közlekedésbiztonság

Kis nyomás, nagy fékút

2019.07.22.

Már néhány tized bar nyomáskülönbség és pár tized milliméter profilmélység-eltérés miatt is nőhet annyit a fékút, ami miatt elkerülhetetlenné válik a baleset. Ráadásul nyáron, ha bent a család, meg két hétnyi csomag a kocsiban, sokszorosára nő a rossz állapotú abroncsok miatti kockázat. Nemcsak télen fontos figyelni a gumikra.

A gépkocsivezetők több mint a fele az előírtnál alacsonyabb levegő nyomású gumiabronccsal közlekedik

Egyre korszerűbbek a járművek biztonsági rendszerei, ma már az idősebb kisautók zömében is van menetstabilizáló meg ABS, az új modellek közül pedig mind több magától észleli a bajt, sőt, fékez is, ha szükséges. Van azonban, ami nem változik: továbbra is mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az autó az úttal. Ha pedig ez a kapcsolat nem megfelelő, akkor a legkorszerűbb rendszerek sem érnek semmit – többek között erre, a gumik állapotának fontosságára hívták fel a figyelmet a napokban az ORFK-OBB, a Continental Hungaria és a Magyar Autóklub közös tájékoztatóján, amelyen a nyaralni indulóknak adtak hasznos tanácsokat.

A szakemberek szerint a felkészülést már fejben el kell kezdeni. Mint azt Marinka István, Magyar Autóklub főtitkárhelyettese elmondta, az autósok nagytöbbsége az év túlnyomó részében csak rövid távon, lakott területen belül használja kocsiját, vagyis a nyári vakáción sokaknak már a nagy távolság és a sztrádatempó is szokatlan. Ráadásul az utazás idején az autó általában alaposan meg van pakolva, sokszor fent a csomagtartó kerékpárokkal vagy box-szal, mindez pedig azt eredményezi: megváltozik az autó tömege, súlypontja, vagyis manőverező- meg a lassulási, gyorsulási képessége.

Mit sem ér a korszerű technika, ha nincs tapadás

Mindez egy kevesebb rutinnal rendelkező vezető esetében önmagában kockázatokat rejt, ezeket a veszélyeket pedig sokszorosára növeli, ha nem megfelelő a gumi állapota. Márpedig a gumiabroncsgyártók és a független intézetek vizsgálatai azt mutatják, hogy a gépkocsivezetők több mint a fele az előírtnál alacsonyabb levegő nyomású gumiabronccsal közlekedik – hívta fel a figyelmet Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője. A felmérésekből tudható az is: a legtöbben már megértették, hogy fontos az évszaknak megfelelő abroncs, de sokan a kerékcsere után a következő váltásig egyszer sem ellenőrzik a gumi nyomását. Noha legyinthetnénk, mit számít egy-két tized bar nyomáskülönbség, a szakértők figyelmeztetnek: jelentősen nő a fékút, romlik az autó stabilitása, ha lapos a gumi.

Hasonlóan életbe vágóan fontos a gumi állapota. Ha a profilmélység a törvényben előírt 1,6 milliméter alá csökken, nem szabad használni a gumit, de a Continental például azt javasolja, hogy már 3 milliméteres profilmélységnél gondoskodjanak az autósok a nyári abroncsok cseréjéről. Ennek kapcsán azt említették: egyre több a rendkívül heves nyári zápor, ilyenkor pedig főleg a profilmélységen múlik, mennyi vizet tud kipréselni, elvezetni a gumi, azaz megmarad-e a tapadás. Ennek kapcsán a rendezvény „úrvezető” meghívottja, Nagy Viktor, világbajnok magyar válogatott vízilabdázó úgy fogalmazott: a család biztonságán biztosan nem éri meg spórolni, de már elég abba is belegondolni, hogy sokan több millió forint értékű autót vezetnek, butaság lenne ekkora értéket kockáztatni néhány tízezer forintos megtakarítás miatt.

Ha a profilmélység 1,6 milliméter alá csökken, nem szabad használni a gumit

Mivel az utóbbi években sok olyan autóst sodortak el, aki kocsija műszaki hibája miatt várakozott az út szélén, Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke arra emlékeztetett, milyen szabályokat kell betartani defekt esetén. Mint mondta, félreállás után a bajba jutott autósnak be kell kapcsolnia az elakadásjelzőt, nem szabad megfeledkeznie a láthatósági mellényről, majd fel kell állítania az elakadást jelző háromszöget. Ez utóbbit lakott területen belül 50, lakott területen kívül 100, autópályán pedig 150 méterre kell felállítani a defektes kocsitól.

Nagy Viktor, világbajnok magyar válogatott vízilabdázó, Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője, Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke és Marinka István, Magyar Autóklub főtitkárhelyettese

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....