ICDP

A jövő közlekedése áldozatokkal jár

2018.02.26.

Fütyülök és értem jön. Ilyen az ideális önvezető autó. Ha kell, rendelek egyet, néhány percen belül felvesz, elvisz a célomhoz, majd eltűnik. Bár nosztalgiával gondolok rá, nem töprengek a saját autó hiányán. Semmi szükségem rá. Ez a jövőkép olykor egészen közelinek tűnik, de van néhány lépés, amit még meg kell tennünk a zéró tulajdon, zéró baleset, zéró emisszió világába.

Az első mérföldkő az on-demand közlekedés. Persze, beköszöntött 50 éve, taxi a neve, de a változásnak nem az utazás módját kell érintenie, nem az autónak és a sofőrnek kell átalakulnia. A lényeg a szolgáltatás, a rendelés és fizetés valós idejű integrálását, ami már meg is valósult számos applikációban. Egyelőre sok helyen számos akadályba ütköznek, de idővel – valamilyen formában – el fognak terjedni és át fogják alakítani a városok közlekedését.

Shared Use Mobility Center

Ilyen szolgáltató az Uber, a Mercedes szponzorálta MyTaxi, vagy a teljes városi közlekedést egy appban tömörítő Whim. Ha egy gyártó jól szerepel ezen a piacon, saját magának szállíthatja az eladásokat, míg aki nincs jelen, könnyen maradhat egyszerűen a flotta szállítója. De, mi van, ha az autók sokkal fontosabbak lesznek, mint ma?

Wired

Így jutunk el a második mérföldkőhöz, ami az önvezető járművek elfogadása és a biztonsággal kapcsolatos félelmeinken való túllépés. Közúti baleset ritkán történik emberi hiba nélkül, ha valóban teljesen biztonságos közlekedést akarunk, előbb-utóbb le kell mondanunk a vezetésről. Mindez persze egyáltalán nem a közeljövőben fog bekövetkezni, még bőven lesz időnk élvezni a vezetést, mire kormány nélküli autók száguldanak az utakon. Mire odáig eljutunk, már nem is lesz olyan változás.

AutoEvolution

Ahogy a gyártók, a biztosítók és a hatóságok is a félautomata biztonsági rendszerek elterjedését szorgalmazzák, idővel ezek is sztenderddé válhatnak, mint a légzsák vagy a biztonsági öv. Az ICDP tanulmányai alapján az autóvásárlók 58%-a utazna önvezető autóban, ez az arány pedig még jóval magasabb a közlekedési dugóktól különösen sújtott országokban, mint Szingapúr (62%) vagy India (85%). A biztonság előtérbe helyezése és a vezetéssel töltött idő felszabadulása még személyesebb térré varázsolja az autónkat. Egy szoba, amiben utazunk, otthonunk egy része. Márpedig ha valamihez személyesen kötődünk, azt birtokolni is akarjuk.

TheVerge

Így jutunk el a harmadik mérföldkőhöz, ami a legtöbb kérdést veti fel: le kell-e mondanunk a saját autó birtoklásáról? Sokak szerint a saját autó mindig is nagyon fontos volt és az is lesz, vagy azért mert nem mindenki él olyan helyen, ahol helyettesíthető, másrészt pedig az érzelmi kötődés miatt. Minden bizonnyal a gyártók és az egész iparág örömmel hallaná az ICDP kutatásának eredményeit, ugyanis az autóvásárlók többsége ragaszkodik a saját autójához.

AutoTrader

Ugyanakkor az autóvásárlók csak a társadalom egy részét jelentik, bőven vannak olyanok, akik megengedhetnék maguknak a saját autót, de mégsem teszik, egyrészt mert például városban nem feltétlenül gyors, másrészt aránytalanul magas költségekkel jár. Épp ezért kérdéses, hosszútávon mennyire fog változni a hozzáállás, meddig marad a saját autó megléte a legjobb alternatíva, ha teljesen magunkhoz igazítanánk a közlekedést. Nem-e jön el az a pont, amikor a többi megoldás már csak minimális kényelmetlenséggel és túl nagy költségmegtakarítással jár ahhoz, hogy az érzelmi kötődés felülírja a rációt?

Driverless Transportation

Az önvezető technológiák előbb utóbb valóban a közlekedés hősét varázsolhatják jelenlegi gyilkosából, az autóból. Egyik oldalról a car-sharing, ride-sharing és más integrált közlekedési platformok afelé mutatnak, hogy a tulajdon már nem lesz olyan fontos, az autók használói pedig eltávolodnak a gyártóktól, ez a jövőkép pedig nem a legvidámabb jövőkép a világ autógyárai számára. Ugyanakkor a másik oldalról a félig automata rendszerek, az egyre biztonságosabb autók és a bennük rejlő digitális funkciók valódi otthont csinálnak az autóból, amihez így talán még inkább ragaszkodhatunk. Bármelyik szolgáltatás is jelentse a jövőt és biztosítja majd azt a megoldást, amire a felhasználóknak valóban szükségük van, ő fogja eldönteni, hogyan is néz ki a jövő autonóm közlekedése.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.22
Szeptember végén újabb közös teszten próbálta ki az Év Magyar Autója verseny zsűrije a nevezett....
2019.10.22
Ősszel a közlekedési balesetek bekövetkezésében jellemzően szerepet játszik, hogy a gépjárművezetők....
2019.10.22
A Continental bemutatta dupla kamerás rendszerét, amely az önvezető funkciók térnyerésével kap....
2019.10.22
Nikolay Chernyshev Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.10.22
Egy Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgépet állítottak ki a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban, a....
2019.10.22
Meglátogattuk a budai várban lévő ideiglenes kiállítást, ami sokáig az USA tulajdona volt és....
2019.10.22
A Lexus október közepén új típusjelzést jegyeztetett be Amerikában. Az LX600 elnevezés érdekes....
2019.10.22
Az ICDP kutatói minden negyedéves találkozón lehetőséget adnak egy-egy innovatív vállalkozásnak,....
2019.10.22
– A ŠKODA 2019 első három negyedéve során világszerte összesen 913 700 gépkocsiját szállította ki....
2019.10.22
– A letisztult és precíz dizájn a márkát jobban jellemzi, mint valaha, és új utat indított a....