elektromos busz

Kínai multi jelent meg a magyar autóbuszgyártásban

2017.04.14.

A világ elektromosjármű-gyártásának jelentős szereplője kezdte meg a tevékenységét Komáromban, ahol autóbuszokat, kisteherautókat és elektromos targoncákat is készítenek majd. A BYD emellett piacvezető akkumulátor és ledfényforrásgyártó, de van városi egysínű vasútja is.

A kínaiak egyelőre kész csomagokat küldenek Komáromba, ahol a részegységekből összeszerelik, azaz végszerelik a buszokat – mondta el lapunk kérdésére Balog Gábor, a hazai leánycég operatív igazgatója. Később lehetőség lesz arra is, hogy bizonyos karosszériaelemeket helyben állítsanak elő. A technológia rendelkezésre áll, a BYD anyacége a gyárban kialakította a vázösszeállító készülékeket, a kész karosszériát festik, fényezik, alvázvédelemmel látják el, és beleszerelik a meghajtást. Balog Gábor elmondta, hogy a sencseni gyárban egy-egy buszt „kit”-ként, építőkészletként állítanak össze, raknak konténerbe, hajóznak be, és így érkezik meg Komáromba. Az első két kit már helyben van, ezeket oktatási céllal rakják össze azoknak a mérnököknek és szakmunkásoknak a vezetésével, akik Sencsenben kapták a képzést.

A vázösszeállító sor a Komáromi gyárban. A szerző felvétele

Egy-egy karosszériaváz hat elemből áll, az alváz, két oldalfal, homlokfal és hátfal, valamint a tető. A váz összeállítása után kerülnek rá lemezek és a belső burkolatok. A kocsitest fényezésére négy kabint telepítettek, van alvázvédő-, előkészítő és csiszoló- valamint két festőgykabin. Ezek közül az egyik légkondicionált, amely lehetővé teszi vízbázisú festékek alkalmazását – mondta az operatív igazgató. Ezzel a régió legkorszerűbb ilyen létesítményét telepítették Komáromba. Az első járműveket még ebben a hónapban összeszerelik, miközben folyamatosan képzik az újonnan felvett munkásokat. Az év végéig összesen 40 elektromos buszt készítenek el, de amikor a gyár eléri teljes kapacitását, évente 400 járművet szerel össsze 300 alkalmazottjuk.

A demonstrációs e-busz, ez még Kínában készült. Az MTI felvétele

A gyárcsarnokban az avató ünnepség alkalmából kiállították azt a demonstrációs járművet, amelyet Európa számos városában – többek közt Budapesten is – bemutattak már. A BKV-kék e-busz oldalán nagy betűkkel zöldell a felirat: „zero emission, zero pollution”, hiszen ez egy „pure electris bus”. A szóló autóbusz ajtajai megnyíltak a szakmai közönség és a sajtó előtt, így saját szemünkkel meggyőződhettünk, hogy a jármű teljes egészében alacsonypadlós, kerekesszékkel végigjárható. A helyszínen tartózkodott az egyik nagy hazai közlekedési vállalat szakértője, aki elmondta, hogy azért vett részt az eseményen, mert a BYD-nak az a híre, hogy nemcsak nagyokat ígér, de amit ígér, azt többnyire be is tartja, és meglehetősen jó minőségű termékek kerülnek ki a kezei közül. Az autóbusszal kapcsolatban ennek ellenére bizonyos fenntartásokat fogalmazott meg a szakemeber. Mint elektromos busz, a legjobbak közé tartozik a piacon, de mint autóbusz, nem a legkorszerűbb – vélekedett a szakember.

A buszok esetében gyakori, hogy az alacsony padló csak a kocsitest közepéig, a második ajtóig tart, azután a futómű, a meghajtás egyes elemeinek helyigénye miatt lépcsők következnek. A BYD esetében a második és a harmadik ajtó között is sík a padló, ám a hátsó kerekek fölött kialakított ülések már 30-35 centi magas padozaton vannak, és a két széksor között igen keskeny a folyosó. (Valahogy úgy, ahogy a Combino villamosokon tapasztalhatja a budapesti utazóközönség.) A karosszéria kialakítása tehát kissé kompromisszumos, azonban az elektromos meghajtás rendkívül kiforrott – állította névtelenséget kérő beszélgetőtársunk. Annyira kiforrott, hogy a nagy magyar közlekedési cég ajánlatot kíván tenni a BYD-nak: gyártsanak (gyártassanak) közösen villanybuszt, kínai elektromos rendszerrel és magyar karosszériával.

Nem árulunk el titkot, ha leírjuk, hogy a magyar autóbuszgyártók nem fogadták egyöntetű lelkesedéssel a kínai konkurencia megtelepedését, és különösen azt, hogy a kormányzat csaknem egymilliárd forinttal támogatta meg a 6,2 milliárdos beruházást. Ez érthető is, ha tudjuk, hogy még csak az első lépéseket tette meg a piacon az Evopro elektromos midibusza. A BYD azonban csak érintőlegesen versenytársa a hazai busziparnak, részint mert termékeit Nyugat-Európa nagyvárosaiban kívánja értékesíteni, részint pedig mert a kínaiak nem klasszikus buszgyártók. A BYD ugyanis nemcsak a járműiparban van jelen, hanem az alternatív hajtások kifejlesztésében, elektromos energia-tároló berendezések és rendszerek kifejlesztésében, IT-megoldások és kötöttpályás közlekedési rendszerek tervezésében és megvalósításában. A sencseni cég együttműködik a Daimlerrel elektromos autók gyártásában, de nemrég lettek kész egy vasúti rendszer, a közúti forgalom fölé emelt, egysínű vasút megalkotásával. Nem nagysebességű mágnesvasútról van szó, hanem olyan városi eszközről, amely a metróhoz hasonlóan szintbeli keresztezés nélkül, gyorsan szállíthat el sok embert, csak éppen nem a föld alatt, hanem a fejek felett.

 

A BYD emellett mind a hagyományos belsőégésű motorok, mind pedig az alternatív meghajtású járművek szegmensében jelen van. A Kínai Autógyártók Szövetsége statisztikái szerint a cég 61 722 alternatív meghajtású gépkocsit adott el 2015-ben, ami a globális piac 11 százalékának felel meg. A BYD alternatív meghajtású járműportfóliójának tömegközlekedési elemei, az elektromos buszok és az e6 elektromos taxik jelenleg 6 kontinens 50 országának mintegy 240 városában vannak jelen, beleértve az Egyesült Királyságot, Hollandiát, Belgiumot, Malajziát, illetve az Egyesült Államokat és Kolumbiát.

Jámbor Gyula



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....