ICDP

A következő Black Friday-en már autót is online rendelünk?

2017.11.30.

Az Online vásárlás mára a világ minden iparágában jelentős és évről évre egyre nagyobb réteg vásárol rendszeresen valamilyen webshopon keresztül. Gondoljunk csak a múlt heti Black Friday-re, amikor is az amerikaiak percenként 1 millió dollárt költöttek. Itt az idő, hogy az autónkat is webshop-on rendeljük?

2016-ban több 400 milliárdos forgalmat bonyolítottak le a magyar webshopok, ami a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 5%-át jelenti.  Az összeg idén minden bizonnyal tovább nő, de továbbra is jelentősen elmarad a tőlünk nyugatra fekvő országok arányaitól. Nálunk is, de nyugaton hatványozottan igaz, hogy egyre nagyobb értékű árukat vásárolunk online, valamilyen webshopon keresztül.

Stora Enso

Ennél fogva egyre többször merül fel a kérdés az autóipar szereplői között, hogy vajon egy jól kidolgozott online stratégiának feltétlenül része egy direkt értékesítési csatorna? A vélemények sokszínűek, egyesek szerint egyértelműen, míg mások nyugalomra intenek. Nézzünk néhány példát, hogy átlássuk a szempontokat.

Néhány OEM már kínál internetes felületen keresztül elérhető közvetlen vásárlási lehetőséget, de szó sincs róla, hogy elsőszámú csatornát csinálnának belőle. Leginkább limitált, vagy különleges felszereltségű, korlátozott darabszámban elérhető modelleket kínálnak ilyen módon. 2014-ben a Volvo 1927 darab, limitált szériás XC90-et kínált online vásárlásra. 47 óra múlva mind az 1927 SUV gazdára talált. Meglepő módon az emberek hajlandóak voltak 30-40 millió forintnak megfelelő összeget kifizetni egy kattintással, sok esetben okostelefonon keresztül.

Car Magazine

Mindez persze jól hangzik, de ez a disztribúciós csatorna továbbra is igen fejletlen. Az utóbbi időben indította el saját online értékesítési csatornáját az 5 nagy európai piacon néhány jelentős OEM. Így például a BMW az Egyesült Királyságban forgalmazza modelljeit online és állításuk szerint az autóvásárlás a konfigurálásától a rendelés véglegesítéséig mindössze 10 percet vesz igénybe. A BMW megközelítése 6 lépésből áll:

-          A tökéletes autó megtalálása. A vásárló kiválasztja, melyik régióban, milyen útviszonyok között használná autóját, hány utasa szokott lenni, mekkora csomagtérre van szüksége és a számára fontos kényelmi kiegészítőket. Ezután a rendszer megmutatja az általa „előkonfigurált” autót.

-          Live-chat: A vásárló közvetlen szakértői segítséget kap a BMW egy alkalmazottjától.

-          Végleges konfiguráció

-          Finanszírozási ajánlat kiválasztása

-          Véglegesítés: a kiválasztott kereskedővel való egyeztetés, esetleg egy teszt-vezetés betervezése

-          Online finanszírozási konstrukció ellenőrzése: a rendszer 90 másodpercen belül visszajelzést ad a vásárló hitelképességéről, ezután pedig online vagy telefonon keresztül véglegesíthető a fizetés

OneCommerce

A Smart Olaszországban, a Daimler pedig Németországban kínálja online autóit, de Citroen-t is vásárolhatunk webshopon keresztül. Ugyanakkor a Tesla megoldása mellett nem mehetünk el:

Elon Musk egyedi módon kínálja eladásra autóit, bármilyen kereskedői közreműködés nélkül, csak az online platformon keresztül. A vásárló bankkártyával fizet, mindössze egy kattintással. Az autó érkezése előtt a Tesla felveszi a kapcsolatot ügyfelével, javaslatot tesz a megfelelő biztosítás kiválasztásához és a forgalomba helyezésben is asszisztál. Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy bár a lehetőség adott, a legtöbb Tesla mégis értékesítői közreműködéssel talál gazdára.

Wards Auto

Kétségtelen, hogy a szektornak választ kell adnia a kérdésre: Hogyan tudják az online platformok megkönnyíteni a vásárlást? Mennyire lehet az autóvásárlás online? Mégis csak a lakás utáni legdrágább tárgyról beszélünk az ember életében, amit nem feltétlenül szeretnénk látatlanban megvenni.

Autocar

Az online vásárlás egyelőre korlátozottan érhető el és még kell néhány év fejlődés, mire tisztán láthatjuk, milyen szerepe lesz az internetes vásárlásoknak az autóiparban. Teljesen érthető, ha valaki azt mondja, autót nem lehet teljesen online vásárolni, de amilyen ütemben fejlődik a szegmens, nem kizárt, hogy Jeff Bezos következő nagy dobása az autóipar felforgatása lesz. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.01.15
A Lada 2018-ban is az orosz autópiac vezetője márkája maradt. Az Avtovaz közleménye szerint tavaly....
2019.01.15
~600 lóerő a belépő szint. Hibrid hajtás, izmos V8-as és nyomatékgyárral felérő 12 henger. Néha....
2019.01.15
A brit kormány azt javasolja a Nagy-Britanniában kiállított gépjárművezetői jogosítványok....
2019.01.15
Ali Shafei Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.01.15
A Volkswagen AG és a Ford Motor Company ma bejelentette az első hivatalos megállapodások....
2019.01.15
Az Opel megszerzésével a PSA-csoport rekordszámú, 3,88 millió járművet értékesített tavaly, ami 6,8....
2019.01.15
A Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. (NIPÜF) a könnyűfém keréktárcsákat készítő, német....
2019.01.15
Az országban 175 240 új autót adtak el decemberben, 5,6 százalékkal többet az egy évvel korábbinál....
2019.01.15
A „bado” márka igazi sikertörténet. A 44 éves Badó Ferenc ruhaipari mérnök, a cég tulajdonosa és....
2019.01.15
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport a szén-dioxid-kibocsátásban....