e-matrica

Jól fogytak az e-matricák 2017-ben

2018.02.13.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) a közelmúltban számolt be az e-matricák 2017 éves forgalmáról. Az e-matrica eladások immáron több éve tartó dinamikus emelkedésének hétteréről és a kapcsolódó rendeleti változásokról is szó volt az évértékelő sajtótájékoztatón.

Ismét jó évet zárt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). A 2016-os évhez képest, mintegy 7,8 százalékkal emelkedett a matricaforgalom. A közel 69 milliárd forintos bevételt összesen 13,9 millió eladott matrica tette ki. A 2012 óta változatlan áru e-tikettek évek óta tartó permanens növekedésének hátterében a hazai úthálózat forgalmának növekedése, valamint az autósok egyre erősödő jogkövető magatartása áll. Ez utóbbi  már nem csak a büntetési tételek visszatartó erejének köszönhető, hanem annak a szemléletváltásnak is, amiben a gépjármű fenntartási költségeinek lajstromában immáron az e-matrica is evidens tételként jelentkezik.

Börzsei Tibor a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója, Bartal Tamás a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. igazgatósgának elnöke, a Miniszterelnöksé helyettes államtitkára

Az téma összegzésében külön figyelmet kapott a megyei e-matricák iránti kereslet jelentős emelkedése. 2017-ben összesen 1,73 millió fogyott, ami 208 ezerrel több, mint a korábbi évben. Bartal Tamás a NÚSZ igazgatóságának elnöke a Miniszterelnökség helyettes államtitkára kiemelte, a megyei e-matrica a maga nemében, ha úgy tetszik egy hungaricum, ugyanis Európában sehol nincsen olyan rugalmas díjfizetési megoldás, mint ez. Ugyanis az autósok ezt a rendszert hozzá tudják igazítani utazási szokásaikhoz, így jól tervezhető és költségkímélő megoldás is. Ezt alátámasztja a NÚSZ kutatása is, amiben arra lehet következtetni, hogy a járművezetők az elmúlt években tudatosabbakká váltak, miközben egyre inkább tisztában vannak lehetőségeikkel a díjköteles úthálózat használatát illetően. Az adatokból az is kiderült, hogy a három évvel ezelőtt bevezetett megyei jogosultság sikeres termék, és egyre többen használják ki az általa nyújtott előnyöket – mondta Bartal Tamás a területelemzésében.

A megyei e-matrcia jól tervezhető költségkímélő termék

A bevételekben jelentős részként jelennek meg a külföldiek. Tavaly összesen 6 millió e-matrica kelt el legnagyobb számban heti matricákat vásároltak. Bartal Tamás elmondta, hogy a NÚSZ értékesítési adatai egyértelműen azt mutatják, hogy az úthasználatuknak megfelelően a külföldiek jelentősen hozzájárulnak az útdíjbevételekhez. Magyarország tranzitország, ezért különösen fontos, hogy az átutazók arányost részt vállaljanak a hazai úthálózat fenntartási és fejlesztési költségeiből. Ezt a funkcióját a magyar útdíjfizetési rendszer maradéktalanul betölti.

A külföldiek 2017-ben jelentős, mintegy 44 százalékos arányt képviseltek az értékesítési adatokban

A bevételek mellett további pozitív eljelként értékelhető, a megváltozott a Díjrendelet módosítása. Ennek következtében megszűnnek majd azok az adminisztratív buktatók, amelyek a jóhiszemű, a szolgáltatásért fizetni hajlandó úthasználók figyelmetlenségét szankcionálták. A leglátványosabb változás a pótdíjmaximalizálás és  pótdíjfizetési határidők meghosszabbítása mellett talán mégis csak az, hogy a január elsejétől a díjköteles felhajtás után még 60 perc áll még az autósok rendelkezésére arra, hogy megvásárolják e-matricájukat.

Amennyiben elfelejtettük matricát venni a megváltozott Díjrendeletben a felhajtás után egy óránk van ezt pótolni

További változás, hogy megváltozott a nagycsaládosi kedvezmény is. Immáron a háromgyerekes családok is élhetnek a azzal a lehetőséggel, hogy a D2 díjkategóriába tartozó járművükre a jóval alacsonyabb D1 kategóriájú jogosultságot vásárolják meg.

Bartal Tamás ehhez kapcsolódóan elmondta: Fontos cél, hogy jogkövető magatartásra ösztönözzük az úthasználókat. A mostani változtatások mind ebbe az irányba mutatnak. Az elmúlt évek adócsökkentési intézkedéseinek tapasztalataiból kiindulva nem tartunk attól, hogy az e-matrica bevételek csökkennének. Épp ellenkezőleg, arra számítunk, hogy nőni fognak, emellett pedig az útdíjfizetés társadalmi megítélése sokkal jobb lesz, ami az egyik legfontosabb szempont számunkra.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.22
A VW láthatóan tavaly is uralta az európai autóeladásokat – tűnik ki az internetes CarSales.Base.....
2018.02.22
Új csapatfőnökkel vág neki a 2018-as EB szezonnak az OXXO Hungary Truck Racing Team. Tököly László....
2018.02.22
I.D. VIZZION tanulmányában fogalmazta meg a Volkswagen a jövő egyéni mobilitásáról alkotott....
2018.02.22
A kínai piacra fókuszál az idén a navigációs és kiberbiztonsági megoldásokat kínáló magyar....
2018.02.22
Roberto Castillo Rodriguez Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.02.22
Évente 5 milliárd forint kárt okoz a gumiabroncs-hamisítás Magyarországnak, további 2,2 milliárd....
2018.02.22
Együttműködik majd a Scania a Haylion Technologies vállalattal, amely a kínai közlekedési ágazat....
2018.02.22
Változatlan lendülettel folyik az Opel termékoffenzívája: az új Opel Combo Life további fejezetet....
2018.02.22
A lambda-szondáknak már megismertük a típusait, felépítésüket és működésük főbb jellemzőit, jelen....
2018.02.22
SEAT Tarraco - ez lesz a neve a márka harmadik szabadidő autójának. 134 ország 146 124 szavazója....