KRESZ

Kreszprofesszor: A Kiskörúti kerékpársáv - Külön Knezsik Istvánnak ajánlva!

2017.02.03.

Végigmentem a Deák tértől a Szabadság hídig, és megnéztem, hogy a kerékpárosok hogyan tudnak közlekedni ezen a kb. 2 kilométeres szakaszon.

Megfigyeltem az alkalmazott jelzéseket, illetve azt is, hogy a többi jármű mikor, hol, milyen kapcsolatba lép a bicajosokkal.

Ezeket a tapasztalataimat szeretném megosztani, kihangsúlyozva, hogy a kritikáim nem egetverő hibákra alapszanak, inkább csak észrevételek, amiből mind a közlekedőknek, mind pedig az utak kezelőinek érdemes okulni.

Induljunk!

A Deák tér felé érkezve a kerékpárosok egy rövid szakaszon az autóbusz-sávon haladhatnak, amelyet a közúti jelzések megfelelően jelzik is. Sőt, mivel a buszsávon történő kerékpáros közlekedés nem veszélytelen, ezért ezt még pirosra festett útburkolattal is megerősítették.

100 méteren belül azonban a buszsáv megszűnik, azok a szegény kerékpárosok, akik egyenesen kívánnak menni, máris bajban vannak. Mert, vagy bennmaradnak a buszsáv folytatásaként kijelölt jobbra kanyarodó sávba, amelyből értelemszerűen jobbra kell kanyarodni minden járműnek, vagy bejönnek a belső sávba, amely ugyan szabályos, de korántsem veszélytelen művelet. Ráadásul, ha az utolsó pillanatban cselekednek így, akkor még a záróvonalat is át kell lépniük, ami ugye kerékpárosok számára is érvényes közúti jelzés.

A Deák tér felé forduló sáv után a kanyarban egyszer csak hipp-hopp az út szélén terem egy kerékpársáv, ahová a jobbról betorkolló utcából érkező bicajosok tudnak csak odakeveredni.

Viszont a folytatásban békésen tud egymás mellett közlekedni jármű és kerékpáros, mindenki a saját, jól megérdemelt helyén, még arra is figyeltek, hogy taxi, busz meg tudjon állni az úttest szélén, és természetesen nem a kerékpársávon.

 

Az ellen már csak a legmélyebb szakmai énem tiltakozik, hogy a kerékpársáv jelölése a KRESZ alapján nem egészen így néz ki, ugyanis a jogszabályban a sávot elválasztó vonal mindig folyamatos, nem pedig szaggatott. Azon felül, hogy az utakon kizárólag olyan tábla lehet, amely a KRESZ-ben szerepel, ez egyébként senkit nem zavar.

Érdemes megfigyelni azt is, hogy a kerékpárosok forgalmát külön lámpa is szabályozza, sőt az út végigjárásakor azt is tapasztaltam, hogy ezek nincsenek szinkronban a főlámpákkal, ami egyébként jó. Hiszen a bicajosok másként lassulnak és másként gyorsulnak. Hasonlót láttam, mint a villamoslámpák esetében, a piros is előbb, és a zöld is előbb kezd világítani. Sőt, a képen a jobb oldali lámpán csak 15 másodperces kerékpáros zöld után váltott szintén zöldre a főlámpa.

Ha már ilyet is sikerült megörökítenem, megjegyezném, hogy sok autó egyáltalán nem tiszteli a kerékpársáv tényét, és az ott tekerő bringásokat. Simán leállnak rakodás céljából a sávra, amit talán nem kell külön kihangsúlyoznom, hogy a vészvillogó használata mellett is szabálytalan.

Az első igazi nagy kavarodást az Astoria előtt tapasztaltam.

Még szerencse, hogy egy piros lámpát kifogtam, mert így legalább több időm volt tanulmányozni azt a Besorolás rendje táblát, amely a sávok forgalmi rendjét próbálja megmutatni. Bevallom, ha nem ismerem a helyet, akkor nem biztos, hogy sikerül elsőre az értelmezése. Kevésbé járatos olvasóink számára kénytelen vagyok előre ellőni a poént, ugyanis arról van szó, hogy a kerékpársáv megszűnik, majd utána a sáv jobbra kanyarodik, de a bicajosok egyenesen (is) mehetnek.

Ez nem csak, hogy érdekes forgalomtechnikai megoldás, de nem kevés veszéllyel is járhat, főleg a kerékpárosok szempontjából.

Előszöris megszűnik a kerékpársáv, és a bringások elsőbbségadás után az úttest szélén kell, hogy haladjanak. Ismerve a bicajosok elsőbbségadási szokásait, azt hiszem itt az autósoknak kell sokkal inkább figyelniük. Amire egy jókora nagy háromszög alakú útburkolati jellel is ijesztgetnek.

A Rákóczi útra forduló sávok esetében még ennél is veszélyesebb kép tárul elém.

A szélső sávból jobbra kanyarodó sáv lesz, azaz a járművek innen csak jobbra mehetnek tovább. (Halkan jegyzem meg, hogy hóesésben, ha nem látszanak a felfestett nyilak, semmi nem mutatja ezt, mert nincs Kötelező haladási irányt jelző tábla, és a lámpa sem jobbra nyilat, hanem telezöldet mutat.)

A járművek csak jobbra, de nagy kivétel a kerékpáros, akik egyenesen is mehetnek. Ezzel csupán az a bajom, hogy bár a kerékpáros nyom azt sugallja, hogy a bringások jobban járnak, ha a sáv közepén tekernek, mármint, ha ilyet mernek tenni, de a tapasztalat mégiscsak az, hogy egy jól nevelt bicajos az úttest szélén halad. Így viszont pont az éppen jobbra forduló jármű elé fog beszaladni.

Tény, hogy a KRESZ megemlíti, hogy jobbra kanyarodás előtt kötelesek vagyunk elsőbbséget adni a kerékpársávon érkezőknek, de egyrészt itt már nincs kerékpársáv, másrészt pedig ehhez az autósoknak emlékezniük kellene egy alig értelmezhető, több tíz méterrel előbb kihelyezett tájékoztató tábla pontos tartalmára.

Valószínűleg a kerékpárosok rugalmasságának köszönhető, hogy ezen a helyen nincs arányaiban sokkal több biciklis gázolás.

Szegény kerékpáros, aki megúszta a jobbra forduló autósokat, a túloldalon ismét azzal szembesül, hogy nincs hová mennie. A kerékpáros nyom egy darabig vezeti, azután az is elfogy, az úttest szélén autók állnak, oda sem tud lehúzódni. Mehet a szélső sávban a parkoló autók mellett, és ha pechje is van, akkor pont oldalba fogja kapni az a türelmetlen autós, aki az egyenesen haladó belső sávból - némi előnyt remélve - épp ezen a helyen sorol ki hirtelen a külső sávba.

Viszont, ha a kerékpárosunk az első lámpáig épségben eljutott, akkor innentől örömbiciklizésben lesz része, merthogy egészen a Kálvin térig élvezheti a kerékpársáv összes előnyét.

Hatalmas vallomással tartozom!

A Kálvin téren elszúrtam.

Hiába 28 év KRESZ tanítás, hiába a Kreszprofesszori cím, de régen jártam erre, és nagyot hibáztam. Ha szó szerint veszem a jogszabályokat, akkor ezért 50.000 forint büntetés is járhatott volna.

Elmesélem mi történt, lehet felettem pálcát törni:

A Kálvin térhez érve – mentségemre, itt pont nem fogtam ki a pirosat, tehát egy szemvillanás alatt kellett dönteni – valamit nem jól értelmeztem, méghozzá ezt a jelzést. Mutatom először nagyban, azután térben is:

Megpróbálom megvédeni magam azzal, hogy most a cikk írása közben a monitor előtt ülve és a táblát percek óta bámulva, még mindig nem tudom mit akar ez a jelzés számomra üzenni.

A kerékpársáv sárga vonala egy forgalmi sávban folytatódik. A kerékpársáv folytatása pedig egy olyan sáv lesz, amelyből jobbra kell kanyarodni a járműveknek. Egyenesen pedig mehetnék az autómmal ugyan, de ha jobban megnézem – nagyítóval, távcsővel – akkor ott egy elmosódott, ici-pici kerékpárszimbólum van, ami így csak és kizárólag a bringásoknak engedi ebből a sávból azegyenes haladást.

Lám, lám, megfejtettem mégis!
Igaz két perc alatt amíg ezt leírtam, de bárki beláthatja, hogy ezt ott, 2 másodperc alatt értelmezni lehetetlenség!

A megkopott útburkolati jelek sem segítettek túlságosan, remélem kedves olvasóimtól némi felmentést kapok ezért is.

Vagy mégsem? Hiszen a következő képen látható, hogy a figyelmetlenségem tetőzött. (Akinek nem jött volna le, kedvenc jó szokásom és a jobbra tartási kötelezettség miatt én itt lehúzódtam az úttest jobb szélére, és innen kívántam volna egyenesen tovább menni.)

Az útburkolati jel tisztán mutatja, hogy mi itt a teendő. Akkor is így van ez, ha életemben legalább egymillió jelet láttam már, de be kell valljam ilyet még soha. A besorolás rendjét jelző nyíl egyenes szárának végében egy sárga kerékpáros jelzés látszódik, és egyértelmű, hogy a közút kezelője ezzel akar üzenni számomra, hogy egyenesen kizárólag a bringások mehetnek!
Ötletes, ugye?

Remélem nem volt térfigyelő kamera ezen a helyen, de a büntetésem így sem maradt el, ugyanis a kereszteződés után az élet a figyelmetlenségemet - mivel elfogyott a sáv -, egy jól megérdemelt kényszerű sávváltással honorálta.

A Vámház körúton már jobban figyeltem, ráadásul ott már mindenki a saját sávjában haladt, az autósok belül, a bicajosok pedig a sárgával leválasztott úttestszélen.

Bár, ha szabálytalanságról van szó, el kell, hogy mondjam, nem én voltam az egyetlen, aki ezen a rövid úton vétett. Igaz, ezt a hibát majd mindenki elköveti.

Idézek a KRESZ-ből:

Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, a jobbra bekanyarodásra - a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi - a kerékpársáv igénybevételével kell felkészülni.

Azaz, amikor a sávot szaggatottal választják el, és éppen nem érkezik kerékpáros, akkor rá kell sorolni jobbra kanyarodás előtt! Nem nagyon tesz ilyet senki, pedig a KRESZ egyértelmű.

(A fekete autónak egy méterrel jobbra kellene a bekanyarodás előtt haladnia.)

Az utolsó csavarral a híd előtt találkoztam. A kerékpársáv, mint jó néhányszor az Andrássy út óta, egyszer csak megszűnik, és csak az út vonalvezetéséből következik, hogy a kerékpárosok lehetséges útja a híd járdáján folytatódik.

Azon a járdán, ahol egyébként a KRESZ alapján kerékpáros nem közlekedhetne. Máshol legalább az ilyen helyet megjelölik egy Gyalog- és Kerékpárút táblával.

Teljesen jogos az a személyemnek szóló kritika, hogy az itt feltárt hiányosságok nem egetverőek, ebből sem nagy baj, sem nagy baleset valószínűleg nem lesz. (Leszámítva az Astoriánál a kerékpárosok elé kanyarodó autósokat.)

Ugyanakkor azt is vallom, hogy olyan sok helyen büntetik az autósokat elfordított táblák, lekopott útburkolati jelek és egyéb forgalomtechnikai hiányosságok miatt, hogy nem szabad az ebben a cikkben leírt hiányosságok mellett sem elmenni

Pető Attila
a Kreszprofesszor

Filmen is megtekinthető a Kiskörúton megtett utam, amelyet IDE kattintva nézhet meg.

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..