KRESZ
Az autóbusz forgalmi sávot alapvetően azért találták ki, hogy a menetrend szerint közlekedő buszok, trolibuszok a forgalmi torlódások alkalmával is rugalmasan, szabadon tudjanak közlekedni.
Kutakodtam az emlékeimben, de nem ugrott be, hogy mikor telepíthették az első autóbuszsávot, de az biztos, hogy a Rákóczi úton, a Budaörsi úton mintha mindig is lett volna. Egy 1980-as KRESZ-könyvben még olyan érdekes szabályt is találtam, hogy este 7-től reggel 7-ig bárki közlekedhetett rajta, úgy, mintha ebben az időszakban nem is lenne buszsáv.
Ez már régóta nincs így, viszont azóta folyamatosan bővült azon járművek köre, akik az autóbusz forgalmi sávot jogszerűen használhatják.
Érdemes pontosítani ezeket:
Alapszabály, hogy autóbusz forgalmi sávra (a lent felsorolt járművek kivételével) más jármű - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá.
Kivételt képeznek az alábbiak:
Mindezeken felül, az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül közlekedhet még:
Ezek a járművek akkor is itt közlekedhetnek, ha nem használnak megkülönböztető fény és/vagy hangjelzést.
valamint
A kerékpárosok viszont csak akkor, ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki és a kerékpáros közlekedésre utaló jelzést helyeztek el. Azaz ilyen jelzés esetében:
Amit viszont a buszvezetőknek sem árt tudni, hogy ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.
A buszsáv kialakításáról a Kreszklub oldalán lehet bővebben olvasni!