kamion

Két és félszer takarékosabb az átlagnál a Shell kísérleti kamionja

2018.08.18.

A Shell és az AirFlow Company azzal a céllal tervezte és építette meg a Starshipet, hogy megmutassa, mit lehet elérni az energiafelhasználás csökkentése terén a szállítmányozásban.

A legmodernebb technológiával felszerelt tehergépkocsi 3700 km hosszú - Kaliforniától Floridáig tartó - küldetése alatt 68,9 tonnakilométer per liter teherszállítási hatékonyságot[1] ért el, amely 2,5-ször nagyobb, mint a 27,8 tonnakilométer per literes észak-amerikai átlag[2]. Az alkalmazott teherszállítási hatékonyság mutató egy sokkal relevánsabb mérőszáma az energiafelhasználásnak a szállítmány A-ból B-be történő eljuttatása esetén, mivel egyidejűleg veszi figyelembe a szállítmány súlyát, illetve a mozgatáshoz felhasznált üzemanyagot. A viszonyítási alapként használt amerikai adatok valahol az ázsiai és európai átlagadatok között[3] középen helyezkednek el.

Mi több, a 33 112 kg[4] súlyú Starship (mely súlyból 18 098 kg volt a rakomány[5]) összesített átlagfogyasztása 3,8 km/l volt, ezzel szintén felülmúlva az amerikai 2,7 km/l átlagot[6], a legjobb fogyasztás az út alatt pedig 4,2 km/l volt. Emellett azt is kiszámolták, hogy ha mind a kétmillió amerikai kamion[7] a Straship teherszállító hatékonyságával rendelkezne, akkor évente 229 millió tonnával kevesebb lenne a széndioxid-kibocsátás az országban[8].

Ezeket a méréseket egy független szervezet, az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért (NACFE) auditálta, egy fedélzeti telematikai rendszer segítségével. Az eredmények nagyon időszerűek, hiszen a globális szállítmányozási szektor régóta keresi a megoldást arra, hogyan csökkentse az üzemanyagfogyasztást a maximális rakomány mellett, úgy hogy közben csökkentik a költségeket és megfelelnek az üzemanyagfogyasztási előírásoknak. 

Nagyon örülünk, hogy a Starship kamion ilyen sikeresen teljesítette első útját, valós szállítmányozási keretek és feltételek mellett, beleértve a viharos esőzéseket is. A tervünk ezzel a kezdeményezéssel az volt, hogy elkezdjék felülvizsgálni a szállítmányozási ágazatban a teherszállítási hatékonyság meghatározását, és további párbeszédet kezdeményezzünk az AirFlow Truck Company-val, illetve a többi gyártóval” – monda Robert Mainwaring, a Shell Kenőanyagok innovációért felelős technológia menedzsere.

Ezt a kiemelkedő teherszállítási hatékonyságot a Shell kenőanyagok és a fokozott aerodinamikai kialakítás – a speciálisan kialakított, szénszálas vezetőfülke, a teljes oldalsó takarás a pótkocsi teljes hosszában, a Cummins X-15 motor, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens vezetési megoldások - együttesen tették lehetővé. Kenőanyagként a Shell egy alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teljesítményű motorolaját használták, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olajlebomlás ellen, valamint az átviteli olajokat, a differenciálmű olajokat és a kerékagyolajokat is a Shell adta. Ezt a motorolaj-technológiát már világszerte tesztelik az OEM-ek és ugyanolyan viszkozitást mutat, mint a Shell Rimula Ultra E +.

A Starship kezdeményezés egy következő lépés azon az úton, amely ahhoz vezet, hogy megtaláljuk a választ a világ energetikai kihívásaira – ez a technológia mind a szállítmányozási szektor mind pedig a szélesebb környezete számára előnyökkel jár majd.

Starship kamion technológiája

  • A Starship Class 8-as kamionként is ismert az USA-ban: ez az USA-specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza.  
  • A Starship projekt kamionja 100%-ban aerodinamikai kialakítású, és szénszálas kivitelezésű. Így mind az oldalsó takaróelemek, a tető és a jármű eleje is.
  • A kamiont 6 cilinderes, 400 lóerős motor hajtja, 2508 newtonméter nyomatékkal. Az alap motort úgy állították be, hogy nagyon alacsony fordulatszámmal, 800 ford./perccel működjön.
  • Az aktív rácsos redőnyök (a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe, hogy maximalizálják az aerodinamikát és a hatékonyságot) kinyílnak, hogy lehetővé tegyék a légáramlást a motorházba, ami hozzájárul a hűtéshez. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, és a levegőt a kamion áramvonalas kialakítása elvezeti. Ez kisebb aerodinamikai ellenállást, így kevesebb üzemanyagfelhasználást eredményez. Továbbá a zárt redőnyök a hideg időben segítik a motor bemelegedését. 
  • A kamionnak a jövőben hibrid elektromos tengelye lesz, elektromos motorral és tengellyel, ami helyettesíti a jármű hátsó, nem-hajtott tengelyét. Ez megnöveli a teljesítményét, amikor magasabb sebességbe kapcsol, és amikor a legtöbb üzemanyagot fogyasztja. A tengely elnyeri az energiát a kamionból, és fékezéskor/gyorsuláskor tölti az akkumulátort. A keréktengelyek mozgásának lassulásakor a fejlett motorvezérlés és az automata sebességváltó jobb hatékonyságot és jó húzóerőt biztosít. 

A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérő műszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.



[1] A teherszállítási hatékonyságot a megtett távolság és az üzemanyagfogyasztás hányadosa adja, amelyet megszoroznak a szállítmány súlyával.

[2] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/

[3]A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) adatai és kutatásai alapján: https://www.globalfueleconomy.org/media/404893/gfei-wp14.pdf

[4] A teljes kamion súlya a szállítmánnyal együtt 18 százalékkal nehezebb, mint egy átlagos súlyú tehergépjármű rakománnyal, amely egy 25 855 kilogrammos amerikai autópályás közlekedésre engedélyezett 8-as besorolású kamionnak felel meg ((EPA NHTSA GHG szabály alapján)

[5] Ez súly 60% százalékkal több mint az átlagos amerikai fizetett szállítmány, amely 10 206 kg. Forrás: Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért adatai és tanulmányai

[6] A NACFE tanulmány Hatékonyabb szállítmányozás: 34. oldal https://nacfe.org/run-on-less-report/

[8] A szén-dioxid kibocsátás csökkenés értéke abban az esetben, ha az összes Amerikai Egyesült Államokban közlekedő kamion ugyanazzal a teherszállítási hatékonysággal működne mint a Starship, és a flotta állományt csökkentenék, hogy ellensúlyozza a megnövekedett szállítmányt.  A meghatározott szén-dioxid kibocsátás érték csak diesel üzemanyagra vonatkozik, 22,4 font / gallon CO2 kibocsátás esetében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....