innovációk

Kijelzőként szolgáló szövetkárpitot fejleszt a Toyota

2018.08.08.

A Toyota-csoport egyik leányvállalata optikai szálakkal átszőtt szövetet fejlesztett ki. A technológia a tervek szerint már 2020-ban megjelenhet a Lexus modelljeiben.

A Toyota annak idején textilipari vállalatként indult, Sakichi Toyoda az általa feltalált automata szövőszékkel alapozta meg a cégbirodalmat. Sakichi 1918-ban alapította meg a Toyota Boshoku Corporationt, amely ma is autóipari beszállítóként tevékenykedik. Utastér-komponenseket, szűrőrendszereket, hajtásláncelemeket és egyéb autóipari alkatrészeket gyártanak, fő profiljuk azonban – a cégalapító hagyatékához híven – a kárpitok fejlesztése és gyártása.

Pontosan ezen a téren ígér áttörést a Toyota Boshoku, mégpedig a manapság egyre fontosabb kijelzőtechnológiával és testre szabhatósággal karöltve. Új fejlesztésük egy optikai szálakkal átszőtt textilanyag, amely így képes világítani, méghozzá tetszőleges színnel, de akár mintázattal is. A fejlesztés során alkalmazott prototípusnál piros, zöld és kék LED-ek biztosították a fényforrást: alapesetben így zöld fényben ragyoghat a tető- és ajtókárpit, viszont – a vezérlést a fedélzeti érzékelőkkel hálózatba kötve – vészhelyzetben pirosra válthat a színe, villámgyorsan figyelmeztetve a vezetőt a veszélyre, vagy – baleset után – értesítve a környezetet a bajról.

Az optikai vagy fényszál egy üvegmagból és az azt körülvevő héjból áll. A kábel egyik végén belépő fény a mag határán visszaverődve az üvegmagban halad végig, hogy aztán a szál másik végén – a modern technológiáknak köszönhetően minimális jelveszteséggel – kilépjen. Az optikai szál rugalmasan hajlítható, ám egy bizonyos hajlítási sugár fölött erősen romlik a fényátvivő képessége. A Toyota Boshoku azonban kifejlesztett egy olyan technológiát, valamint megépítette az annak gyakorlati megvalósítását lehetővé tevő szövőszéket, amely a fényszál túlzott meghajlítása nélkül képes beleszőni azt tetszőleges szövetanyagba.

A Toyota szakemberei előtt két feladat áll, mielőtt sorozatgyártásba vehetnék a világító textíliát: a jelenleg alkalmazott szálak tapintása nem elég finom ahhoz, hogy prémium minőségű üléskárpitként használhassák, másrészt javítani szeretnék a szövőszék termelékenységét, ezáltal a tervezett szériagyártás költségeit. Amennyiben ez rövid időn belül sikerül, a technológia a Toyota prémium márkájában, a Lexusban jelenhet meg először, várhatóan 2020-ban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.23
Husan Sodiqov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.23
A Ford és a LEGO Csoport közös munkájával megalkotott Ford Mustang a legendás 1967-es Fastback....
2019.02.23
Pénteken ünnepelte hetvenedik születésnapját a Forma-1 egyik legnagyobb alakja, az osztrák Niki....
2019.02.23
A Lexus RC F új változatát március 5-én, a Genfi Autószalonon láthatja majd először az európai....
2019.02.23
A Peugeot a 2019-es genfi autószalonon most bemutatja a feszültségtől vibráló Peugeot 508 Peugeot....
2019.02.23
Miután egy fiatal megvette élete első autóját, egy idő után felmerül benne az érzés, hogy mennyivel....
2019.02.23
Két tapasztalt LEGO modellépítő 400 000 darab LEGO kocka felhasználásával készítette el a világ....
2019.02.23
A világszerte több mint ezer új munkahelyet teremtő, egymilliárd euróba kerülő közös vállalkozás....
2019.02.23
A húsz Nicols Estivale Octo típusú hajóból az első az Utazás kiállításon látható február 21-24.....
2019.02.23
A német technológiai vállalat egy mesterséges intelligencia fejlesztő központot nyitott. ..