődik saját bátorságán: „Ma biztosan nem tenném meg ezt a nagy utat egy ilyen autóval.”

Ehhez kapcsolódik az első médiafellépése is. Egyik barátja összehozta Petress Istvánnal, aki a hetenként rendszeresen jelentkező közlekedési rádióműsor főszerkesztője volt. A műsorban beszélt autójáról, és úgy látszik, megtetszett Petressnek, mert ezután sokszor hívta a műsorba úgymod: szakérteni. Manapság a Trend FM-en és a Jazzy rádióban lehet időnként hallani, ahogy a korszerű technikáról mesél.

Aztán meg kellett válnia a VW-Wartburgtól, az eladás meghirdetésére jelentkezett egy autószerelő, aki valószínűleg nem csalódott az átépített Wartburgban, mert napjainkban is jó a kapcsolat vele, igaz, ma már Audival jár.

1988-ban érkezett a Papp családba az immár gyárilag 4 ütemű és fehér Tourist, ez a Wartburg is Passat üléseket kapott, és némi futómű-módosítást.

MAK után Porsche Hungaria

Akkoriban Papp László a Magyar Autóklub műszaki osztályán dolgozott.

A MAK után egyre kisebb cégek következett, főleg autó-alkatrészes üzletek, melyeknek importját intézte, de érezte, hogy nem innen megy nyugdíjba.

1991-ben olyan menedzsert keresett, aki mellé szívesen beáll, mert szívesebben végzett volna műszaki jellegű munkát. A Hungaroringen beszélgetett Bősz Richárddal a Porsche Hungaria értékesítési vezetőjével, aki azt a javasolta, hogy jelentkezzen a Porsche Hungaria-nál. Az előírásnak megfelelően kézírásos életrajzot küldött a Mercedesnek és hagyományos CV-t az Opelnek is, utóbbiak ajánlatai értékesítő állásokra szóltak, ő pedig műszaki akart lenni. Ezután jött a Porsche Hungaria felvételi, ahol többlépcsős meghallgatás következett: először a vevőszolgálat-vezető, majd az egyik ügyvezető, aztán az osztrák coach és az ügyvezető. Ekkor döntött arról, hogy ez az a hely, amit keresett, bár amikor a szakmában híres és olykor rettegett Szórád József vizsgáztatta, akkor kicsit elbizonytalanodott, és feltette magának a kérdést: biztos, hogy ez kell nekem?

Műszaki No1

Amikor telefonon hívták, egyértelműen a Porsche Hungáriának mondott igent, mert bár kisebb volt a pénzajánlat, de érdekesebb a munka.

Akkortól ő volt az első igazán műszaki ember a cégnél, addig csak kereskedőket vettek fel.

Papp László éppen születésnapja után, június 1-től állt munkába, először műszaki oktatóként és tanácsadóként, és kezelte a szerviz-irodalmat is. Napra pontosan 25 évvel később ment nyugdíjba, ez alatt az idő alatt sikerült kivívnia a szakma elismerését. Amit akkoriban egyedül csinált, arra ma tíz ember van, igaz ma nagyobb a cég és a termékpaletta, sokkal több a műszaki probléma és sokrétűbb tudás kell az új technológiák oktatására.

Induláskor a személyzet egy része Ausztriában kapta meg az alapképzést. Papp László kétszer volt néhány hétig a Porsche Austria Wiener-Neustadt-i szervizében, de később műszaki oktatóként rendszeresen járt a VW csoport képzéseire: Wolfsburg, Hannover, Ingolstadt, Neckarsulm, Bréma, Barcelona és Mlada Boleslav.

Álommeló

Ehhez nagyon kellett a német műszaki nyelvtudás, és persze sok utazással is járt. Ebben a 25 évben találta meg azt a munkát, amiről régen álmodott. Vagyis hogy első kézből, az autógyárban kapja meg az információt az új technikákról, és azt Magyarországon kell megtanítani a szerelőknek és az itthoni kollégáknak. Ez állandó koncentrálást jelent, és a folytonos tanulás eredményeképpen megszerezte az oktatói oklevelet az Audinál, a Volkswagennél és a Skodánál is.

Imádja a repülést, ma is jó emlékeket őriz a malévos időkből, de amit napjainkban utasrepülés címen művelnek a légi közlekedésben, azt már nem szereti. Ha már benne ül az ember, akkor gyors, de addig? Nem kényelmes és a legkevésbé sem elegáns. Az meg pláne különösen felizgatta, amikor olyan dolgokat vett észre, ami a normál utasoknak fel sem tűnik…

Otthon szokott szimulátorozni, és ha tehette, korábban elment berepülésre, melyeken az extrém helyzeteket és az átstartolást gyakorolták, utazott motoros sárkánnyal a Duna-kanyarban, ám nem éppen megnyugtató egy kis műanyagszéken ülni úgy, hogy alatta nincs semmi, és ekkor félelmét a fényképezés vette el. Ami kedves időtöltése, több tízezer képet őriz, főleg autós-motoros-repülős-hajós témákban.

Inkább autózik

Amennyiben munkája miatt utazni kell, akkor 1500 km-en belül az autót választja, de olykor így is jut a lebegésből. Egyik német kollégája búcsúként saját ultra-light gépével vitte repülni Wolfsburg fölé. A tréningmenedzser konferenciákra viszont muszáj volt repülni, mert London és Isztambul messze van. De megérte, mert olykor a szálloda is okozott meglepetést, például az angliai, melynek volt Hungaroring és Le Mans terme, nem véletlenül, hiszen mögötte volt a Silverstone-pálya.

Negyedszázad nagy idő, ennyi idő alatt az Oktatási Központ vezetőjeként felépítette a műszaki oktatást a Porschénél, és ezt már nem ő mondja, hanem kollégái állítják, akik ma is elismeréssel beszélnek Papp Lászlóról (egyik beceneve a cégnél „a professzor” volt). Hatvanadik születésnapjára a cégétől fehér 911-es Carrera 4 Cabriót kapott négy napra. Kipróbálta a Hungaroringen is, ez a helyszín nem kevésbé fontos az életében, hiszen 1986-tól sportbíróként dolgozik ott.

Kicsiben is mániája

Az autó jelenik meg hobbijaként is. Gyerekkorában volt néhány Matchbox modellje, de ez egy időre elült, majd ismét feléledt a gyűjtőszenvedély. Nem véletlenül, hiszen a gyári továbbképzéseken gyakran kapott egyet-egyet, és megvette azokat is, amiket egykor eredetiben használt a család. Trabanttal kezdődött, Wartburg után lett Škoda Octaviája, napjainkban 400 darabos a gyűjteménye, többségükhöz fűződik valami élmény. Méretben általában 1:43-as léptékűek, de van 1:24-es és 1:18-as is.

Az első komolyabbat, egy Jaguar E-Type modellt akkor vette, amikor 1994-ben megszületett fia, aki a motorozásban követte, de később a filmezést választotta, amiben Papp László logisztikai háttérrel és olykor kaszkadőrként segíti. Papp László az egyik filmben többször is két centire fékezte le saját kocsiját a család másik autója mögött.

Royale-vizit

Óvatosan bánik a tárgyakkal, legyen az igazi autó, vagy makett. Óvatosan csomagolja elő és mutatja a Bugatti Royale-t, melynek az igazi változatából csak hét darab készült. A 6,4 méteres kocsi orrában soros, 8 hengeres, 12,6 literes motor van. Ez a darab azért is különleges, mert 1928-ban Ettore feleségének készült, négy részre osztott üveg tetővel, mert a hölgy télen is szerette látni az eget és a havas háztetőket. Miközben a Royale 200-as tempóra volt képes, bovdenhuzalos fékje volt. Napjainkban a Schlumpf múzeumban 35 Bugatti csodálható meg, ebből kettő Royale, öntött alumínium kerekekkel.

Csodálatosan kidolgozott az Auto Unionhoz tartozó Horch 930 V makett, melynek eredetijében négy hidraulikus emelőhenger segítette a kerékcserét, csakúgy, mint napjaink versenyautóinál.

Modellgyűjteményének értékes darabja a Wankel motoros és Év autója címet is elnyert NSU Ro80-as, melynek kicsinyített változatából 1008 darabos limitált sorozat készült. Ez is legalább annyira futurisztikus, mint a Citroën DS 21. Némileg konzervatívabb a Rolls-Royce Silver Cloud II, melynek eredeti változatán 30-40 zsírzó pont volt, hiába, a tartósság alapja az alapos szervizelés.

A Le Mans legenda Ford GT40, és a műszaki csoda VW XL1: mindkettő megvalósított csúcsgép, utóbbiból mind a 250 darab elkelt, pedig az ára 111 111 Euró volt. 1,2 literes, 200 LE Panigale Ducati motor hajtja a VW XL Sportot. Formai műremek az 1967-es Alfa Rome Stradale.

Száz múzeumban járt, eddig

A csúcsautókat persze igaziban is megnézi Papp László, aki rendszeres múzeumlátogató, európai bakancslistáján kétszáz cím szerepel, ezek közül több mint százat már meglátogatott az elmúlt negyedszázadban. Sokszor maga a tulajdonos vagy/és igazgató vezette körbe. Látta már a Ferrari, a Lamborghini, a Maserati, a Mercedes és a Porsche gyűjteményét, a hágai Louwman, a brüsszeli Autoworld, a franciaországi Schlumpf, valamint Zwickauban a Horch múzeumot. Többször bejutott a féltve őrzött részekbe is, az Audi Museum Mobile raktárában a háromszáz különleges jármű között például Audi A8-as kombi is szerepelt, vagy a 100 km-en 1,7 litert fogyasztó rekorder Audi 100-as, és az Audi 50-es 1,3-as motorjával szerelt motorkerékpár, kompresszoros 2 ütemű motor, vagy a V6 hengeres (4+2 kompresszor) kétütemű hajtómű. És itt bújik meg Walter Röhrl legendás „hókotró” Audi quattro S1-ese, amellyel felállította a Pikes Peak hegyi pályán az abszolút rekordidőt.

Megint a tanítás

Az utóbbi években sokat foglalkozott fiatalokkal, egyetemekre jár ismertetni a technika mai állását, államvizsga-bizottságokban vesz részt. Ezt a tevékenységét a Budapesti Műszaki Egyetem emlékplakettel ismerte el, amit Dr. Lévai Zoltán emeritus professzortól vett át nemrég. Sok hallgató írta nála diplomamunkáját, ma már neves helyeken dolgoznak, például az Audi gyárban és a Knorr-Bremsénél.

A Porsche Hungáriánál történt 2016-os nyugdíjazásakor, Papp Lászlót ajándékokkal halmozták el kollégái, kapott például egy elektronikus dobszerelést, mert megtudták, hogy ötven év késéssel belevágott ebbe a hangszerbe. Teljesen nem engedték el, rendszeresen ellátják munkával, így hasznosítják a sok év alatt összegyűjtött tudását. Pedig nagy tervekkel készült nyugdíjba: sokat akar motorozni Honda Varaderójával, veterántalálkozókra járni CX 500-asával (ez 38 éves, beceneve Güllepumpe, ami azt jelenti, hogy trágyalészivattyú…), a keleti járművek találkozójára ETZ 250-nel megy, és szeretne minden olyasmit csinálni, amire eddig nem volt ideje.

Feleségével közel 40 éve vannak együtt, és sok köszönettel tartozik neki, mert nem lehet könnyű élete ilyen ember mellett - mondja.

Mert minden idő, szabadidő

Zenei világába sok műfaj belefér. Szívesen hallgatja a nagy klasszikusokat, Mozartot, Bachot,

Vivaldit, de mellettük megfér a Queen, a Beatles, az Illés és a Tátrai Band is. Manapság főleg a dobosokra figyel…

Autójában ezekből a zenékből több órányit visz magával, és ott hallgatja útközben.

Sport címén motorozik, a szabadidő nem értelmezhető. Mert mitől szabad? Ha azt csinálja, amit szeret. Tehát minden idő szabadidő…

Tagja egy veteránmotoros klubnak, a Fóti Motorbarátok Körének, ahol programokat szerveznek maguknak és hasonló lökött motorosoknak.

Papp László

Született 1953-ban, Debrecenben

Általános iskola 1959-1967

Fáy András Szakközépiskola 1967-1971

Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola 1971-1974

Malév 1974-1982

Pest Megyei Közlekedési Felügyelet 1982-1987

Magyar Autóklub 1987-1989

INTEREST Kisszövetkezet 1989-1990

Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft 1991-2016

2016-tól nyugdíjas

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....