innovációk

Kijelzőként szolgáló szövetkárpitot fejleszt a Toyota

2018.08.08.

A Toyota-csoport egyik leányvállalata optikai szálakkal átszőtt szövetet fejlesztett ki. A technológia a tervek szerint már 2020-ban megjelenhet a Lexus modelljeiben.

A Toyota annak idején textilipari vállalatként indult, Sakichi Toyoda az általa feltalált automata szövőszékkel alapozta meg a cégbirodalmat. Sakichi 1918-ban alapította meg a Toyota Boshoku Corporationt, amely ma is autóipari beszállítóként tevékenykedik. Utastér-komponenseket, szűrőrendszereket, hajtásláncelemeket és egyéb autóipari alkatrészeket gyártanak, fő profiljuk azonban – a cégalapító hagyatékához híven – a kárpitok fejlesztése és gyártása.

Pontosan ezen a téren ígér áttörést a Toyota Boshoku, mégpedig a manapság egyre fontosabb kijelzőtechnológiával és testre szabhatósággal karöltve. Új fejlesztésük egy optikai szálakkal átszőtt textilanyag, amely így képes világítani, méghozzá tetszőleges színnel, de akár mintázattal is. A fejlesztés során alkalmazott prototípusnál piros, zöld és kék LED-ek biztosították a fényforrást: alapesetben így zöld fényben ragyoghat a tető- és ajtókárpit, viszont – a vezérlést a fedélzeti érzékelőkkel hálózatba kötve – vészhelyzetben pirosra válthat a színe, villámgyorsan figyelmeztetve a vezetőt a veszélyre, vagy – baleset után – értesítve a környezetet a bajról.

Az optikai vagy fényszál egy üvegmagból és az azt körülvevő héjból áll. A kábel egyik végén belépő fény a mag határán visszaverődve az üvegmagban halad végig, hogy aztán a szál másik végén – a modern technológiáknak köszönhetően minimális jelveszteséggel – kilépjen. Az optikai szál rugalmasan hajlítható, ám egy bizonyos hajlítási sugár fölött erősen romlik a fényátvivő képessége. A Toyota Boshoku azonban kifejlesztett egy olyan technológiát, valamint megépítette az annak gyakorlati megvalósítását lehetővé tevő szövőszéket, amely a fényszál túlzott meghajlítása nélkül képes beleszőni azt tetszőleges szövetanyagba.

A Toyota szakemberei előtt két feladat áll, mielőtt sorozatgyártásba vehetnék a világító textíliát: a jelenleg alkalmazott szálak tapintása nem elég finom ahhoz, hogy prémium minőségű üléskárpitként használhassák, másrészt javítani szeretnék a szövőszék termelékenységét, ezáltal a tervezett szériagyártás költségeit. Amennyiben ez rövid időn belül sikerül, a technológia a Toyota prémium márkájában, a Lexusban jelenhet meg először, várhatóan 2020-ban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.20
A három éve alakult Lada Hungary már több mint 3000 új autót adott el. ..
2018.10.20
A dr. Lakatos Ferenc kardiológus főorvos, dr. Sztankó Attila fogorvos és dr. Kovács P. Zoltán....
2018.10.20
Ősszel négy új villanyautó-töltő kezd el működni Szegeden a három meglévő mellett, és további négy....
2018.10.20
Négy hónapon belül másodjára, ismét csökkentette idei eredmény-előrejelzését a Daimler AG német....
2018.10.20
A világ legnagyobb gyúróversenyén a kolbászhoz a világon legjobban értő zsűri pontoz – hangsúlyozta....
2018.10.20
Hétszázötven csapat részvételével zajlik szombaton 10 órától a békéscsabai sportcsarnokban és a....
2018.10.20
Egy autó és egy robogó ütközött össze 2018. október 19-én a Lenkei utca és a Nefelejcs utca....
2018.10.20
Jelentős szakmai és látogatói érdeklődés kísérte a 6. Automotive Hungary Nemzetközi járműipari....
2018.10.20
A világbajnoki éllovas nyerte a Forma-1-es Egyesült Államok Nagydíja pénteki második, esős....
2018.10.20
Oroszországban az idei év első nyolc hónapjában 16,3 százalékkal több gépjárművet gyártottak az....