autósport

Kemény autóépítés után dinamikus tesztek

2015.07.08.

Népiesen szólva ismét nagy fába vágták fejszéjüket a BME mérnökhallgatói: idén szinte a nulláról indulva kezdtek Közép-Európa első négy-kerékhajtású villany-versenyautójának építésbe, persze ebben a műfajban azért voltak már tapasztalataik.

Napról napra formálódik a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team idei gépe, mely a régió első első négy-kerékhajtású versenyautója lesz és először augusztusban áll rajthoz a Formula Student gönyűi futamán. Ez az a csapat, amelyik mindig valami eredetibe kezd: előző autójuknál alkalmaztak először kompozit monocoque vázszerkezetet, idén ismét nagy fába vágták fejszéjüket: nulláról indulva kezdtek Közép-Európa első négy-kerékhajtású versenyautójának építésébe.

Motor és bolygómű

Az elmúlt hónapok húsz, olykor harmincórás műszakjai meghozták munkájuk gyümölcsét, mert hamarosan a helyükre kerülnek a 35 kW teljesítményű, kerékagyba építhető villanymotorok, melyek Németországból érkeztek. Hamarosan befejeződik a négy motor által meghajtott bolygómű elemeinek gyártása is és a csapattagok különösen izgatottan várják az eredményt, mert ezután derül ki, ha már összeszerelik a tervezés során alkotott modellt.

 

Futómű

A negyven fős csapat kapitánya, Boriszov Dániel az Autószektornak elmondta, hogy már beszerezték a futómű rudazathoz szükséges karbon csöveket, majd az alumínium inzertek legyártása és beragasztása után működés közben tesztelik terhelhetőségüket, így azok is hamarosan készek lesznek az autóra történő felszerelésre. A kormány- és fékrendszer, illetve a pedálszerkezet kialakításánál számos víz-vágott alkatrész kerül majd beépítésre az FREC-005-be, melyek gyártása már befejeződött.

 

Váz

Nemcsak a hajtáselemek egyedülállóak, hiszen az autó karbon kompozit vázzal is büszkélkedhet majd. A vázhoz először támogatóik segítségével tudták habból kimarni egy úgynevezett ősmintát, majd a Kecskeméti Főiskola GAMF karával és a MEGALUX csapatával együttműködve végezték a szükséges utómunkálatokat. Az ősmintáról készült negatív elkészült, a napokban ebbe laminálják a végső terméket, az autó vázát.

Kerékagyba épített villanymotor

Elektronika

Beszerelésre várnak a nyomtatott áramkörök: az autó kábelkorbácsa idén először teljes egészében saját műhelyükben készülhetett el, ráadásul a csapat női tagjai is aktív résztvevői voltak a munkának. Emellett a 600 voltos rendszerfeszültséget biztosító akkumulátorunk külföldről rendelt cellái is megérkeztek, az elektronika csoport pedig mind a 600 cellát egyenként tesztelte. A biztonságosnak ítélt cellákat hamarosan beépítik az akkumulátor szegmenseibe, melyek gyártása a napokban is tart. A szegmensek a már elkészült hegesztett alumínium házban foglalnak majd helyet.

A 2015-ös FREC 005-ös

Premier után teszt időszak

Az autó elemeinek összeszerelését követően július végére tervezik a Rolloutot: a színházi premierhez hasonlítható nyilvános eseményen az érdeklődő közönség élőben is láthatja majd az elkészült versenyautót. Ezt követi a háromhetes tesztidőszak, ahol a csapat a Formula Student Hungary dinamikus versenyszámaira készül fel, és ezzel párhuzamosan a statikus versenyszámokra is igyekeznek minél több időt fordítani, hogy az augusztus 20-23 között megrendezésre kerülő Formula Student nemzetközi versenyen eredményesen szerepelhessenek majd a gönyűi kikötőben.

A 2014es vilanyautó premierje a BME aulájában

BME FRT

A Techtogether-győztes BME Formula Racing Team nyolcéves története alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autót, köztük öt benzinest építettek. Jelenleg negyven mérnökhallgató dolgozik a tizediken: az FREC–005-öst a kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös verseny autó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót, ami már Forma–1-es tempó.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalataként a Bridgestone folyamatosan olyan....
2019.10.18
A hazai autóipar a világpiaci trendekhez igazodva nagy lépésekkel halad az energiahatékony közúti....
2019.10.18
Csökkent a Németországban 2018-ban ellopott autók száma. Tavaly összesen 15.037 olyan kocsit loptak....
2019.10.18
Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében....
2019.10.17
Összeütközött négy jármű a 33-as főúton Hortobágynál csütörtök délután, a balesetben ketten....
2019.10.17
A PSA-csoport azonos platformra épülő kompakt autói közül úgy lóg ki a DS 7 Crossback, mint a....
2019.10.17
Francia fesztiválokon hódított az önfeláldozó józan sofőr kampánya.   ..
2019.10.17
Ronaldo Cunha Dias Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.10.17
Forgalomkorlátozásokra és közlekedési változásokra kell számítani a Hősök tere környékén a 12.....
2019.10.17
A magyar autóipar egyre több megbízást ad az iparban távfelügyeleti szolgáltatást nyújtó győri....