Teszt

Kivágták a magas cét - Mercedes-Benz C 220 BlueTEC AMG Line

2014.09.21.

Eddig minden ötödik Mercedes vevő választása a C-osztályra esett. Az idén debütált újdonsággal változást remélnek e téren. Az autó szebb, tágasabb, és tudását az S-osztályból származtatják, így jó eséllyel folytatódik a siker sztori.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A C-osztály fejlődésének története egy igazi sikersztori. Huszonkét évvel ezelőtt a 190-es Merci utódjaként megjelent W202-es típuskóddal ellátott Bébi-Benz kapcsán még senki nem gondolta volna, hogy két évtizeddel és három új generációval később úgy kerül szóba mindenütt a márka középkategóriása, mint a zászlóshajó kicsinyített mása. Pedig ha azt mondom, hogy az eddig megjelentekből 8,5 milliót adtak el világszerte és minden ötödik Mercedest választó ügyfél a C-klasse-ra tette voksát, érthető, hogy miért olyan fontos a stuttgartiaknak a portfóliójuk ezen része. Húsz év az autógyártásban egyébként is nagy idő, a Mercedesnél meg pláne, ennek tükrében elmondható, hogy a márka birtokában lévő tudomány és hagyomány minden alapot megteremtett ahhoz, hogy ne a jelenlegi konkurens kínálathoz igazodjanak a W205 esetében, hanem a saját tudásukhoz. Az egykori Bébi-Benz így vált csinos topmodellé, aki tudásával is felülmúlja jelenlegi kategóriatársait.

Az AMG Line felszereltség elemei: egyedi hűtőmaszk, 18 colos, 5-ágú felnik, agresszívebb, sportosabb lökhárítók, 15 mm-es ültetés, perforált féktárcsák, spoiler kit és sport kipufogó - további képek a galériában

Ha az új C-osztály zene lenne és nem autó, azt mondanám, hogy olyan jól megkomponálták és hangszerelték, hogy nálam a Billboard-lista élén kapna helyet. Az autó minden részlete megújult, kivétel ez alól a hajtáslánc, ami előnyére és egyben hátrányára is válhat a csillagos középkategóriásnak. Csakhogy megtörjem a konkrétumok nélküli ömlengésemet, íme egy bizonyíték, hogy az eddigi modellek is a Top10-es listán voltak. 2011-ben egy GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) nevű szervezet több mint 5 millió autó műszaki vizsgálatát követően összeállított egy listát a legmegbízhatóbb középkategóriás autókról. Az évjárat szerint besorolt 5 kategóriából négy esetben a tíz legjobb autó közé sorolták a C-osztály korábbi évjáratait. Az egyetlen kategória, ahol nem szerepel a modell, az 1-3 éves korosztály volt, ami csak azért érdekes, mert a 2007-ben bemutatott (W204) modell volt az eddigi legkelendőbb, közel két és fél millió talált gazdára belőle. No, de a GTÜ Top10-es lista lényege az lenne, hogy a korábbi modellek – hajtáslánctól és felszereltségtől függetlenül is – kiváló értékelést kaptak.

A froma és az arányok tökéletes összhangban vannak az S-osztállyal - H/Sz/M (mm): 4686/1810/1442, tengelytáv (mm): 2840

A szakmailag megbízhatónak, piaci szempontból pedig népszerűnek nevezhető modellnél a márka ezúttal olyan innovációkat vetett be, ami után teljesen jogos lenne azt mondani, hogy „ágyúval lőnek verébre”, de ennél azért árnyaltabb a helyzet. Igen, az S-osztályban – ami a jelenlegi sorozatgyártású autók csúcsát képviseli – fellelhető minden extra elérhető a legkisebb limuzinhoz, és pontosan emiatt kimagasló a C-osztály által kínált luxus, technikai és kényelmi arzenál a legfőbb konkurensekhez, egy Audi A4-hez vagy 3-as BMW-hez képest. Szemmel látható, hogy a külső megjelenésnél is a bálna testvér adta az ihletet. Távolról szemlélve a sziluettet úgy tűnhet, mintha egy mosás után összement S-osztályt szemlélnénk, aztán ha közelebb megyünk, a részletek tovább erősítik az első benyomást. Obendorfer Dávid, az Olaszországban élő, luxus yachtokat tervező magyar dizájner szerint a C-osztály formavilága igazi felüdülés az előrebólintó arcú CLA után. A formatervezővel egy privát beszélgetés keretein belül értekeztünk a tesztautó dizájnjáról egy augusztusi hazalátogatása során. Úgy fogalmazott, hogy isten bocsássa meg neki, hogy egy hazánkban készülő autóval kapcsolatban alakult ki benne negatív vélemény, de a CLA formavilága számára ijesztő, szemben a C-osztállyal, amit kimondottan szépnek és harmonikusnak talál.

Azért itt vannak turpisságok - A sportos lökhárítóba integrált ál-kipufogó végeket nem könnyű észre venni

Számomra a C 220 AMG Line megjelenése annyira volt hatásos, hogy feladva korábbi elveimet, híve lettem a kategóriának. A korábbi modellek formaterve nem fogott meg különösebben, de leginkább azon vélekedésem alapján pártoltam inkább az E-osztályt, hogy egy kellően felextrázott C-klasse árából egy családbarát méretű E-t lehet kapni, ennek okán inkább a nagyobb kategóriát választottam volna. Árazás szempontjából a helyzet változatlan, de az idén megjelent kisebb szedán méreteivel és külső-belső megjelenésével is a legimpozánsabb Merci modellek egyikévé avanzsált a szememben. Az autó hossza 10 cm-rel, a szélesség 4 cm-rel, valamint a helykínálat szempontjából lényeges tengelytáv is 8 cm-rel gyarapodott. A korábbi modellnél is használt MRA moduláris platform 50 százaléka alumíniumból készült, csakúgy, mint a tető héjszerkezete és a komplett ajtók. A fogyókúra az első rugótornyok présöntvényeit is elérte, viszont egyes modelleknél a motorbölcső is könnyűfém ötvözetből készült. A felsorolt elemeknek és a kisebb (41 literes!) üzemanyag tanknak köszönhetően 100 kilóval könnyebb a 2014-es modell.

Kifogástalan látvány és ergonómia az utastérben

A 41 literes tankot azzal magyarázta a gyár, hogy a tömegcsökkenés és a kedvező (0,24-es) légellenállási együttható által indukált 20 százalékos fogyasztáscsökkenés nem teszi indokolttá az alapkivitelnél a nagyobb űrméret alkalmazását. Ha ehhez még hozzá vesszük, hogy a motorok hatékonysága is javult, tényleg nincs ok az aggodalomra, hogy hatótáv terén retardált lenne az autónk, és nettó 16 ezer forint ellenében 66 literesre cserélhetjük az tankot. A teszthét során az átlagfogyasztás fedélzeti szerint 5,8 liter volt, városi használatban 8,2 litert jelzett a műszer, azonban visszatankolás után 6,8-as vegyes átlagot számoltunk.

A BlueTEC szelktív katalizátornak és az AdBlue-nak köszönhető az Euro6-os minősítés

Az elődhöz képest fellelhető változásoknál maradva említésre méltó részlet, hogy a futómű minden komponense megváltozott elöl és hátul egyaránt. A korábbi McPherson-rendszert a kettős keresztlengőkaros váltotta fel, ahol még a kerékagy is könnyűfém ötvözetből készül, csökkentve ezzel a rugózatlan tömeget. Hátul pedig a többlengőkaros, független rendszer került beépítésre, amit a fém spirálrugók helyett az Airmatic légrugózás tesz minden körülmények között komfortossá. Ehhez hasonló opciót a kategóriában csak a Citroen C5 hidropneumatikus rendszere kínál. Azt hiszem, az autónak ezen része az, amivel kapcsolatban a menet közbeni tapasztalatokat felesleges ecsetelni.

A márka indentitás és a fékhatás erősítése érdekében...

Az igazi gyomrost az ajtók feltárását követően kapták a konkurensek. Megkockáztatom, hogy a prémium kategóriás középosztálybeliek enteriőrjének egyike sem annyira impozáns, mint a csillagos tesztautónké. Itt két kategóriával lépett feljebb a C-osztály. Az áfonya/fekete-bőrkárpitozás (375 ezer Ft), a fekete kőrisfa és alumínium díszítő elemek, a Burmester hifi (244 ezer Ft) egytől-egyig az S-osztályt idéző részletek, ráadásul mindehhez egy AMG belső kivitel (473 ezer Ft) is belekerült a konfigurációba, úgyhogy elmondható, hogy a hazai importőr beleadott apait-anyait abba, hogy megmutassa a foga fehérjét. Volt is hümmögés, meg csillogó szemekkel, szótlanul bambulás az érdeklődők részéről, amit csak a 8,4 colos tablet látványa tört meg rendszerint. Ez az egyetlen részlet, ami nincs a nagytestvérben, nagyon megosztja a közönséget. Egyeseknek úgy ahogy van tetszik, mások szerint már az is sokat dobna rajta, ha a gyújtás levétele után eltűnne a műszerfal tetejéről. Ettől függetlenül a rajta megjelenített információk grafikája és színvilága magasztos, enyhe túlzással felsőbbrendű érzéseket is kiválthat a bennülőkből. A vizuális élményből származó imádatot tovább fokozza a kezelőszervek és a kormány tapintása, működtetése, valamint a menet közben tapasztalt zajmentesség.

Az anyag- és összeszerelési minőség is kifogástalan

Az utastér zajszigetelését sem aprózták el a Mercedesnél, amit mi sem példáz jobban, mint hogy ugyanez a 2143 köbcentis gázolajos erőforrás dolgozik az Infiniti Q50-ben is. Ott azonban kicsit erőteljesebb a rezonancia és a szélzaj, mint a tesztautónkban, pedig a japán luxusmárka is különös gonddal fejleszti a siketszoba-hatású utastereket, különösen akkor, ha tengerentúli igényekről van szó, márpedig az Infiniti elsődleges piaca továbbra is az USA. De ez most nem sikerült olyan jól, mint a germán vetélytársnak. Menet közben tehát nincs kompromisszum. A gyönyörű utastérben kifogástalan a helykínálat, minden személyre szabható, és a vezetés élvezeti értékét a megtett kilométerek csak egyre feljebb tornásszák, míglen azon kapom magam, hogy minek nekem E-osztály, ha ilyen jó dolgom van egy cében!

Prémium minőség mindenhol - 185 felettieknek nem ajánlott hosszútávon a hátsó ülés

Ezzel eljutottunk a lényeghez, ugyanis a tervező csapat is ezt a hozzáállást célozta meg elérni a potenciális vevők körében, aki nem én vagyok. Míg korábban a nagyobb kategóriájú autókhoz terelődtek a szegmens iránt érdeklődők, most a nagyobb autókból próbálják átcsalni az ügyfeleket, mondván, hogy minden ugyanaz, csak kompaktabb, tömörebb formában. Az egyetlen dolog, amiben még ehhez felzárkózásra van szükség, az a motorkínálat, ugyanis jelen pillanatban két benzines és egy dízel szerepel csak a listán. A C 220 BlueTEC mellett a C 180 és a C 200 megjelöléssel választhatók feltöltött benzinmotorok, 156 és 184 lóerős teljesítménnyel. Alapáron új, hatfokozatú, nyomóolajozásos kéziváltót kínál a gyár az említett motorokhoz, ahol sport programba kapcsolva, gázfröccsel igazodik a motorfordulathoz a nyelestengely fordulatszáma. A 7G-Tronicért 662 ezer forintot kell fizetni, ami annak ellenére, hogy 9G-Tronic is létezik már a kínálatban, tökéletes párosítás a tesztautó motorjához és a másik két benzineshez is.

A 170 lóerős és 400 Nm-es teljesítményű erőforrás a 7G-Tronic-kal kellő dinamizmussal ruházta fel a másfél tonnás autót. A csúcsnyomaték már 1400-as fordulatszámtól rendelkezésre áll.

Apropó 9 fokozatú automata! A cikk elején említettem, hogy a hajtásláncot nem érintő változások előnye, hogy egy kiforrt rendszerrel számolhatunk, azonban nem értem, hogy ha minden bevetésre került a kis szedán esetében, amit ma a Mercedes kínál, miért nem szerepel a 9G-Tronic az opciós tételek listáján. Szóval, a high-tech váltóval dicsekedni vágyó ún. innovátor réteget eltántoríthatja ez a csorba a C-osztálytól.

Na, jó...lehet, hogy kimaradt a 9G-Tronic belőle, de minden más benne van, ami által garantált az élvezetes és biztonságos autózás

Összességében elmondható, hogy a külső-belső dizájnváltással bármelyik prémium márkától elhalászhat a stuttgarti márka vásárlókat, az elérhető biztonsági és vezetéstámogató rendszerek pedig, mint az ingujjból előrántott aduász, soha nem látott magasságokba repíthetik a középkategóriában eddig elért eladásokat. Az asszisztensek – Intelligent Drive összefoglaló néven – az alábbi rendszereket takarják: széria az éberségfigyelő, az aktív motorháztető és a térdlégzsák, valamint a balesetmegelőző Collision Prevention Assist Plus rendszer. Ez utóbbi 200 km/h-ig fékezéssel megelőzi az ütközést, de 50 km/h-ás haladási sebességig az álló járműveket is figyelemmel kíséri, és ha kell meg is állítja az autót. A sávtartó automatika igazi különlegesség, kormányoszlop rezegtetés helyett fékezéssel tartja a sávban az autót úgy, hogy a sztereo kamera alig észlelhető felfestések mellett is megbízhatóan működik. A táblafelismerés már nem újdonság, csakúgy mint a szálkás és a hosszirányú parkolásra alkalmas elektronika és a LED technológiával kombinált Intelligent Light System sem. Az viszont, hogy a GPS képes belső keringetésre kapcsolni a szellőztetést, ha alagúthoz közeledünk, már nem semmi.

Az információk képi megjelenítése (960x560 dpi) és a kezelhetőség sem hagyott semmi kívánni valót maga után

A felsőbb kategóriából „lecsúszott” seregnyi cucc fonákja továbbra is a rendkívüli módon felsrófolt vételár lehet. A dízelmotorral és automata váltóval szerelt verzió alapára 10,4 millió, a tesztautó AMG Line felszereltségi csomagja és egyéb extrákkal növelt ára viszont már 21 millió felett volt. A négykarikás és kék-fehér emblémás kategóriatársaknál is könnyen elszállhatunk, de akad néhány dolog, amiben egyik sem éri utol a Mercedest.

Carl Benz szignójával jelzi a gyár, hogy kivel is van dolgunk

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....