e-mobilitás

Jön az e-tron: Megelőzi az Audi a Teslát?

2018.12.03.

Ismét lehullt egy lepel. Ezúttal a Los Angeles-i autó kiállítást választotta az Audi, hogy bemutassa e-tron sorozatának legújabb darabját. A sportautós erényeket mutató villanyos e-tron GT újabb kihívás a Teslának.

Ha minden az Audi menetrendje szerint alakul, akkor a VW prémiumgyártó karja jövő év elején – nagy német riválisait, a BMW és a Mercedes márkákat is megelőzve – piacra dobja első elektromos modelljét, az e-tron suv változatát. Igaz, a korábban ígért starthoz képest a jármű bizonyos szoftvermódosításai miatt néhány hetet csúsznak, de ez nem változtat azon, hogy az Audi új mérföldkőhöz érkezett: milliárdos beruházásokkal rajtot vesz az elektromos (gyártó)korszak.

Audi e-tron GT

A nemzetközi autós publikum már szinte mindent tudhat az első e-tron jövevényről. Az Audi e-járgánya egy méretes luxusterepjáró, ami valóban luxus kivitelű: a 25 millió forint körül startoló suv 370 kilowatt teljesítményű, hatótávolsága 400 kilométer körül mozog, 5,7 másodperc alatt fenn van 100-on, végsebessége 200 feletti, a 95 kWh-s akkumulátorát – 150 kw-os gyorstöltővel – félóra alatt 80 százalékra lehet felpumpálni. A terepes e-tron nemcsak fényűző, de kívül-belül csúcstechnikájú. Ezt illusztrálja kamerás visszapillantó rendszere, vagyis az, hogy a hagyományos tükrök helyett a forgalom elsuhanó kameraképét immár az ajtókba épített monitorokon tudja szemrevételezni a vezető, és érintéssel lehet azokat beállítani.

Az ilyen és ehhez hasonló technikai erőfeszítésekre már csak azért is szükség van, mert a négykarikás márka nagyra törő célja, hogy az elsők közé kerüljön az e-autók világában, lenyomja a piacvezető Teslát. Nem lesz könnyű menet – jegyzik meg az elemzők. A sok elismerő értékelés mellett egyesek, így a tekintélyes svájci UBS befektetési bank szakértője visszafogottabb: díjazza ugyan az e-tron paramétereit, de arra is rámutat, hogy azok a Tesláéval összevetve nem jobbak, az amerikai rivális őrzi innovációs startelőnyét.

Ám a titánok versengése távolról sem csak gyorsulásról vagy a hatótávról szól – hangsúlyozzák az iparági megfigyelők. Az Audi egész pályás letámadásra készül, így például az amerikai offenzíva részeként megállapodott az online kiskereskedő Amazon óriásvállalattal, hogy a piachódításban kulcsfontosságúnak tekintett otthoni elektromos töltőrendszereket az Amazon szállítja, annak szakemberei gondoskodnak a felszerelésről. Eközben az Electrify America nevű cég (a VW csoport érdekeltsége) jövő év közepéig 2 ezer nyilvános villámtöltő-állomást létesít (szemben a Tesla Észak-Amerikában már meglévő 11 ezer Supercharger töltőpontjával). De a bajor prémiumgyártó itt Európában is kiemelt feladatként kezeli az infrastruktúrafejlesztés ügyét. Ugyanúgy, mint csoportbeli társvállalata, a Porsche, az Audi is megállapodott az energiaszolgáltatókkal: ennek alapján az e-tron tulajdonosai egyetlen fizetőkártyával „tankolhatnak” a vén kontinens 16 országában meglévő 72 ezer töltőpontján. Jövőre bevezetik a pluge&charge szisztémát, ami azt jelenti, hogy már kártyára sem lesz szükség. A töltők automatikusan felismerik az előzetesen regisztrált e-járgányokat, a tulaj pedig a hónap végén elektronikus számlát kap a vásárolt árammennyiségről.

Bár az e-tron program beruházási részleteiről eddig még nem sokat árult el az Audi, annyi bizonyos, korszakos és milliárdos projektről van szó. Ezt érzékelteti, hogy az ingolstadti cég 2022-ig nem kevesebb, mint 10 milliárd euróval akarja csökkenteni költségeit, hogy elegendő tőkét fordíthasson elektromos autóprogramjára. 2025-ig, a Porsche-val karöltve, azonos platformon 20 e-modell bevezetését irányozták elő, s azoknak több mint fele teljesen elektromos lesz. A kiszivárogtatott fülesek szerint az e-tron suv után jön majd még a kisebb, Q3 méretű szabadidős terepjáró, továbbá egy szélsebes limuzin és ferdehátú sportback modell is. Sőt, mi több, a minap megrendezett Los Angeles-i autó kiállításon az Audi megmutatta az e-tron GT gyártásra kész modelljét. A négyajtós villanyos limót a Porsche Tycan sportkocsi hajtáslánca mozgatja. A két villanymotor összteljesítménye 590 lóerő, a kocsi 3,5 másodperc alatt katapultál 100 km/óra sebességre, tud menni 240-el, WLTP ciklus szerint a hatótáv mintegy 400 kilométer, s 20 perc alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség. A hamisítatlanul audis kinézetű villanyos legkorábban 2021 elején kerülhet a vevőkhöz, de aligha véletlen a bemutató Los Angeles-i helyszíne: az e-tron GT-t leginkább a pénzes amerikai kuncsaftoknak szánják, kihívás a Tesla Modell S címére.

E-motorgyártás a győri Audiban

Az Audi óriás beruházásainak legfőbb kedvezményezettje a cég brüsszeli gyára, itt rendezték be az e-tron gyártóközpontját. Patrick Danau, a brüsszeli gyártómű vezetője, ha konkrétumok nélkül is, arról beszélt a márka sajtóoldalán, hogy az Audi „számtalan kompetenciára tett szert az e-mobilizmus fejlesztésében és gyártásában”, ami magyarán azt jelenti, hogy a Teslához hasonlóan házon belül gyártja az e-sorozat főegységeit, mindenekelőtt az akkumulátorokat és a hajtáslánc elemeit. 2016 óta lépésről lépésre újjáépítették a brüsszeli gyár karosszéria-, festő- és összeszerelő üzemeit, a legkorszerűbb technológiát meghonosítva. A gyárvezető pontos adatokat nem említett, de az Automotive News hasonlata szerint a brüsszeli gyár megújításához Eiffel torony mennyiségű vasat használtak fel, nem is részletezve a „szürkeállomány átprogramozására” fordított befektetéseket. A brüsszeli dolgozók több mint 200 ezer órányi fejtágítón vettek részt, hogy elsajátítsák az e-tron gyártófogásait.

A brüsszeli gyártóközpont egyik legfontosabb beszállító partnere a győri Audi motorgyár, ugyanis a Rába-parti komplexumban készülnek az e-tron motorjai. A gyártástechnológia itt is a jövőbe mutat. A nyáron felavatott e-motor üzemben már felhagytak a hagyományos futószalaggal, a több mint száz éves, Ford-féle lineáris szerelősor helyett gyártószigeteken készülnek az e-motorok. A gyártóberendezések – így a robotok, a csavarozó és mérőállomások – ugyan rögzített pozícióban helyezkednek el, de már nem lineáris szalaggal vannak összekötve, hanem az egyes gyártómodulok között a motorok megmunkálásra váró darabjai vezető nélküli szállítótargoncákon (Fahrerloses Transportfahrzeug – FTF) mozognak. E technológia szerint a motorok összeszerelésnek sorrendje előre maghatározott, de a munkafázisok közötti utak elágazhatnak, így a gyártási folyamatban nagyobb lehet a mozgástér, a termelés rugalmasabb, gyorsabb és költséghatékonyabb – magyarázta az autoszektor.hu kérdésére Székely Lóránt, a győri e-üzem vezetője. Nem kevésbé fontos vonás a gyártás nagyfokú robotizációja: az automata gépek irányításáról és a közöttük zajló kommunikációról a számítástechnikai felhőből irányított intelligens it rendszer gondoskodik. A sokféle csúcstechnológiai megoldás közül az egyik leglátványosabb az e-motor állórészének tekercselése. E ponton az a cél, hogy vékony rézhuzalból a lehető legtöbbet tekercseljenek fel a nyers munkadarabra. Az automata – emberi kéz érintése nélkül, mint a motolla – pillanatok alatt képes a kívánalmak szerint 2,5 kilométer hosszú huzalmennyiséget feltekerni a néhány centiméteres állórész acélhengerére. Mindent együttvéve a gyártóegység 100 munkatársa jelenleg műszakonként mintegy 400 váltóművel egybeépített hajtóegységet állít elő, méghozzá járművenként két különböző motorteljesítménnyel, mivel a sportos e-tronokban az első és a hátsó tengely is hajtott.

Kész e-motor.

Ám az Audi e-tron programját nem lehet elválasztani az anyavállalat, a Volkswagen csoport többi tagvállalatának elektromos terveitől. A VW legutóbb ismét világgá kürtölte, hogy 2020-ban – a vadonatúj MEB (Modularer Elketrobaukasten) platformon – 100 ezer e-autó gyártását tervezik, s öt évvel később ez a szám már a tízszeresére nő. E pillanatban még csak találgat az autós szakma: vajon a gigászi, 2025-ig tartó, 70 milliárd eurós e-program elegendő lesz a VW csoport elektromos világelsőségének megszerzéséhez?

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....