kreszprofesszor

Kreszprofesszor: A buszsáv használata

2017.07.16.

Érdekes jogszabály jelent meg a napokban, miszerint a vizes VB alatt az autóbuszsávban közlekedhetnek a:

A nemzetközi sportszövetség által rendezett nemzetközi sportesemény szervező bizottsága által – a nemzetközi sportesemény ideje alatt és azzal összefüggésben – használt, kormányhatározatban meghatározott jelzést viselő járművek a sportesemény helyszínéül szolgáló település területén.

Azon felül, hogy még sosem láttam olyan KRESZ szabályt, ami mindösszesen 26 napig, és nem miden településen van érvényben, úgy gondoltam érdemes átismételni a buszsáv használatával kapcsolatos szabályokat, főleg, hogy az elmúlt években azok jó párszor megváltoztak.

 

1975-ben került a szabályba az autóbusz forgalmi sáv, pedig akkortájt még igen kevés felfestéssel lehetett találkozni.

Maga a tábla egyébként csak közel 10 évre rá jelent meg a közúti jelzések között. 1992-től pedig legalizálták a taxisok buszsáv használatát. A motor- és segémotorkerékpárok pedig 2009-től használhatják jogszerűen ezt a területet.

Csak érdekességképpen említeném meg, hogy az idők során sokan lobbiztak a buszsáv használhatóságának érdekében, többek között az oktatók is – ami egyébként a kétkerekű járművek oktatása során, ahol ezeket személygépkocsival kell kísérni, akár jogos igény is lehetne -, de olvastam olyan tervezetet is, amiben a halottszállítók szerették volna elérni, hogy mehessenek ebben a sávban.

Autóbusz-forgalmi sávot általában olyan helyen létesítenek, ahol a menetrend szerinti buszoknak, trolibuszoknak folyamatos haladást szeretnének biztosítani még forgalmi torlódás esetén is. Nyilvánvaló, hogy ha más járművek is ezen a sávon közlekedhetnének, akkor ezt az előnyt a tömegközlekedési eszközök nem tudnák kihasználni.  Így a buszsávon történő közlekedés más járművel erősen korlátozott.

Az autóbusz-forgalmi sávot alapvetően a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű használhatja.

Ezen felül, ha a tömegközlekedési eszközöket nem zavarják, igénybe veheti a sávot:

A rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt

·         sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,

·         hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,

·         a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve.

Azaz akkor is, ha nem használják a megkülönböztető jelzéseiket.

 

Ezen felül a

·         a betegszállító gépjármű,

·         a személytaxi,

·         a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár.

 

Az átlagos járművezető csak abban az esetben hajthat rá a buszsávra, ha bekanyarodásra kíván felkészülni.

Ez utóbbi esetben érdemes azt a jó tanácsot megfogadni, hogy csak a következő közeli kereszteződés előtt soroljunk rá az autóbuszt forgalmi sávra, és ne ott, ahol azt záróvonallal választják el.

Érdekes megoldás, de mindenképpen szabályos, amikor az úttest közepénél alakítanak ki buszsávot, és a balra kanyarodást innen hajtjuk végre. Például a budapesti Tököli úton.

Ugyanakkor azt sem árt átismételni, hogy a kerékpárosok a buszsávot csak akkor vehetik igénybe, ha ezt külön kiegészítő tábla jelzi.

Érdekességként megemlíteném, hogy amíg csak kétkerekű motor vagy segédmotor haladhat a buszsávban, amennyiben táblával engedélyezik a kerékpárosok közlekedését, akkor 3 vagy 4 kerekű bicikli is szabályosan közlekedhet itt, tehát akár a bringóhintó, akár pedig a beerbike is. Sőt, ha  a szabályt szó szerint veszem, akkor ilyen esetben a kerékpáros lassú haladásával a buszt akár zavarhatja is.

Szintén sok kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy a buszsávban látható kiegészítő lámpa pontosan kire is érvényes?

A válasz: mindenkire, aki az autóbusz forgalmi sávban halad, még akkor is, ha ezt szabálytalanul teszi, tehát például nem kanyarodik el az első lehetőségnél.

 

És végül, talán sokan nem is tudják – néha úgy tűnik még a buszvezetők sem –, hogy a KRESZ ezt is rögzíti:

Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.

Az autóbusz-forgalmi sávval kapcsolatban a Bírságmegelőzési Kézikönyvben is sok hasznos tanácsot olvashatsz.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.20
- Egerben pótolják a ralibajnokság szeptember elején elmaradt futamát - jelentették be szerdán....
2017.09.20
Német techológiával élesztené újra a legendás Land Rover Defender terepjárót egy brit befektető -....
2017.09.20
- Alig 79 nap alatt körbekerékpározta a Földet egy skót férfi, ezzel bekerült a Guinness Rekordok....
2017.09.20
Sokak szerint a nagyvárosi közlekedés jövője Európán belül mindenképpen Londonban fog kezdődni. Szó....
2017.09.20
– A skót házaspár, Chris és Julie Ramsey csapata a Plug In Adventures szeptember 9-én szelte át a....
2017.09.20
Megkezdődött az Airbus európai repülőgépgyártó A330-as repülőgépeinek összeszerelése az észak-kínai....
2017.09.20
Közúti közlekedési baleset történt az M0-ás autóúton, Csömör külterületén. 2017. szeptember 20-án....
2017.09.20
A fuvarozói érdekképviseletek szerint finomítani kell a nemzeti tengelysúlymérő rendszerre....
2017.09.20
- Bioüzemanyagként hasznosítják újra a londoni csatornahálózatot eltorlaszoló, 250 méter hosszú....
2017.09.20
A világ első hidrogén meghajtású hajója, az Observer a hidrogén alapú, abszolút zöld társadalom....