járműgyártás

Jöhetnek a külföldi busztársaságok?

2014.04.24.

A közúti közösségi közlekedés közszolgáltatási szerződései 2016 végén lejárnak, az állam erőltetett menetben igyekszik saját cégeit felkészíteni a versenypiaci körülményekre. A hazai magánvállalkozásoknak csak kis szeletek juthatnak, de tőkeerős multinacionális cégek bejelentkezhetnek a versenybe.

BusExpo a zsámbék melletti driving camp-ben. Egy, csak egy magyar gyártó maradt talpon...

A magyar magánvállalkozások a rendszerváltás óta ismételgetik azt, hogy nyílt versenyben kellene kiválasztani a közszolgáltatást végző cégeket a közúti közösségi közlekedésben. Ezért most nagy örömmel hallották, hogy az állami szereplők is magukénak vallják ezt a nézetet - mondta Járku Tamás, egy Nyíregyháza melletti kistérségben több évtizeden menetrendszerű személyszállítást végző vállalkozás vezetője. A Zsámbék mellett rendezett autóbuszos szakmai tanácskozáson a fuvarozó elmondta, úgy látja, a Volán-vállalatok régiós átalakítása - 24-ből 7 ilyen maradt - azt a célt szolgálja, hogy a piacon ne legyen versenytársa a nagyságrendileg ezer járművel dolgozó állami cégeknek.Országhatáron belül nem is lesz, de tőkeerős külföldi befektető még jöhet - mondta a vállakozó, aki szerint a hazai vállalkozásoknak legfeljebb kisebb térségi feladat jut majd.

A közeli piacnyitás a szektor legtöbb szereplőjét arra késztette, hogy átértékelje az álláspontját. A tanácskozáson előadást tartott Kerékgyártó János, a fejlesztési minisztérium osztályvezetője, aki jelezte, hogy a Volán társaságok járműállományának a frissítése nem odázható tovább. A 2010-ben elrendelt beszerzési stopot ideiglenes intézkedésnek gondolták, amíg a Volánok szervezeti átalakítását elvégzik. A beszerzési moratórium azonban elhúzódott, aminek többek közt az lett az eredménye, hogy a járművek karbantartási költsége jócskán megemelkedett. Most már elengedhetetlen a járműállomány korszerűsítése, ezért a fejlesztési tárca a korábban a Magyar Fejlesztési Banknál elkülönített 150 milliárdos keretet újabb 150-nel fejelte meg. A rendezvényen Völner Pál államtitkár szerint a következő években évi 400-500 új busz beszerzésére nyílik lehetőség. Völner Pál szerint a buszpark megújítása azért is indokolt, mert a közösségi közlekedés nagyobb hányada a közutakon zajlik, a vasút csupán a települések 26 százalékát érinti. A tárca törekvése, hogy a magyar közlekedés versenyképességét fokozza, ennek érdekében az EU előírásainak is megfelelően környezet kímélő, az üzemanyag felhasználásban takarékos autók váltják majd fel az elavultakat. Az új kocsik beszerzésére közbeszerzési pályázatokat írnak ki, ezekben a hazai gyártók is jó eséllyel indulhatnak - emelte ki az államtitkár.

Vincze-Pap Sándor: a magyar buszgyártók patrióta iparfejlesztést várnak a kormánytól

A zsámbéki rendezvényen jelen volt a Magyar Buszgyártók Szövetségének az elnöke. Vincze-Pap Sándor elmondta, hogy a hazai autóbuszipar ma már csupán egyetlen olyan cégre szűkült, amely jelentős számban adott el járművet az elmúlt években és amely fejlesztéseket is végrehajt. Az állami-önkormányzati közbeszerzések kiírásainál érvényesíteni lehetne a patrióta iparfejlesztési, támogatási törekvéseket, azonban többnyire nem ez történik, és a pályázatokon külföldön gyártott járművek nyernek. A Rába-Volvo együttműködéssel kapcsolatban a MABUSZ elnöke azt a véleményét fogalmazta meg, hogy félő, a Rábán kívül nemigen jut majd magyar gyártmányú alkatrész a Volvókba a magyar-svéd ellentételezési megállapodás alapján.

Csak a szépre emlékezünk: pillantás a muzeális Ikarus fedélzetéről

Vitézy Dávid, a BKK vezetője előadásában azt fejtegette, hogy a BKV jelentős adóssága miatt a cég belátható időn belül nem lesz képes jelentős számban új autóbuszt vásárolni, ezért dolgozták ki az alvállalkozói rendszerüket. Ennek során bizonyos viszonylatokat alvállalkozóknak adnak át üzemeltetésre, akik mint hitelképes magáncégek vásárolhatnak új buszokat, és ezekkel cserélik majd le a BKV elöregedett járműveit korszerű alacsonypadlós autóbuszokra 2018-ra. Az alvállakozók bevonásának nincs akadálya: a tanácskozáson elhangzott, hogy az új személyszállítási törvény akár 49 százalékos kiszervezést is lehetővé tesz. Azt is elmondták, hogy Németországban, a skandináv államokban az alvállalkozók aránya meghaladja az 50 százalékot.

Szerző: Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 04. 24-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....