lambda

Lambda-szonda áttekintés – (3. rész)

2018.02.22.

A lambda-szondáknak már megismertük a típusait, felépítésüket és működésük főbb jellemzőit, jelen cikkünk témája a meghibásodás. A lambda-szonda OBD-felügyelet alatt áll, így a meghibásodásokat általában a jármű is jelzi. A javítás azért is fontos, mert a lambda-szonda szabályozza a keverékképzést, így a motor működését és károsanyag-kibocsátását is befolyásolja.

 

A meghibásodás tünetei

Sajnos a hibás keverékképzésre utaló jelek közül mindegyik illik a lambda-szondára is, így a hiba diagnosztizálása csak soros-módszerrel félrevezethető lehet. A leggyakoribb tünetek:

  • megnövekedett tüzelőanyag-fogyasztás
  • csökkent motorteljesítmény
  • megnövekedett károsanyag-kibocsátás
  • egyenetlen motorjárás
  • tárolt hibakód és világító motorhibát jelző lámpa a műszerfalon

Mire vezethetők vissza a szondahibák?

A meghibásodás körülményei is különfélék lehetnek:

  • Belső vagy külső rövidzár
  • Nem megfelelő testelés
  • Tápfeszültség hiánya
  • Túlmelegedés
  • Lerakódások, szennyeződés
  • Mechanikai sérülés
  • Ólmozott tüzelőanyag, ólomtartalmú adalékok

 

A Hella összeállított egy listát a leggyakoribb meghibásodások és a hozzájuk tartozó tünetek gyűjteményéből.

Jelenség

Hiba oka

Olajlerakódások

Elégetlen olaj kerül a kipufogórendszerbe (dugattyúgyűrű, szelepszár-szimmering)

Hibás levegőmennyiség, nincs referencia-levegő

nem megfelelő beépítés, referencia-levegő útja akadályozott

Túlmelegedés

950 °C feletti hőmérséklet a rosszul beállított gyújtás vagy szelepvezérlés miatt.

Szakadás

Nem megfelelő csatlakozó, pinek oxidálódása, szakadás, kábelsérülés

Érintkezési probléma

A kipufogó rendszerben korrózió.

Mechanikai sérülés

Túl nagy meghúzási vagy lazítási nyomaték

Kémiai öregedés

Sok rövid út

 

 

 

 

Lambda-szonda öregedés

Nem csak a katalizátor öregszik, hanem a lambda-szonda is öregszik. Lehet, hogy az amplitúdója lecsökken, ezért a minimum és maximum értékeket nem éri el a jele, így nem lehet megállapítani, hogy dús vagy szegén keverék van-e. Az elöregedett szonda túl elnyújtottan reagál a keverékváltozásra, tehát nem a megfelelő fázisban jelzi az értékeket. Jellemző, hogy az öreg szonda mintavételezési frekvenciája csökken, nem elég a megfelelő szabályozáshoz.

A jármű fedélzeti diagnosztikája folyamatosan felügyeli a lambda-szondát, az alábbi hibák detektálásakor hibaüzenetet generál:

  • Belső ellenállás (túl nagy/túl kicsi)
  • Kimenő feszültségjel (min. amplitúdüó)
  • Jelváltozási sebesség (szegényből dúsba)
  • Jelváltozási sebesség (dúsból szegénybe)
  • Katalizátor előtti szonda mintavételezési dinamika
  • Szakadás a szonda áramkörében
  • Zárlat a szonda áramkörében
  • Szondafűtés-hiba

 

Reakció idő felügyelet

A szegényből dúsba, illetve a dúsból szegény keverékbe történő átmeneti időtartamot jelzi, ami függ a motor fordulatszámától és terhelésétől. A vezérlő méri a jel (amplitúdó) 10 és 90%-os állapotai közötti időt, ennek kell határértéken belül lennie. Ezt az ellenőrzést a vezérlő előre megadott vizsgálati ciklusszámok alatt elvégzi. A kapcsolási idő a motor indítása után a megfelelő üzemállapotok teljesülése mellett a motor leállításáig egyszer ellenőrzött.

A monitorszondát az OBD gyorsítási és tólóüzemben (motorfék-üzemben) felügyeli. Gyorsításkor, teljes terheléskor a keverék eldúsul (a motoroknál eltérő, hogy milyen keverék-szabályozásuk van, a teljes terhelés közelében más és más terhelésnél és fordulatszámnál kezdődik a dúsítás a gyártó szoftverének megfelelően), ilyenkor az oxigéntartalom lecsökken a kipufogógázban. Akkor a monitorszonda feszültségének növekednie kell.  Tolóüzemben a befecskendezés megszűnik, ilyenkor a feszültség ellentétes irányban mozdul el.

A szélessávú lambda-szonda működése eltér az előbbitől, így ellenőrzésére is új módszer vált szükségessé, ugyanis a szonda reakció idejének ellenőrzéséhez a keveréket enyhén dús és szegény irányban el kell mozdítani. Mivel lambda=1 környezetében nincs feszültség-ugrás, a keveréket pontosabban lehet szabályozni. A katalizátor megfelelő működéséhez szükséges a keverék kis mértékű oszcillálása a sztöchiometrikus keverék állapota körül, ezért a motorvezérlő modulálja a keverék-ingadozást célzott dúsítással és szegényítéssel.

A lambda-szonda az OBD-rendszerben az időszakosan felügyelt komponensek csoportjába tartozik, ha a motor megfelelő üzemállapotát elérte, akkor menetciklusonként legalább egyszer ellenőrzi a fedélzeti diagnosztika.

Lehetséges vizsgálatok még:

  • lambda-szonda „ébredési” idejének mérése és összehasonlítása referencia-értékkel (motorindítástól az első felhasználható jelig)
  • fűtőáram mérése és összehasonlítása a referencia-értékkel
  • fűtőáram- és feszültségmérés, ellenállás-számítás és összehasonlítás referencia-értékkel
  • a szonda belső ellenállásának mérése.

 

A sorozat következő, egyben utolsó részében megnézzük a tesztelési lehetőségeket.

 

Forrás: Hella, Hellatech, Bosch

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.06.25
Az évek óta tartó gazdasági fellendülés következtében ma már  a magyar motorvásárlók sem csupán a..
2019.06.25
Az autó- és a filmgyártó összeállt, hogy a július 4.-én itthon bemutatásra kerülő mozifilmhez....
2019.06.25
A Seat sportmárkájának új otthonát hivatalosan jövő év első negyedévében avatják fel. ..
2019.06.25
Az Enliten technológia 20%-kal csökkentheti az abroncsok gördülési ellenállását, csökkentve a jármű....
2019.06.25
Izraeli egyetemisták egy olyan rendszert dolgoztak ki a mesterséges intelligencia alkalmazásával,....
2019.06.25
Vissza nem térítendő támogatást nyújt a kormány az osztrák járműipari cég, az AVL Hungary Kft. érdi....
2019.06.24
A BMW a korábban tervezettnél két évvel hamarabb, 2023-ra piacra kívánja vinni 25 elektromos....
2019.06.24
Idehaza is bemutatkozott a cseh márka új üdvöskéje a ŠKODA Scala. A szalagátvágás két társmodellje....
2019.06.24
Csaknem 10 százalékkal nőtt az oroszországi gépjárműgyártás teljesítménye 2019 első harmadában. Az....
2019.06.24
Luis Eduardo Leon Kolumbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....