kreszprofesszor

Kreszprofesszor: Körforgalmi besorolás

2018.10.08.

Egy győri körforgalom kapcsán alakult ki parázs vita az egyik internetes fórumon. Ebben a többsávos körforgalomban a képen látható piros autó balra sávot váltott. Többen azt mondták, hogy ez szabálytalan, hiszen a felfestett besorolás rendje nyíl mutatja a helyes irányít. Sokan viszont azt állították, hogy mivel a záróvonal mellett szaggatott vonal került felfestésre, ezért a sávváltás az adott helyen nem szabálytalan.

 

A besorolás rendjét jelző nyílról ezt írj a KRESZ:

Az előjelző nyíl azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad tovább haladni;

Tehát hasonló az értelme, mint a kötelező haladási irányt jelző táblánál, amit a legtöbb autós komolyan is vesz, hiszen a büntetési tétel itt egy rossz kanyarodás esetében 50 ezer forint.

Az előjelző nyíl is kötelezettséget ír elő, tehát ez alapján egyenesen kell az adott sávból tovább haladni.

Ugyanakkor valóban a záróvonal kapcsán ezt jegyzi meg a KRESZ:

a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;

Tehát ez alapján a záróvonal átléphető, de aki figyelmesen elolvassa a szabályt azt is láthatja, hogy mindez csak a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával lehetséges, illetve szabályos.

Kérdés, hogy akkor miért festenek ide szaggatott vonalat, ha azon a piros autó nem léphet át.

Mivel a KRESZ kategorikusan leírja, hogy a záróvonalat átlépni nem szabad, ezért ez nem csak a hosszirányú, hanem a keresztirányú közlekedés esetében is így van.

Márpedig az útkereszteződésekben sok olyan útvonalon kell átmenni, ahol a kereszteződés előtt is, és utána is záróvonal található.

Ilyen például az Oktogon körüli rész. A képen is jó látható, hogy a záróvonal a kereszteződés közepén szaggatottban folytatódik. Ez azért van, hogy a keresztirányból érkező járművek szabályosan át tudjanak haladni a csomóponton, záróvonal érintése nélkül. De nem jelenti azt, hogy a kötelező haladási rendet figyelmen kívül hagyva mégis befordulhatunk a körút irányába.

A forgalomszervezés a körforgalomnál látható útburkolati jelet úgy írja le, hogy: átléphető záróvonal.

Ezek alapján a piros autó bizony szabálytalan, számára a középső sávból csak egyenes tovább haladás engedélyezett.

Ugyanakkor a kötelező haladási irány tábla kihelyezése azért lenne fontos, mert hóesésben az útburkolati jelek nem látszódnak, de a megfelelő haladási irányt ilyen esetben is pontosan kell tudni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....