e-matrica

Jól fogytak az e-matricák 2017-ben

2018.02.13.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) a közelmúltban számolt be az e-matricák 2017 éves forgalmáról. Az e-matrica eladások immáron több éve tartó dinamikus emelkedésének hétteréről és a kapcsolódó rendeleti változásokról is szó volt az évértékelő sajtótájékoztatón.

Ismét jó évet zárt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). A 2016-os évhez képest, mintegy 7,8 százalékkal emelkedett a matricaforgalom. A közel 69 milliárd forintos bevételt összesen 13,9 millió eladott matrica tette ki. A 2012 óta változatlan áru e-tikettek évek óta tartó permanens növekedésének hátterében a hazai úthálózat forgalmának növekedése, valamint az autósok egyre erősödő jogkövető magatartása áll. Ez utóbbi  már nem csak a büntetési tételek visszatartó erejének köszönhető, hanem annak a szemléletváltásnak is, amiben a gépjármű fenntartási költségeinek lajstromában immáron az e-matrica is evidens tételként jelentkezik.

Börzsei Tibor a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója, Bartal Tamás a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. igazgatósgának elnöke, a Miniszterelnöksé helyettes államtitkára

Az téma összegzésében külön figyelmet kapott a megyei e-matricák iránti kereslet jelentős emelkedése. 2017-ben összesen 1,73 millió fogyott, ami 208 ezerrel több, mint a korábbi évben. Bartal Tamás a NÚSZ igazgatóságának elnöke a Miniszterelnökség helyettes államtitkára kiemelte, a megyei e-matrica a maga nemében, ha úgy tetszik egy hungaricum, ugyanis Európában sehol nincsen olyan rugalmas díjfizetési megoldás, mint ez. Ugyanis az autósok ezt a rendszert hozzá tudják igazítani utazási szokásaikhoz, így jól tervezhető és költségkímélő megoldás is. Ezt alátámasztja a NÚSZ kutatása is, amiben arra lehet következtetni, hogy a járművezetők az elmúlt években tudatosabbakká váltak, miközben egyre inkább tisztában vannak lehetőségeikkel a díjköteles úthálózat használatát illetően. Az adatokból az is kiderült, hogy a három évvel ezelőtt bevezetett megyei jogosultság sikeres termék, és egyre többen használják ki az általa nyújtott előnyöket – mondta Bartal Tamás a területelemzésében.

A megyei e-matrcia jól tervezhető költségkímélő termék

A bevételekben jelentős részként jelennek meg a külföldiek. Tavaly összesen 6 millió e-matrica kelt el legnagyobb számban heti matricákat vásároltak. Bartal Tamás elmondta, hogy a NÚSZ értékesítési adatai egyértelműen azt mutatják, hogy az úthasználatuknak megfelelően a külföldiek jelentősen hozzájárulnak az útdíjbevételekhez. Magyarország tranzitország, ezért különösen fontos, hogy az átutazók arányost részt vállaljanak a hazai úthálózat fenntartási és fejlesztési költségeiből. Ezt a funkcióját a magyar útdíjfizetési rendszer maradéktalanul betölti.

A külföldiek 2017-ben jelentős, mintegy 44 százalékos arányt képviseltek az értékesítési adatokban

A bevételek mellett további pozitív eljelként értékelhető, a megváltozott a Díjrendelet módosítása. Ennek következtében megszűnnek majd azok az adminisztratív buktatók, amelyek a jóhiszemű, a szolgáltatásért fizetni hajlandó úthasználók figyelmetlenségét szankcionálták. A leglátványosabb változás a pótdíjmaximalizálás és  pótdíjfizetési határidők meghosszabbítása mellett talán mégis csak az, hogy a január elsejétől a díjköteles felhajtás után még 60 perc áll még az autósok rendelkezésére arra, hogy megvásárolják e-matricájukat.

Amennyiben elfelejtettük matricát venni a megváltozott Díjrendeletben a felhajtás után egy óránk van ezt pótolni

További változás, hogy megváltozott a nagycsaládosi kedvezmény is. Immáron a háromgyerekes családok is élhetnek a azzal a lehetőséggel, hogy a D2 díjkategóriába tartozó járművükre a jóval alacsonyabb D1 kategóriájú jogosultságot vásárolják meg.

Bartal Tamás ehhez kapcsolódóan elmondta: Fontos cél, hogy jogkövető magatartásra ösztönözzük az úthasználókat. A mostani változtatások mind ebbe az irányba mutatnak. Az elmúlt évek adócsökkentési intézkedéseinek tapasztalataiból kiindulva nem tartunk attól, hogy az e-matrica bevételek csökkennének. Épp ellenkezőleg, arra számítunk, hogy nőni fognak, emellett pedig az útdíjfizetés társadalmi megítélése sokkal jobb lesz, ami az egyik legfontosabb szempont számunkra.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.25
A Bundesligában szereplő Hamburg fiatal futballsztárja, Vasilije Janjicic alkoholos állapotban,....
2018.02.24
A targonca a logisztikai ellátórendszer egyik legfontosabb eleme, nem csoda, hogy újságírók százai....
2018.02.24
A környezetbarát hibrid modelljeiről ismert, emellett az aktív biztonsági rendszerek, és a....
2018.02.24
A Bahreini Királyság egyetlen Toyota és Lexus márkakereskedője szabadidejében a helyi drag-élet....
2018.02.24
Defekt, sérült felni, rossz egyenesfutás: problémák, amelyek akár egyetlen kátyú után is....
2018.02.24
Heino Partanen Finnországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.02.24
43,9 milliárd dolláros márkaértékével a Mercedes-Benz lett a legértékesebb európai márka a Brand....
2018.02.24
A Ford márkaszervizek a gyár által előírt éves karbantartási munkálatokat a legtöbb modellen fix....
2018.02.24
Több mint 14,5 millió gumiabroncsot gyártott automata gépsorain 10 év alatt a Bridgestone....
2018.02.24
Magyarország legnagyobb szárazföldi kikötője, a hajózás és a vízi sportok nagy szezonnyitó....