közelekedésbiztonság

Kikkel történnek a balesetek?

2017.04.12.

A "közlekedési" balesetek gyakorlatilag egyidősek az élettel. Közúti balesetek viszont nem történnek mindenkivel. De akikkel mégis, azok kik?

A közlekedési balesetek gyakorlatilag egyidősek az élettel. Ha két élőlény ugyanarra a helyre ugyanabban az időben – pl. vadászat közben a zsákmányra vetődve – kíván eljutni, nagy valószínűséggel összeütköznek. Az egyes élőlények evolúciója során kialakult, velük született tulajdonságként elérhető sebességüknél nagyobb tempóval történő ütközésnek viszont akár az élettel össze nem egyeztethető hatása is lehet. A géperejű járművek megjelenésével ez tovább fokozódott.

Az ember kb. 5 km/h-s, tehát sétatempóval történő ütközést tud elviselni károsodás nélkül. Ennél nagyobb sebesség esetén már minden a szerencsén múlik, de ma már elég sok eszköz és technológia áll rendelkezésre ahhoz, hogy akár egy autóban ülve, vagy azon kívül is mérsékelhető legyen az ütközésből, vagy a sebességváltozásból eredő sérülés súlyossága. A legjobb dolog azonban a megelőzés, a balesetek elkerülése, de a statisztikák is mutatják, ez sok esetben nem lehetséges, vagy nem sikerül.

Az elmúlt évben ismét emelkedésnek indult a közlekedési balesetek száma – de a stagnálás sem lett volna elegendő az örömhöz –, pedig a hatóságok részéről ígérgetések és intézkedések is történtek, amik ennek az ellenkezőjét kívánták elérni. A rendőrségi forrásokból származó statisztikák még mindig a gyorshajtást nevezik meg elsőszámú okként, ugyanakkor ha többi – nyilvántartott – baleseti ok számét is mellé teszik, akkor már sokkal árnyaltabb a kép. Mindezt fokozza, hogy a gyorshajtásról nem derül ki, hogy abszolút – az adott útszakaszra szabályban meghatározottnál, vagy táblával jelöltnél magasabb –, vagy relatív – ami alacsonyabb az abszolútnál, de adott pillanatban mégis több az optimálisnál – volt-e. Az viszont egyértelmű, hogy a gépekkel legkönnyebben szankcionálható szabálysértést próbálja meg a hatóság „minden bajok forrásaként” beállítani.

Érdemes azonban más szempontok alapján is megvizsgálni a bekövetkezett baleseteket. Egyáltalán nem biztos az, hogy azokkal fordulnak elő ilyen esetek, akik valóban sok kilométert tesznek meg az utakon, hiszen pl. munkájuk, más elfoglaltságuk miatt ez az életük része – de pont e miatt nagyobb gyakorlattal, tapasztalattal is rendelkeznek –, vagy azokkal, akik csak alkalomszerűen, olykor kifejezetten nagy stressznek kitéve, kisebb távolságokra ülnek autóba. A hatóságok a balesetekben részt vevő járművezetőktől ilyen jellegű adatokat sosem kérnek és nem is tartanak nyilván, így az Autószektor az egyik nagy magyarországi flottakezelőhöz, az ARVAL Magyarország Kft-hez fordult segítségért.

A céges autók használóiról sokan úgy gondolják, hogy semmivel nem törődnek, csak „nyomják a gázt”, mert a büntetéseket, az autók karbantartását, javítását, de még a felhasznált hajtóanyagot sem ők fizetik. A valóságban ez koránt sincs így, egyrészt a cégek járműpolitikája is nagymértékben befolyásolja az autóhasználatot, másrészt a sokat autózók önös érdeke is az, hogy minden munkanap végén hazaérjenek, amiben a gyakorlatuk is segítségükre van.

Az ARVAL Magyarország Kft. több ezer autós flottáján elvégzett vizsgálat azt mutatja, hogy valóban nem a legtöbbet úton levőkkel fordul elő a legtöbb baleset. Amelyekkel évente 30 ezernél több kilométert tesznek meg – és ilyen az Arval által kezelt autók 51%-a –, azok 14,2%-ával fordult elő valamilyen baleset. Legnagyobb arányban az évi 15 és 30 ezer kilomért futó autókat éri baleset, 20,1%-ukkal történt ilyen, viszont ezek az autók csak a kezelt állomány 28%-át tették ki 2016-ban. A jellemzően a „juttatás” kategóriába tartoznak az évi 15 ezer kilométernél kevesebbet futó autók, ezek 8,8%-ával történt baleset tavaly. Az alacsony futásteljesítmény miatt azonban az 1000 km-re vetített balesetek száma ebben az esetben a legmagasabb.

Egyáltalán nem reprezentatív, de több százas autós sokaságot megfigyelve az is megállapítható volt, hogy a munkahelyen betöltött magasabb pozíció – és az ehhez szükséges magasabb fokú iskolázottság – egyálalán nem garantálja a megfontoltabb, átgondoltabb, stratégiát jobban alkalmazó közlekedési viselkedést. Mindezt kiegészítheti az alacsony futásteljesítménnyel összefüggésbe hozható „gyakorlatlanság”, és a kettő együtt máris olyan baleseti kockázatot jelent, ami a megtörtént eseteket tartalmazó statisztikákban is megjelenik.

Nagyon fontos – lenne –, hogy minden közlekedő az általa használt közlekedési módnak megfelelő továbbképzéseken részt vegyen. Erre egyelőre csak önkéntes alapon van lehetőség, de mind a saját, és felelősségteljesen gondolkodva mind a mások érdekében erre mindenkinek szüksége van. Ebbe a körbe a gyalogosok is bele tartoznak, ugyanis az ő viselkedésük is sok olyan szituációt idéz elő, ami akár balesettel is végződhet, ami sokszor és szerencsére a többi közlekedő helyes magatartásának köszönhetően marad el. Internetes bejegyzések között rengeteg olyan vélemény is megjelenik, amik szerint a gyalogosnak feltétlen elsőbbsége van a kijelölt gyalogátkelő helyen. Egyrész ezt a szabályok sem így fogalmazzák meg, másrészt mindenki jól felfogott saját érdeke is, hogy ne lépjen le úgy a közeledő jármű elé, hogy az már ne, vagy csak úgy tudjon megállni, lassítani, sávot váltani, stb., hogy azzal másokat veszélyeztessen. a közlekedés egy társasjáték, amiben a „pillangó hatás” is könnyen érvényesül, és egy „öntudatos” gyalogos egoista lépése képes akár sok száz méterrel távolabb is komoly balesetet előidézni.

A kerékpárosok hiába csak saját izomerejük, vagy kis villanymotor segítségével haladnak, már így is jóval nagyobb a sebességük, aminek a hirtelen elvesztésére a szervezetük fel van készülve, így megint csak a saját érdekük is a balesetmentes közlekedés, amihez legnagyobb mértékben a saját magatartásukkal tudnak hozzájárulni.

Képek forrása: police.hu

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.19
A Lexus prémium márkát is jegyző Toyota új navigációs és hangvezérlő funkciókat fejleszt, amelyek....
2017.09.19
Hétfőn este 21 órakor halálos közúti baleset történt Ausztriában, Großpetersdorf településen, közel....
2017.09.19
Nemzetközi együttműködésre van szükség az elektromobilitás fejlesztésében és az iparág előtt álló....
2017.09.19
Az autópiaci forgalom növekedését nyugtázva két éves szünet után novemberben újraindítja a Pajero....
2017.09.19
Makhmud Eshonqulov Üzbegisztánból  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.09.19
Együttműködésre lépett egy megújuló üzemanyagokat gyártó céggel a British Airways olyan....
2017.09.19
A mentők megállapították, hogy meghalt annak a személyautónak a vezetője, amely fának hajtott a 68-....
2017.09.19
Keddtől küldhet figyelmeztetést a szabálysértő fuvarozóknak a nemzeti tengelysúlymérő rendszer,....
2017.09.19
A tokiói olimpiáig szóló hároméves támogatási szerződést kötött Csernoviczki Éva cselgáncsozóval a....
2017.09.19
Itthon ez év májusában debütált a Volkswagen Crafter legújabb generációja. A tavaszi szalagátvágás....