autószerelő műhelyek

Kétharmados fölényben a sarki műhely

2014.10.21.

Az autósok túlnyomó többsége, több mint kétharmada kis, független műhelyben javíttatja az autóját. A márkakereskedéseknek a garanciális idő elteltével hátat fordítanak. Az öreg autók ötödét magunk bütyköljük. Az elektromos és hibrid autók száma még kimutathatatlan - áll a Medián jelentésében.

Szerelőállásban. A javíttatási költségek miatt keresik a kis műhelyeket

Hiánypótlónak nevezte a Medián hazai háztartások autójavíttatási szokásait feltérképező felmérését a megrendelő Robert Bosch nevű cég. A nem egészen ezer autós megkérdezésével készült felmérést 2008 óta kétévenként megismétlik, így a folyamatokról is képet kaphatunk. Ami az eredményt illeti, nem tartogat falrengető meglepetéseket a területet ismerők számára: megtudjuk például, hogy még mindig a benzines autók vannak túlsúlyban Magyarországon. A magyarországi kocsik 85 százaléka benzines, 15 százaléka pedig dízelmeghajtású, míg a gázüzemű, hibrid vagy egyéb meghajtású autók aránya statisztikailag még nem kimutatható. 2010-hez és 2012-höz képest sem a benzines, sem a dízeles autók aránya nem változott jelentősen.

A kutatási eredményekből a magyar lakosság autójavíttatási szokásairól is sokat megtudhatunk. A megkérdezettek 68 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyben javíttatja a gépjárművét. Ez megegyezik a 2012-es adattal, vagyis láthatóan tartós piaci átrendeződésről van szó. 2008 és 2012 között – a márkaszervizek rovására – dinamikusan emelkedett a független műhelyek népszerűsége. Az adatok tanúsága szerint a kisebb műhelyek használata az autó ötéves kora után válik széles körben elterjedtté, és vidéken gyakoribb, mint Budapesten. A márkaszervizek választása 2008, vagyis a válság kezdete óta drasztikusan visszaesett: átlagosan az ügyfeleik közel felét elveszítették. Ezt alátámasztják a maguktól a márkakereskedőktől kapott adatok is. Míg 2008-ban még 1100 szalon és márkaszerviz várta a gépkocsi-tulajdonosokat, addig ez a szám mára 470-re olvadt – közölte a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz). Mindezt magyarázza, hogy a 2008-as válság óta drámaian, 70 százalékkal esett vissza az új autók piaca Magyarországon.

A legújabb adatok szerint a magyar autósoknak már csak 12 százaléka viszi a garanciaidőn túl is márkaszervizbe kocsiját. Ez kissé alatta marad a 2012-es adatnak, és jelentős esés a válság előtti állapothoz képest, amikor még minden ötödik autós – a garanciaidő lejárta után is – a márkaszervizt kereste fel, ha problémája akadt kocsijával. A saját kezűleg végzett, otthoni autójavítás sem szűnt még meg teljesen. Minél idősebb egy autó, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa házilag próbálja megszerelni, de ha szakemberre van szükség, akkor is inkább a kis műhelyek jönnek szóba. A 11–20 év közötti autók 8, a több mint 20 éves járgányoknak pedig 20 százalékát próbálják tulajdonosaik maguk megjavítani. Az új autóknál az ilyen javítás aránya már elhanyagolható.

Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. október 9-i számában

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....