KRESZ

Kreszprofesszor: Parkolási hibák bírságokkal 1. rész

2017.11.05.

20 KRESZ kérdést állítottam össze parkolási témakörből, ami által a járművek vezetői a legtöbb bírságot fizetik be.

Aki még nem találkozott a kérdésekkel itt válaszolhat azokra: www.kreszprofesszor.hu

A tesztet eddig 25 ezren töltötték ki, és a 20 kérdésből átlagban hetet elrontottak. Ez azt jelenti, hogy a feladványok egyharmadát a közlekedő járművezetők nem jól, vagy nem pontosan tudják.

Sorozatunkban mind a húsz kérdést kielemezzük:

1. A képen látható egyirányú utcában szabályosan parkolnak ezek a járművek?

a.) Mivel a várakozni tilos táblát csak a menetirány szerinti jobb oldalon helyezték el, ezért igen.

b.) Mivel a járművek mellett az úttest jobb széléig mérve nincs legalább 5,5 méter szélességű hely, ezért nem.

Helyes válasz: b

Magyarázat:

Valóban a KRESZ-ben szerepel az a meghatározás, hogy a Várakozni tilos jelzőtáblák hatálya az úttestnek csak arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték. Ennek a meghatározásnak egyébként csak egyirányú úton van jelentősége, hiszen kétirányú úton kizárólag a menetirány szerinti jobb szélen szabad megállni és várakozni.

Ugyanakkor a szabály azt is rögzíti, hogy egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén kizárólag akkor szabad megállni, illetve várakozni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

Azzal sem lehet érvelni, hogy itt a jobb oldalon tilos a várakozás, azaz úgysem tartózkodhat senki a jobb oldalon, hiszen a várakozási tilalom alatt a megállás megengedett. Azaz többek között egy utas kiszállásának ideje alatt a jobb szélen történő megállás megengedett.

2. Lakó-pihenő övezetben ezt a fehér autót megbüntették szabálytalan várakozás miatt, míg a mögötte lévő kettőt nem. Vajon jogos volt a bírság?

a.) Igen, mert Lakó-pihenő övezetben ezen a helyen tilos várakozni.

b.) Nem, hiszen a jármű az út jobb szélén szabályosan helyezkedik el.

Helyes válasz: a

Magyarázat:

Az eset megtörtént, és az eljáró hatóság jogosan büntette meg az itt látható jármű vezetőjét. Bár látszólag a megállással és várakozással kapcsolatos alapszabályokat ez a jármű nem sértette meg, azonban a Lakó-pihenő övezettel kapcsolatban a KRESZ a következőt határozza meg:

„Ha az úton járda nincs, járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.”

Ezen a helyen nincs külön úttest és járda, ezért csak táblával vagy útburkolati jellel kijelölt várakozóhelyen szabad várakozni. A felfestéssel kijelölt várakozóhelyek a kép hátsó részénél jól láthatók, azonban ahol ez a fehér gépkocsi parkol, ott ilyen felfestés nincs.

Természetesen az adott Lakó-pihenő övezetben érdemes kellő körültekintéssel meggyőződni arról, hogy valóban van járda, vagy nincs.

3. A jármű vezetője ezen az úton (Városligeti fasor) megállt, hogy egy sürgős telefont elintézzen. Válaszd ki a helyes állítást:

a.) A három úttesttel rendelkező út középső úttestjén megállni csak a szélső utakon szabad, tehát szabálytalan.

b.) Ha a telefonálás maximum öt percig tartott, akkor ezen a helyen ez szabályos.

Helyes válasz: b

Magyarázat:

A Városligeti fasor, hasonlóképpen az Andrássy úthoz úgynevezett Három külön úttesttel rendelkező út.

A KRESZ ezzel kapcsolatban megemlít egy egyedi szabályt, mégpedig azt, hogy ilyen úton tilos várakozni a középső úttesten. A két szélsőn viszont igen, ezért is nevezik „szerviz” útnak.

A kérdés ugyanakkor azt az esetet említi, amikor a vezető az álló járműben benne ül, és ez öt percnél tovább nem tart. Így ez megállásnak és nem várakozásnak minősül. A megállás viszont nem tiltott a három külön úttesttel rendelkező út középső úttestjén.

A valóságban, ha nem akarják megengedni a megállást sem, azt a megállni tilos jelzőtáblával jelezhetik.

4. A képen látható teherautó miért várakozik ezen az úttesten szabálytalanul?

a.) Mert veszélyes anyagot szállító járműnek minősül.

b.) Mert a tengelyterhelése meghaladja a 3 tonnát.

Helyes válasz: a

Magyarázat:

A közlekedésben olykor veszélyes anyagot szállító járművek is részt vesznek. Ezt a járművön elhelyezett narancssárga tábla jelzi. Ilyen megkülönböztetés akár kistehergépkocsik esetében is lehetséges.

A KRESZ külön szabályozza a veszélyes anyagot szállító járművek közlekedését, többek között meghatározza azt is, hogy a veszélyes anyagot szállító járművel - a részére kijelölt várakozóhely kivételével - tilos várakozni.

Ez egy kevésbé ismertt szabály, és nyilván elég kevesen vannak, akik veszélyes anyagot szállítanak. Ráadásul ehhez megfelelő tanfolyamot is (ADR) el kell végezni.

5. A tábla utáni területen a jelzett időszakon belül melyik jármű várakozhat?

a.) A mozgáskorlátozott személyt szállító jármű.

b.) Az út kezelője által kiadott engedéllyel rendelkezők járművei.

Helyes válasz: a

Magyarázat:

Amennyiben a Gyalogos övezet (zóna) tábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van, csak a jelzett időszakon kívül hajthatnak be az út kezelője által kiadott engedéllyel rendelkezők járművei.



Ugyanakkor a mozgáskorlátozott személyt szállító jármű az övezetben bármikor közlekedhet és várakozhat.

Kicsit megnehezíti a szabály megjegyzését, és más meghatározás él a Gyalogút jelzés és más a képen látható Gyalogos övezet esetében, amennyiben azt időt korlátozó kiegészítő jelzéssel látják el.

Önálló gyalogút esetében az időszakon kívül legfeljebb 20 km/óra sebességgel célforgalomban bármilyen jármű behajthat, de az időszakon belül senki. Zóna esetében az időszakon kívül legfeljebb 10 km/óra sebességgel csak az ott lakók járművei, illetőleg az út kezelője által kiadott engedéllyel rendelkezők járművei, valamint a kerékpárosok hajthatnak be. Viszont a mozgáskorlátozott személyt szállító jármű az övezetben bármikor közlekedhet és várakozhat.

Pető Attila

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.15
Van az úgy, hogy egy autógyár tud röhögni magán. Így van ez a Hondánál, ami ötvenedik ausztrál....
2019.02.15
A Peugeot merészen elegáns négykerekűeket produkál, a nemzetközi porondon magasan jegyzik....
2019.02.15
Valery Aleksandrov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.15
Immár az ötödik egymást követő hónapban csökkennek az eladások, részben az új emisszió-mérési....
2019.02.15
A Škoda 102 600 járművet szállított ki ügyfelei számára januárban. A ŠKODA növelte forgalmát,....
2019.02.15
Az Audi Hungaria Zrt. két logisztikai központjának tetején alakítja ki az E.on Hungária Zrt. Európa....
2019.02.15
Maranellóban mutatták be pénteken a Forma-1-es Ferrari istálló idei versenyautóját, amely az SF90....
2019.02.15
A kanadai BRP (Bombardier Recreational  Products) szabadidős termékei, quadjai, jet ski-i, a Sea....
2019.02.15
A nemsokára kezdődő és a tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar autóipar éves termelési....
2019.02.15
A helyszínen életét vesztette annak az autónak a sofőrje, amelyik árokba csapódott péntek reggel a....