gumi

Kerékkoncepciók a nagyvilágból

2017.09.27.

A járműkerék sokat fejlődött miközben a fakerekektől eljutottunk a defekttűrő gumiabroncsokig. Az autószalonokon és kiállításokon már az elmúlt évtizedekben is feltűntek olyan koncepciók, melyek elrugaszkodnak a konvencióktól, de létjogosultságuk elméleti síkon megalapozott. Nézzünk egykét ötletet a legnagyobb gyártóktól.

A Michelin a 3D-nyomtatásra esküszik

A Michelin legújabb koncepciójában egy levegőtöltés nélküli, rugalmas vázzal rendelkező kereket mutatott be, melynek futófelülete 3D-nyomtatás segítségével változtatható (nem szükséges téli és nyári szettet alkalmazni, csak tavasszal nyári, ősszel pedig téli mintát nyomtatni a kerékre) és „újrafutózható”.

 

 

A fenntarthatóság jegyében a kerekek könnyen újrahasznosíthatók, akár anyagukban is. A nyomtatott futófelület természetes és könnyen lebomló anyagokból készült, így a kopás hatására a környezetbe jutó gumipor nem káros a környezetre. Szép elképzelés, de még űrtechnológiának tűnik.

https://www.youtube.com/watch?v=Tyc4Apyk2Rc

 

Ne kelljen kereket fújni

A Bridgestone szerint is el kell hagyni a levegőt a kerekekből, hiszen azzal van a legtöbb probléma. Amikor Dunlop feltalálta a levegőtömlős kerékpárbelsőt, ezáltal növelte az utazás komfortját, nem gondolta, hogy az emberek visszavágynak a levegőtöltés nélküli abroncsokra, de ehhez az is kellett, hogy a műanyagok fejlődése az elmúlt évtizedekben felgyorsult. A Bridgestone kerekének központját egy alumínium tárcsa alkotja, amiből a futófelület irányába rugalmas támasztókat rögzítenek. A támasztók nem radiális irányúak, hanem kis szöget zárnak be a rádiuszhoz képest. A szélső és a belső szálak iránya ellentétes, így kellően merev az abroncs.



Hankook iFlex

A Hankook is dolgozik a levegőtöltés nélküli kerekén, melynek az iFlex nevet adta. A koncepció nagyon hasonlít az előbb bemutatott Bridgestone-ra. Úgy tűnik, hogy egyik gyártó sem akar lemaradni, ha az egyik autógyártó egy ilyen merész elhatározásra jut, hogy felszereli járműveire a levegőtöltés nélküli kerekeket.

 

 

Díjnyertes Hankook-kerekek

A Hankook és a Pforzheim-i Egyetem közösen fejlesztett ki 3 koncepciót, melyek elnyerték a Red Dot Design Award-ot és az IDEA (International Design Excellence Award) díjat 2015-ben. A Boostrac, Alpike és hyBlade névre keresztelt abroncsok széles használati kört fednek le. A Boostrac struktúrája a maximális tapadást szolgálja a nehéz terepviszonyokon, az Alpike a téli abroncsokat váltaná le, míg a hyBlade mintázata az esőben történő vezetést teszi biztonságosabbá.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jm9QJ4rk3dw

 

A Goodyear áramot fejleszt

2015-ben, a Genfi Autószalonon mutatta be a Goodyear a BH-03 elnevezésű gumiabroncs-koncepcióját, melyet az elektromos és hibrid járművek elterjedése nyomán fejlesztettek ki. Az elektromos járművek hatótávolságának növelésére és a hibridek CO2 -kibocsátásának csökkentésére a Goodyear a gumiabroncsban rejlő energiatartalékokat igyekszik felhasználni. A BH-03 képes a hőt és a gumiabroncs-deformációt villamos energiává alakítani, így álló helyben és menet közben is képes az akkumulátorok töltésére a termoelem és a piezokristályos energiaátalakítás révén. „Az energiaellátással és környezetvédelemmel kapcsolatos aggályok vezettek bennünket oda, hogy kifejlesszük ezt az energiatermelő koncepcióabroncsot. Minden futurisztikus ötlet valamilyen társadalmi kihívásból fakad, amelyre keressük a lehetséges megoldásokat, és mindeközben egy jobb jövő építésén fáradozunk. Reméljük, hogy ez az abroncs inspiráló hatással bír majd, és a benne rejlő ötletnek helye lesz a jövőbeli fejlesztésekben” – mondta Jean-Pierre Jeusette, a koncepciót kidolgozó luxembourgi Goodyear Innovációs Központ főigazgatója. Azt még nem tudni pontosan, hogy milyen mennyiségű villamos energiát képes termelni a gumiabroncs, de mint tudjuk, manapság minden plusz energia jól jön a CO2 -grammok csökkentésében.

 

 

A legfrissebb kerékkoncepció a Continentaltól

A Continental új kerékkoncepciójának lényege, hogy az energiafelhasználást minimalizálja, és költséghatékony megoldást nyújtson a felhasználóknak. A keréktárcsa funkcióit - az ős-haszonjárművekre emlékeztető módon – szétválasztva kapunk egy felnit, melyre a gumi szerelhető, és kapunk egy központi részt, ami a központosítás feladatát látja el, valamint a féktárcsát rögzíti, mely az új koncepcióban alumíniumból készült (így a korróziótól sem kell tartani) és a keréktárcsa külső pereménél helyezkedik el.

 

 

A pozíciója miatt megnőtt a súrlódási felület átmérője, ezáltal kisebb összenyomó erő hatására is a hagyományos kialakításnak megfelelő fékező nyomaték jön létre, így kisebb féknyereg is elegendő, ami csökkenti a tömeget és a gyártási költséget.

https://www.youtube.com/watch?v=aAjNy3ic_8Q

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....