Renault Trucks

Kipróbáltuk az Év Tehergépjárművét, próbaút – Renault T 460 Optifuel

2015.04.25.

Az őszi időszakban a nehéz-tehergépjárművek és autóbuszok rajongói mindig nagy izgalommal várják, hogy a szakújságírókból álló zsűri melyik járművet választja ki az adott év legjobbjának. A 2015-ös év Truck of The Year elismerését a Renault T vontató kapta meg, a díjat az idei (2014) IAA kiállításon adták át Hannoverben. A szerencse úgy hozta, hogy nem sokkal a díjátadó után hazánkba is ellátogatott a már büszke címet viselő jármű egy demószerelvény formájában, így lehetőség nyílt arra, hogy ki is próbálhassuk a Renult Trucks zászlóshajóját.

Az új típust még tavaly (2013), nyár elején mutatták be Lyonban, építőipari és disztribúciós célokra tervezett társaival együtt. mint azt már az akkori beszámolóban is olvashatták, az iparágban egyedülálló módon a Renault Trucks egyszerre cserélte le teljes járműpalettáját.

Bátor vállalás volt ez, hiszen olyan, már-már ikonikus típus és a hozzá tartozó név került le a palettáról, mint a Magnum vagy a Kerax. Így amellett, hogy versenyképes termékkel kellett a franciáknak előállniuk, olyan autót kellett tervezniük, amely felveszi a versenyt az elődökkel is. Úgy tűnik, jó úton járnak, hiszen a T sikere ma már a szakma csúcsát jelentő díjban is megmutatkozik, és már itthon is egyre több ilyen jármű közlekedik az utakon, markáns és szokatlan külsejéről könnyű ezeket megismerni. Tavaly év végén már írtunk ugyanezen járműcsalád építőipari felhasználásra készített típusairól, a C és K Renaultokról, és amit akkor láttunk, már akkor is igen meggyőző volt. Tényleg itt volt már az ideje az új T járművet is kipróbálni, a díj elnyerésével pedig ennél jobb alkalom nem is kínálkozhatott volna.

A sajtótesztre egy 460-as jelölésű, kéttengelyes nyerges vontató érkezett Optifuel kivitelben, természetesen a hozzá való, speciális, kis légellenállású félpótkocsival, negyven tonna összgördülő tömeggel. A járműben egy 11 literes, soros hathengeres, Euro6-os erőforrás dolgozott, pontos teljesítménye 453 lóerő. A Common-rail rendszerű, magas befecskendezési nyomással (1700 bar) dolgozó aggregát 1000 és 1400 fordulat között adja le a legnagyobb 2200 Nm-es nyomatékát, ami a 12 fokozatú, automatizált váltón keresztül jut el a kerekekhez. Ezzel a teljesítményszinttel már meglehetősen rugalmasan viselkedik a T, és ami fontos, úgy tűnik a márka híréhez híven takarékosan. A speciális Optifuel változat lényege – ez a DTI 430-as és 460-as motorokhoz rendelhető - , hogy a járművön minden olyan technikai újítás megtalálható, ami csökkentheti az üzemanyag-felhasználást, a speciális spoilerezéstől kezdve a tempo 85-ön át a lekapcsolódó légsűrítőig számos megoldás segíti a takarékos üzemet. A tesztút során tartósan 26-27 liter alatt fogyasztott a jármű, bár csak az M0-ás és az M1-es autópályán próbáltuk ki, kis forgalom mellett. Így is ez egy meggyőző adat, de nem hangsúlyozható elégszer, hogy a jó fogyasztás nem csak a járművön, hanem a jól képzett, a takarékos vezetés alapjait ismerő gépkocsivezetőn is múlik. a Renault természetesen erre is nyújt megoldást, jó bevált képzési rendszerük áll a járművet vezetők rendelkezésére.

Ami már az elinduláskor feltűnt, hogy rendkívül csendes a T fülkéje, sem szélzaj, sem a motor hangja nem szűrődik be. A legtöbb mai vezetéstámogató rendszer ebben a járműben is megtalálható, így a sávelhagyás-figyelmeztető, az adatptív, követési távolságot tartó tempomat, és ha baj van vészfékasszisztens is segíti a járművezető dolgát. A takarékos haladást ecoroll rendszer is segíti, amelynek működését kiválóan sikerült összehangolni az automatizált váltóval. Egyébként a váltások gyorsak és zökkenőmentesek. Talán az automatizált váltó hegymenetben kicsit tovább pörgeti a motort, mint ami első érzésre indokolt lenne, de ez csak hosszabb használat során derülne ki, érdemes-e olykor beavatkozni és manuálisan feljebb kapcsolni.

Maga a fülke franciásan egyedi és persze kényelmes. A műszerfal könnyen és gyorsan áttekinthető, az üléspozíció és a kormány számos módon állítható. A fedélzeti rendszerekről a fő műszeregység közepén található monitorról olvashatóak le az információk, a menürendszer a kormányról vezérelhető. A tempomat üzemmód-választója azonban a középkonzolon található, egy tekerőgomb képében, a sebességadatok bevitele és a rendszer aktiválása a kormánykerék megfelelő gombjaival történik. Ennek kezelését, mint minden más mai modern tehergépjárművön, külön meg kell tanulni.

A belső tér jól variálható, számos apró, de jó ötlet segíti a mindennapi munkát. Egyik ilyen, hogy a biztosíték- és relétábla közvetlenül a szélvédő mögé került, egy könnyen eltávolítható takaróelem alá. Ezzel a megoldással rendkívül könnyen áttekinthetővé vált a panel, és a biztosítékok cseréje is könnyűszerrel megoldható innen. Emellett számos kisebb-nagyobb tároló található a fülkében, így minden apró és nagyobb tárgynak csomagnak megtalálható a megfelelő hely. A belső világítás, amelyről alapvetően már itt is ledek gondoskodnak, többféleképpen variálható, a legfontosabb belső funkciók – rádió, fűtés, világítás – természetesen az ágy melletti kapcsolótábláról is vezérelhetőek.

Az új T-t rendkívül kellemes vezetni, az alacsony zajszinten túl, irányítása könnyű, a vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően a volán mögött tényleg csak az útra és a forgalomra kell figyelni. A fülkéből jó a kilátás, a külső tükrök is elegendő információt adnak, a felső és alsó rész külön-külön is állítható. Amennyiben az új T és tavaly bemutatott társai is olyan sikeresek lesznek, mint a korábbi típusok, mint például a Magnum vagy a Premium, nincs a márkának félnivalója a versenytársakkal szemben. Ehhez pedig minden adott, hiszen ígéretes járművet ismerhettünk meg az új T vontatót illetően.

(A cikk az AutóKözlekedés 2014/11. számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....