járműértékesítés
„A ŠKODA a 2015-ös évben a nehéz piaci körülmények között is erős maradt.” – nyilatkozta Bernhard Maier, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke. „A ŠKODA modern modellpalettája világszerte meggyőzte az ügyfeleket. Modelljeink egyre több új ügyfelet nyernek meg, köszönhetően elsősorban megnyerő formatervüknek, a bennük rejlő legmodernebb technikai megoldásoknak és a ŠKODA modellekre jellemző számos praktikus részletnek.” – folytatta Maier. „Miután a ŠKODA az elmúlt években lépésről lépésre haladva kiegészítette és megújította modellkínálatát, jelenleg a termékoffenzíva következő szakaszának előkészítésén dolgozik. Ennek keretében a cseh márka – többek között – az SUV szegmensen belül is erősíteni kívánja a jelenlétét.” – nyilatkozta a márka vezetője.
A 2015-ös év kiemelkedő időszak volt a cseh autógyártó számára a modellek és a kereskedések tekintetében is. Januárban érkezett az új ŠKODA Fabia Combi az első kereskedésekbe. Mindössze egy hónappal később ünnepelte az új ŠKODA Superb világpremierjét Prágában. A ŠKODA új zászlóshajója júniustól fokozatosan került bevezetésre az egyes piacokon. „Jelenlegi modelloffenzívánk csúcspontját egyértelműen az új Superb modell jelentette. Ez az autó mind a formaterv, a technikai megoldások és a kényelem tekintetében magasabb dimenziókba emelte a ŠKODA márkát. Fantasztikus öröm számunkra, hogy a Superb iránti vásárlói érdeklődés messze felülmúlta az elképzeléseinket.” – nyilatkozta Werner Eichhorn, a ŠKODA igazgatótanácsának az értékesítés területéért felelős tagja. „Szintén örömteli, hogy a kereskedői hálózattal való együttműködés eredményeképpen az év végéig több, mint 1 700 bemutatótermet sikerült az új arculatnak megfelelően átalakítani.”
Az előző év eredményeihez képest a ŠKODA Superb kiszállítások 7,6 százalékkal nőttek Nyugat-Európában, 6,5 százalékkal emelkedtek Németországban, Csehországban pedig 42,8 százalékkal több Superb talált gazdára, mint 2014-ben.
Nyugat-Európában a ŠKODA kiszállítások 4,3 százalékkal 430 900 darabra emelkedtek 2015-ben. Decemberben a márka 31 100 autót adott át ügyfeleinek ugyanebben a régióban (2014. december: 28 800 darab). Németországban, a márka második legnagyobb piacán, a cseh autógyártó kiszállításai 6,2 százalékkal 158 700 darabra nőttek (2014: 149 500 darab). A vállalat ezzel az eredménnyel továbbra is a legeredményesebb import márka a német piacon. Kétszámjegyű növekedést könyvelhetett el a cseh márka Olaszországban (16 600 darab, +16,8 százalék), Portugáliában (3 100 darab, +30,7 százalék), Spanyolországban (22 100 darab, +24,1 százalék), Svédországban (15 100 darab, +10,9 százalék) és Írországban (7 900 darab, +25,1 százalék).
Kihívásokkal teli piaci körülmények között a kelet-európai térségben (kivéve Oroszország) összesen 32 700 ŠKODA talált gazdára 2015-ben (2014: 34 700 darab). A márka piaci részesedése a 2014-es 6,6 százalék után 7,5 százalékra emelkedett. Decemberben a kelet-európai térség (kivéve Oroszország) kiszállításai elérték a 2 700 darabot (2014. december:2 100 darab). Oroszországban a ŠKODA márka 55 000 kiszállítást regisztrált a teljes tavalyi évben (2014: 84 400 darab), piaci részesedése pedig 3,7 százalékra nőtt (2014: 3,6 százalék). Kétszámjegyű növekedést könyvelhetett el a márka Romániában (9 000 darab, +23 százalék), Szerbiában (5 900 darab, +14,4 százalék) és Bulgáriában (2 600 darab, +27,9 százalék).
2015-ben különösen jól teljesített a ŠKODA Közép-Európában, ahol 172 100 ügyfél vehette át autóját, 14,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban (2014: 149 900 darab). A ŠKODA piaci részesedése a térségben 20,9 százalékra nőtt (2014: 20 százalék). Hazai piacán a márka 85 000 kiszállítást regisztrált, ami 21,1 százalékos bővülés az előző időszakhoz képest (2014: 70 200 darab). Szintén kétszámjegyű volt a növekedés Szlovákiában (18 300 darab, +11,3 százalék) és Szlovéniában (5 700 darab, +13,9 százalék).
Magyarországon 2015-ben a ŠKODA több, mint 10 000 autót szállított ki, amely az előző évhez képest +17,3 százalékos növekedést jelent (2014: 8557). A növekéshez erőteljesen hozzájárult az új Fabia bevezetése az év elején, illetve a márka vadonatúj zászlóshajójának, a Superb modellnek az érkezése az év második felében. 2015-ben ismét az Octavia volt a legnépszerűbb modell Magyarországon, összesen 4761 darabot helyeztek forgalomba belőle.
A ŠKODA eredményei továbbra is változatlanok Kínában. A márka legerősebb piacán az éves kiszállítás 0,1 százalékkal 281 700 darabra nőtt (2014: 281 400 darab). A cseh gyártó decemberben 28 900 autót adott át ügyfeleinek (2014. december: 30 800 darab). A 2015-ös évben a ŠKODA pozitív mérleggel zárt Izraelben (17 800 darab, +17,4 százalék) és Törökországban (22 200 darab, +58,4 százalék). Indiában a ŠKODA összesen 15 800 kiszállítást teljesített 2015-ben (2014: 15 500 darab).
ŠKODA kiszállítások 2015-ben (kerekített darabszám modellenként, a változás százalékban megadva 2014-hez képest)
ŠKODA Octavia (432,300; +11.1 %)
ŠKODA Rapid (194,300; -12.2 %)
ŠKODA Fabia (192,400; +19.8 %)
ŠKODA Yeti (99,500; -3.2 %)
ŠKODA Superb (80,200; -12.0 %)
ŠKODA Roomster (16,600; -44.0 %)
ŠKODA Citigo (értékesítés kizárólag Európában: 40,200; -5.5 %)
ŠKODA kiszállítások 2015. decemberében (kerekített darabszám modellenként, a változás százalékban megadva 2014. decemberéhez képest)
ŠKODA Octavia (35,500; +1.2 %)
ŠKODA Rapid (15,100; -18.7 %)
ŠKODA Fabia (14,800; +53.3 %)
ŠKODA Yeti (8500; +15.2 %)
ŠKODA Superb (9400; +39.7 %)
ŠKODA Roomster (200; -91.4 %)
ŠKODA Citigo (értékesítés kizárólag Európában: 3100; +21.8 %)
ŠKODA kiszállítások 2015-ben Magyarországon:
ŠKODA Octavia (5509; +27,6%)
ŠKODA Fabia (1687; +39,7%)
ŠKODA Rapid (1439; +19,1%)
ŠKODA Yeti (653; +26,6%)
ŠKODA Superb (652; +23,3%)
ŠKODA Praktik (62; -48,8%, a modell januárban megszűnt)
ŠKODA Roomster (29; -70,4%; a modell januárban megszűnt)
ŠKODA Citigo (6; -40%)