KRESZ

Kreszprofesszor: Közlekedés villamospályán

2015.06.10.

Bár Magyarországon csak négy városban van villamos közlekedés, mégis fontos lenne tisztázni hogyan és mikor szabad közlekedés közben igénybe venni a villamospályákat.

Főleg, hogy sokféle kialakítással találkozhatunk a különböző forgalomtechnikai megvalósításokon belül.

A KRESZ viszonylag tömören taglalja ezt a témát:

Villamospályára más járművel ráhajtani, azon folyamatosan haladni vagy előzni csak abban az esetben szabad, ha a vezetőt a látási viszonyok nem akadályozzák a közeledő villamos kellő távolságból való észlelésében és a jármű a villamosforgalmat nem zavarja.

Ezen gondolat alapján megállapíthatjuk, hogy a villamos irányába egy maximális fokú alkalmazkodási követelmény került megfogalmazásra.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a zavarási tilalom miatt a villamossíneken más járművel csak akkor tartózkodhatunk, ha nem észlelünk közeledő villamost.

 

Sőt a szabály kizárja a ráhajtást olyan esetekben is amikor a látótávolság miatt nem tudunk kellőképpen meggyőződni erről. Például ködös időben, vagy olyan helyen, ahol például be nem látható kanyarból érkezhet a villamos.

Az alagútból kiérkezve érdemes egyből lehajtani a villamossínről, hiszen az érkező villamost itt nehezebben lehet észlelni.


Ha mégis a síneken tartózkodunk, és az érkező villamos vezetőjét akár csak enyhe fékezésre kényszerítjük, akkor ez már szabálytalan, hiszen kimeríti a zavarás fogalmát.

Egy esetben tehetünk ez alól kivételt, azaz olyan formában is a villamospályán lehetünk (akár haladás, akár forgalmi megállás közben), hogy zavarjuk vagy akár akadályozzuk is az érkező villamost.

Ez pedig az a helyzet, amikor a sínekre rávezetik a forgalmi sávokat.

Ilyenkor ezt a területet közösen és egyenrangúan használhatjuk. Természetesen, ha erre lehetőség adódik itt sem törvényszerű a villamos akadályoztatása, amennyiben ezt megtehetjük hajtsunk le a vágányokról.


A fentieket figyelembe véve megállapíthatjuk azt is, hogy - mivel a zavarási tilalom a KRESZ egyik „legerősebb” szabálya, illetve, hogy számtalan olyan körülmény lehetséges, ami miatt e tilalomnak nem tudnánk eleget tenni (látótávolság, útvezetés, jelentős forgalom) -, a villamospályára történő ráhajtás nem kötelezettség, hanem mindig a vezető döntésén múló lehetőség.

Jó példa erre az alábbi két kép, amely a hivatalos járművezető vizsgán is szerepel. A kérdés mindkét esetben ugyanaz: szabályos-e a személygépkocsi által bejárt pályavonal?

Mindkét esetben „Igen” a jó válasz, hiszen a bal oldali ábrán a vezető meggyőződött arról, hogy nem érkezik a villamos, míg a jobb oldalin a vezető látja az esélyét, hogy a kanyarodás befejezése előtt villamos érkezhet.


Értelemszerűen a villamossíneken akkor is áthaladhatunk, ott tartózkodhatunk, ha elsőbbségadási helyzetben találjuk magunkat a villamossal, és nekünk van elsőbbségünk.


Létezik azonban két eset, amikor nem érkezik villamos, mégsem hajthatunk rá a villamospályára.
Erről a KRESZ a következőt írja:

Ahol a villamosvágányok az úttest közepén egymás mellett vannak,
- ha az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas és a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve vannak, a villamospályára,
- egyéb úttesten az ellentétes irányú villamosforgalom részére szolgáló villamosvágányra, a bekanyarodás és a megfordulás esetét kivéve, ráhajtani nem szabad.

Azaz, tilos az ellentétes irányú, azaz szemből érkező villamospályát haladásra, előzésre igénybe venni, és szintén el kell felejtenünk a villamossíneket a fenti gondolatsor alapján bizonyos esetekben párhuzamos közlekedésre alkalmas úton.

Ha nem lenne záróvonal, itt akkor sem hajthatnánk a villamosvágányokra!

Bár ez utóbbival kapcsolatban ma már Budapesten azt tapasztalom, hogy a legtöbb helyen buckákkal - vagy záróvonallal - el is választják a villamospályát.
Ha figyelmesen elolvassuk a jogszabályt, abból az is következik, hogy ha épp útburkolati jellel nem választják el a sávokat – például esik a hó -, akkor párhuzamos közlekedés esetén is ráhajthatunk a sínekre. Természetesen csak akkor, ha nem érkezik villamos.


JÁTÉK!

Figyelmes olvasóink számára íme egy találós kérdés:

Szabályos-e a jármű által bejárt pályavonal, amennyiben villamos nem érkezik?

A válaszokat a jatek@kreszklub.hu email címre várjuk.

A helyesen válaszolók között egy éves Kreszklub Prémium tagsági lehetőséget sorsolunk ki.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....