taxirendelet

A kormány elfogadta az új taxisrendeletet

2015.06.26.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten sajtótájékoztatón ismertette, az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált gépkocsival nyújtható.

Az államtitkár a sajtótájékoztatón elmondta, a taxizásban Magyarországon jelenleg több mint 7000 vállalkozás működik, mintegy 600-700 kis- és középvállalkozás mellett döntő többségük egyéni vállalkozóként. A cégek több mint fele a fővárosban és vonzáskörzetében ad munkát 8600 budapesti és Pest megyei gépkocsivezetőnek. Ez a szolgáltatás országszerte több mint 13 ezer család számára jelent állandó kenyérkeresetet.

A piacon ezért az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek. Fónagy János ismertette továbbá, a kormány szerdai ülésén fogadta el a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendeletet, részben megújítva és egységesítve a taxizás keretszabályait. Az országos szabályrendszer véglegesítésekor nagyban támaszkodtak a Budapesten önkormányzati hatáskörben bevezetett helyi előírások alkalmazásának gyakorlati tapasztalataira. A rendelettervezet előkészítésének teljes folyamatát végigkísérték a taxis vállalkozói érdekképviseletekkel folytatott egyeztetések. Fónagy János hozzátette: új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről, és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről.  Az államtitkár szerint a fuvarozóknál és buszvezetőknél már alkalmazott gyakorlat átültetése az utasok még biztonságosabb és színvonalasabb kiszolgálását teszi lehetővé. Mint mondta, a rendelet megnyitja a hatósági fellépés lehetőségét a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró, taxishiénaként emlegetett személyekkel szemben.        

A közlekedési szolgáltató által üzemeltetett területeken a jövőben szolgáltatást felajánlani és utast felvenni kizárólag a szolgáltató hozzájárulásával lehet - hívta fel a figyelmet Fónagy János.  Aki ismétlődő szabálysértést követ el - például a nemzetközi vonatra Kőbánya-Kispesten felszállva többször a Nyugatiig "kergeti" az utasokat -, annak engedélyeit akár egy évre is megvonhatják - tette hozzá. Az új rendelet szerint a már ma is taxiként használt autók 2017 végéig akkor is tovább használhatók, ha a 2018-tól kötelező feltételeknek még nem felelnek meg. Hasonlóképpen 2018-ig érvényesek a rendelet hatálybalépése előtt kiadott egyes engedélyek, jogosítványok és képzési igazolások is. Hangsúlyozta, hogy a vállalkozóknak tehát két és fél évük van a felkészülésre, miközben mintegy felük a fővárosi rendeletnek eleget téve már ma is megfelel az új országos követelményeknek. Fónagy János kiemelte, hogy az európai törekvésekkel és a világszerte alkalmazott megoldásokkal teljes összhangban született meg a taxistevékenység kereteit korszerűen és országosan egységesen meghatározó szabályozás. A kormány a rendelet elfogadásával megerősítette, hogy a tevékenységüket legálisan, a megfelelő engedélyek és jogosítványok birtokában végző taxisok pártján áll. Kérdésre s NGM államtitkára elmondta: a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni - fűzte hozzá.         

A szolgáltatás szabályozása, ahogyan eddig is, továbbra is állami feladat, mert ez elsősorban a forgalombiztonsági, élet- és vagyonbiztonsági kérdés - emelte ki Fónagy János. Egy másik kérdésre válaszolva elmondta, hogy a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra. Szólt arról is, hogy a rendelet kidolgozása során az Uberrel is egyeztettek.

(MTI)

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....