kamion

Két és félszer takarékosabb az átlagnál a Shell kísérleti kamionja

2018.08.18.

A Shell és az AirFlow Company azzal a céllal tervezte és építette meg a Starshipet, hogy megmutassa, mit lehet elérni az energiafelhasználás csökkentése terén a szállítmányozásban.

A legmodernebb technológiával felszerelt tehergépkocsi 3700 km hosszú - Kaliforniától Floridáig tartó - küldetése alatt 68,9 tonnakilométer per liter teherszállítási hatékonyságot[1] ért el, amely 2,5-ször nagyobb, mint a 27,8 tonnakilométer per literes észak-amerikai átlag[2]. Az alkalmazott teherszállítási hatékonyság mutató egy sokkal relevánsabb mérőszáma az energiafelhasználásnak a szállítmány A-ból B-be történő eljuttatása esetén, mivel egyidejűleg veszi figyelembe a szállítmány súlyát, illetve a mozgatáshoz felhasznált üzemanyagot. A viszonyítási alapként használt amerikai adatok valahol az ázsiai és európai átlagadatok között[3] középen helyezkednek el.

Mi több, a 33 112 kg[4] súlyú Starship (mely súlyból 18 098 kg volt a rakomány[5]) összesített átlagfogyasztása 3,8 km/l volt, ezzel szintén felülmúlva az amerikai 2,7 km/l átlagot[6], a legjobb fogyasztás az út alatt pedig 4,2 km/l volt. Emellett azt is kiszámolták, hogy ha mind a kétmillió amerikai kamion[7] a Straship teherszállító hatékonyságával rendelkezne, akkor évente 229 millió tonnával kevesebb lenne a széndioxid-kibocsátás az országban[8].

Ezeket a méréseket egy független szervezet, az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért (NACFE) auditálta, egy fedélzeti telematikai rendszer segítségével. Az eredmények nagyon időszerűek, hiszen a globális szállítmányozási szektor régóta keresi a megoldást arra, hogyan csökkentse az üzemanyagfogyasztást a maximális rakomány mellett, úgy hogy közben csökkentik a költségeket és megfelelnek az üzemanyagfogyasztási előírásoknak. 

Nagyon örülünk, hogy a Starship kamion ilyen sikeresen teljesítette első útját, valós szállítmányozási keretek és feltételek mellett, beleértve a viharos esőzéseket is. A tervünk ezzel a kezdeményezéssel az volt, hogy elkezdjék felülvizsgálni a szállítmányozási ágazatban a teherszállítási hatékonyság meghatározását, és további párbeszédet kezdeményezzünk az AirFlow Truck Company-val, illetve a többi gyártóval” – monda Robert Mainwaring, a Shell Kenőanyagok innovációért felelős technológia menedzsere.

Ezt a kiemelkedő teherszállítási hatékonyságot a Shell kenőanyagok és a fokozott aerodinamikai kialakítás – a speciálisan kialakított, szénszálas vezetőfülke, a teljes oldalsó takarás a pótkocsi teljes hosszában, a Cummins X-15 motor, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens vezetési megoldások - együttesen tették lehetővé. Kenőanyagként a Shell egy alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teljesítményű motorolaját használták, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olajlebomlás ellen, valamint az átviteli olajokat, a differenciálmű olajokat és a kerékagyolajokat is a Shell adta. Ezt a motorolaj-technológiát már világszerte tesztelik az OEM-ek és ugyanolyan viszkozitást mutat, mint a Shell Rimula Ultra E +.

A Starship kezdeményezés egy következő lépés azon az úton, amely ahhoz vezet, hogy megtaláljuk a választ a világ energetikai kihívásaira – ez a technológia mind a szállítmányozási szektor mind pedig a szélesebb környezete számára előnyökkel jár majd.

Starship kamion technológiája

  • A Starship Class 8-as kamionként is ismert az USA-ban: ez az USA-specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza.  
  • A Starship projekt kamionja 100%-ban aerodinamikai kialakítású, és szénszálas kivitelezésű. Így mind az oldalsó takaróelemek, a tető és a jármű eleje is.
  • A kamiont 6 cilinderes, 400 lóerős motor hajtja, 2508 newtonméter nyomatékkal. Az alap motort úgy állították be, hogy nagyon alacsony fordulatszámmal, 800 ford./perccel működjön.
  • Az aktív rácsos redőnyök (a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe, hogy maximalizálják az aerodinamikát és a hatékonyságot) kinyílnak, hogy lehetővé tegyék a légáramlást a motorházba, ami hozzájárul a hűtéshez. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, és a levegőt a kamion áramvonalas kialakítása elvezeti. Ez kisebb aerodinamikai ellenállást, így kevesebb üzemanyagfelhasználást eredményez. Továbbá a zárt redőnyök a hideg időben segítik a motor bemelegedését. 
  • A kamionnak a jövőben hibrid elektromos tengelye lesz, elektromos motorral és tengellyel, ami helyettesíti a jármű hátsó, nem-hajtott tengelyét. Ez megnöveli a teljesítményét, amikor magasabb sebességbe kapcsol, és amikor a legtöbb üzemanyagot fogyasztja. A tengely elnyeri az energiát a kamionból, és fékezéskor/gyorsuláskor tölti az akkumulátort. A keréktengelyek mozgásának lassulásakor a fejlett motorvezérlés és az automata sebességváltó jobb hatékonyságot és jó húzóerőt biztosít. 

A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérő műszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.



[1] A teherszállítási hatékonyságot a megtett távolság és az üzemanyagfogyasztás hányadosa adja, amelyet megszoroznak a szállítmány súlyával.

[2] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/

[3]A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) adatai és kutatásai alapján: https://www.globalfueleconomy.org/media/404893/gfei-wp14.pdf

[4] A teljes kamion súlya a szállítmánnyal együtt 18 százalékkal nehezebb, mint egy átlagos súlyú tehergépjármű rakománnyal, amely egy 25 855 kilogrammos amerikai autópályás közlekedésre engedélyezett 8-as besorolású kamionnak felel meg ((EPA NHTSA GHG szabály alapján)

[5] Ez súly 60% százalékkal több mint az átlagos amerikai fizetett szállítmány, amely 10 206 kg. Forrás: Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért adatai és tanulmányai

[6] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/

[8] A szén-dioxid kibocsátás csökkenés értéke abban az esetben, ha az összes Amerikai Egyesült Államokban közlekedő kamion ugyanazzal a teherszállítási hatékonysággal működne mint a Starship, és a flotta állományt csökkentenék, hogy ellensúlyozza a megnövekedett szállítmányt.  A meghatározott szén-dioxid kibocsátás érték csak diesel üzemanyagra vonatkozik, 22,4 font / gallon CO2 kibocsátás esetében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.15
Van az úgy, hogy egy autógyár tud röhögni magán. Így van ez a Hondánál, ami ötvenedik ausztrál....
2019.02.15
A Peugeot merészen elegáns négykerekűeket produkál, a nemzetközi porondon magasan jegyzik....
2019.02.15
Valery Aleksandrov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.15
Immár az ötödik egymást követő hónapban csökkennek az eladások, részben az új emisszió-mérési....
2019.02.15
A Škoda 102 600 járművet szállított ki ügyfelei számára januárban. A ŠKODA növelte forgalmát,....
2019.02.15
Az Audi Hungaria Zrt. két logisztikai központjának tetején alakítja ki az E.on Hungária Zrt. Európa....
2019.02.15
Maranellóban mutatták be pénteken a Forma-1-es Ferrari istálló idei versenyautóját, amely az SF90....
2019.02.15
A kanadai BRP (Bombardier Recreational  Products) szabadidős termékei, quadjai, jet ski-i, a Sea....
2019.02.15
A nemsokára kezdődő és a tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar autóipar éves termelési....
2019.02.15
A helyszínen életét vesztette annak az autónak a sofőrje, amelyik árokba csapódott péntek reggel a....