KRESZ

Kreszprofesszor: Buszsáv igénybevétele

2014.11.17.

Sok apróságban változott a buszsáv használatával kapcsolatos KRESZ szabály az elmúlt években.

Az autóbusz forgalmi sávot alapvetően azért találták ki, hogy a menetrend szerint közlekedő buszok, trolibuszok a forgalmi torlódások alkalmával is rugalmasan, szabadon tudjanak közlekedni.

Kutakodtam az emlékeimben, de nem ugrott be, hogy mikor telepíthették az első autóbuszsávot, de az biztos, hogy a Rákóczi úton, a Budaörsi úton mintha mindig is lett volna. Egy 1980-as KRESZ-könyvben még olyan érdekes szabályt is találtam, hogy este 7-től reggel 7-ig bárki közlekedhetett rajta, úgy, mintha ebben az időszakban nem is lenne buszsáv.

Ez már régóta nincs így, viszont azóta folyamatosan bővült azon járművek köre, akik az autóbusz forgalmi sávot jogszerűen használhatják.

Érdemes pontosítani ezeket:

Alapszabály, hogy autóbusz forgalmi sávra (a lent felsorolt járművek kivételével) más jármű - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá.

Kivételt képeznek az alábbiak:

  • a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz,
  • a villamos, (Ez érdekes megjegyzés a szabályban)
  • továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű. (Ezek azonban csak akkor állhatnak meg ezen a helyen, ha figyelmeztető jelzésüket működtetik.)

Mindezeken felül, az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül közlekedhet még:

  • a külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt gépjármű
  • sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
  • hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
  • a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,a betegszállító gépjármű,

Ezek a járművek akkor is itt közlekedhetnek, ha nem használnak megkülönböztető fény és/vagy hangjelzést.

valamint

  • a személytaxik,
  • és a kétkerekű motorkerékpárok és a kétkerekű segédmotoros kerékpárok. (Így egy oldalkocsis motorkerékpár vagy segédmotoros tricikli nem!)

A kerékpárosok viszont csak akkor, ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki és a kerékpáros közlekedésre utaló jelzést helyeztek el. Azaz ilyen jelzés esetében:

Amit viszont a buszvezetőknek sem árt tudni, hogy ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.


A buszsáv kialakításáról a Kreszklub oldalán lehet bővebben olvasni!


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.19
Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor....
2019.02.19
Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194....
2019.02.19
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.19
Az orosz fővárosban immár több mint 16 ezer autó vesz részt a carsharing szolgáltatásban –....
2019.02.19
A horoszkópokkal foglalkozó cikksorozatunk újabb résszel bővült, ez a Rák, Oroszlán és a Szűz. ..
2019.02.19
 Ha legközelebb pulóvert rendel, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban tesztelés alatt....
2019.02.19
Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az....
2019.02.19
A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az....
2019.02.19
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a gyártók az utóbbi hónapokban lázasan frissítik....
2019.02.19
Bejelentette kedden angliai üzemének bezárását a Honda. A japán autóipari óriáscég 2021-ben - az....