kreszprofesszor

Kreszprofesszor: Igaza van-e a rendőrségnek?

2017.06.23.

Egy igen tanulságos esetet kaptam egy kedves olvasónktól.

Az alábbi képen látható helyzetben a piros személygépkocsi elütötte a kerékpárúton érkező kerékpárost.

A rendőrség a kerékpárost hozta ki hibásnak, mégpedig a jobbkézszabály figyelmen kívül hagyása okán.

Úgy gondoltam, körbejárom az ügyet, hogy valóban az eljáró hatóságnak igaza volt-e?

Véleményem szerint a kerékpáros nem vonható felelőségre a baleset kapcsán, amit az alábbi érveléssel tudok alátámasztani:

A Dózsa György út egy főútvonal, amit az úttesten érkező járművek a „Főútvonal” elnevezési jelzőtábla jelzéséből észlelhetik.

Mivel a KRESZ szerint a „Főútvonal” a „Főútvonal vége” jelzőtábláig tart, és ilyen ezen a környéken nincs, ezért az út a település teljes területén főútvonalként halad át.

Főútvonal esetében az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát el kell helyezni az útkereszteződés előtt a főútvonalat keresztező vagy abba betorkolló minden szilárd burkolatú mellékútvonalon.

(83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet III. Fejezet 11.3.ae.)

A rendelet egyértelműen meghatározza, hogy az útkereszteződés előtt kell elhelyezni a jelzést, ami így a teljes útkereszteződés keresztmetszetére, és nem csak az úttestre érvényes.

Ennek az állításnak a bizonyítása:

A KRESZ függeléke egyértelműen rögzíti a közút egyes részeit:

Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése

Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület

Tehát az út keresztmetszetét vizsgálva a teljes út egy településen gyakorlatilag faltól falig tart, hiszen a szabály kihangsúlyozza, hogy a gyalogosok is az úton közlekednek, méghozzá általában a járdán, ami így az út szélét jelenti. Azaz a két járda közötti teljes terület képezi az utat, illetve két út találkozásánál a z útkereszteződést.

Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.

Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út.

A megjelölést táblával teljesítik, a táblánál pedig a KRESZ-ben ez szerepel:

Kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez

Hogy a kerékpárút ezen meghatározás alapján a közút részét is képezheti, arra két bizonyítás is szerepel a KRESZ-ben:

1.       A Gyalogút tábla olyan önálló utat jelez, amely a gyalogosok közlekedésére szolgál

Tehát a gyalogút mindig önálló út, de az „önálló” jelző a kerékpárút meghatározásánál nem szerepel, tehát kerékpárút lehet nem önálló út is.

2.       Út melletti kerékpárút jelzőtábla.

Azaz létezik egy olyan jelzőtábla, amit akkor helyeznek el, amikor a kerékpárút önálló útként az út mellett fut. Ilyen jelzés ezen a településen nincs, tehát ez is azt bizonyítja, hogy a kerékpárút ezen a helyen az út részeként került kialakításra.

Ezt erősíti az a jogszabály is, amely szerint:

Az út melletti kétirányú kerékpárutat, annak kezdetét és végét az „Út melletti kerékpárút”, az „Út melletti kerékpárút kezdete” és az „Út melletti kerékpárút vége” jelzőtáblával abban az esetben kell előjelezni, ha az úton haladó járművezető számára a kerékpárút nem kellően észlelhető.

(83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet III. Fejezet 18.11.)

Mivel ilyen tábla itt nem került elhelyezésre, ebből következik, hogy az úton haladó járművezetők számára a kerékpárút kellően észlelhető, amelynek például az elsőbbségadás szempontjából van jelentősége.

A Dózsa György út és Irinyi, illetve Batthyány út találkozásánál lévő kereszteződés esetén az „Elsőbbségadás kötelező” tábla az alárendelt utak felől érkezők számára a gyalogos járdák előtt került elhelyezésre.

KRESZ 12. § (1) a:

„Elsőbbségadás kötelező” a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező úton érkező jármű részére.

Ebből a pontból egyértelműen adódik az, hogy nem csak az úttesten, hanem a teljes útszélességen érkező járművek számára jár az elsőbbség, tehát azoknak is, akik a kerékpárúton közlekednek.

A tábla elhelyezése alapján kizárható, hogy a kerékpárút és a keresztező Irinyi út egyenrangú kereszteződés lenne, hiszen az elsőbbségadás tábla által befoglalt területbe ez a hely is beletartozik.

Ezt megerősíti a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet III. fejezet 15.1. pontja, miszerint:

Egyenrangú útkereszteződést olyan utak kereszteződésénél lehet kialakítani, amelyek keresztmetszeti kiépítettsége közel azonos.

A kerékpárú és az Irinyi út keresztmetszete nem azonos, hiszen az Irinyi út több mint háromszor olyan széles, mint a kerékpárút. Így nem beszélhetünk ezen a helyen a jobbkézszabályról sem.

Tény, hogy sok hasonló útkereszteződésben alkalmazzák az Elsőbbségadás kötelező tábla alá elhelyezett kiegészítő táblán kerékpár-közlekedésre utaló jelzést, de ezt a KRESZ is feltételes módban említi, és semmilyen forgalomszervezési jogszabály nem írja elő kötelező jellegűen a használatát.

Ezen felül:

Ha a kerékpárúttal azonos irányban haladó út elsőbbségét az útkereszteződésben jelzőtáblával biztosítják, ezt a jelzőtáblát az útkereszteződésben, az alárendelt irányból a kerékpárút előtt kell elhelyezni. Ahol azonban az út úttestje és a kerékpárút között a távolság meghaladja a 6 métert, vagy más ok szükségessé teszi, a kerékpárút és az úttest között az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát - közvetlenül az úttest előtt - meg kell ismételni.

(83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet III. Fejezet 11.3. e.)

Ebből következik, hogy mivel az említett helyen nem került kihelyezésre a kerékpárút és az úttest között újabb „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla, az a teljes út szélességére, tehát a kerékpárútra is érvényes.

Amennyiben csak az úttest védelmét kívánták volna elrendelni, akkor az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla – mivel az adott helyen 6 méternél nagyobb távolságról beszélhetünk -, az úttest előtt került volna elhelyezésre.

Érdekességképpen megemlítem, hogy a baleset óta az úttest felől a kerékpárút irányába elhelyezett újabb „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla használata a forgalomszervezési szabályoknak nincs előírva, egyrészt mert a lekanyarodó járműáveknek elevel elsőbséget kell adni a kerékpárúton, sőt a járdán érkezők számára is, a Batthyány út felől pedig a teljes út széleségére érvényes „Elsőbbségadás kötelező” tábla található.

Hozzáteszem, hogy a kerékpáros olyan kerékpárúton közlekedett, ahol az ezt megelőző útkereszteződésekben végig táblával jelzett elsőbbséggel rendelkezett, tehát jogosan bízhatott abban, hogy itt is védettsége lesz.

Egyébként ezt jogszabály is megalapozza, mert 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet  II. Fejezet  9.3. alapján:

Egyenrangú útkereszteződés előtt azon az úton, amelynek a megelőző útkereszteződésében jelzőtáblával jelzett elsőbbsége volt, az „Egyenrangú útkereszteződés” jelzőtáblát el kell helyezni.

Tehát, ha a rendőrségi határozatnak megfelelően a kerékpárút és az Irinyi út kereszteződése egyenrangúnak minősül, ebben az esetben a kerékpárútra – mivel a megelőző útkereszteződésében jelzőtáblával jelzett elsőbbsége volt – a kerékpárosok számára figyelmeztetésként el kellet volna helyezni az „Egyenrangú útkereszteződés” jelzőtáblát. Ezen az úton ilyen jelzés sehol sincs.

A leírt – jogszabályi előírásokkal alátámasztott – érvek alapján a kerékpárosnak a baleset bekövetkezte miatti felelősége szerintem kizárt.

A kerékpárúton történő közlekedés szabályaival részletesen megismerkedhetsz a Bírságmegelőzési Kézikönyvben.  Megrendelhető a www.kreszbirsag.hu oldalon.

Pető Attila

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....