lambda

Lambda-szonda áttekintés – (3. rész)

2018.02.22.

A lambda-szondáknak már megismertük a típusait, felépítésüket és működésük főbb jellemzőit, jelen cikkünk témája a meghibásodás. A lambda-szonda OBD-felügyelet alatt áll, így a meghibásodásokat általában a jármű is jelzi. A javítás azért is fontos, mert a lambda-szonda szabályozza a keverékképzést, így a motor működését és károsanyag-kibocsátását is befolyásolja.

 

A meghibásodás tünetei

Sajnos a hibás keverékképzésre utaló jelek közül mindegyik illik a lambda-szondára is, így a hiba diagnosztizálása csak soros-módszerrel félrevezethető lehet. A leggyakoribb tünetek:

  • megnövekedett tüzelőanyag-fogyasztás
  • csökkent motorteljesítmény
  • megnövekedett károsanyag-kibocsátás
  • egyenetlen motorjárás
  • tárolt hibakód és világító motorhibát jelző lámpa a műszerfalon

Mire vezethetők vissza a szondahibák?

A meghibásodás körülményei is különfélék lehetnek:

  • Belső vagy külső rövidzár
  • Nem megfelelő testelés
  • Tápfeszültség hiánya
  • Túlmelegedés
  • Lerakódások, szennyeződés
  • Mechanikai sérülés
  • Ólmozott tüzelőanyag, ólomtartalmú adalékok

 

A Hella összeállított egy listát a leggyakoribb meghibásodások és a hozzájuk tartozó tünetek gyűjteményéből.

Jelenség

Hiba oka

Olajlerakódások

Elégetlen olaj kerül a kipufogórendszerbe (dugattyúgyűrű, szelepszár-szimmering)

Hibás levegőmennyiség, nincs referencia-levegő

nem megfelelő beépítés, referencia-levegő útja akadályozott

Túlmelegedés

950 °C feletti hőmérséklet a rosszul beállított gyújtás vagy szelepvezérlés miatt.

Szakadás

Nem megfelelő csatlakozó, pinek oxidálódása, szakadás, kábelsérülés

Érintkezési probléma

A kipufogó rendszerben korrózió.

Mechanikai sérülés

Túl nagy meghúzási vagy lazítási nyomaték

Kémiai öregedés

Sok rövid út

 

 

 

 

Lambda-szonda öregedés

Nem csak a katalizátor öregszik, hanem a lambda-szonda is öregszik. Lehet, hogy az amplitúdója lecsökken, ezért a minimum és maximum értékeket nem éri el a jele, így nem lehet megállapítani, hogy dús vagy szegén keverék van-e. Az elöregedett szonda túl elnyújtottan reagál a keverékváltozásra, tehát nem a megfelelő fázisban jelzi az értékeket. Jellemző, hogy az öreg szonda mintavételezési frekvenciája csökken, nem elég a megfelelő szabályozáshoz.

A jármű fedélzeti diagnosztikája folyamatosan felügyeli a lambda-szondát, az alábbi hibák detektálásakor hibaüzenetet generál:

  • Belső ellenállás (túl nagy/túl kicsi)
  • Kimenő feszültségjel (min. amplitúdüó)
  • Jelváltozási sebesség (szegényből dúsba)
  • Jelváltozási sebesség (dúsból szegénybe)
  • Katalizátor előtti szonda mintavételezési dinamika
  • Szakadás a szonda áramkörében
  • Zárlat a szonda áramkörében
  • Szondafűtés-hiba

 

Reakció idő felügyelet

A szegényből dúsba, illetve a dúsból szegény keverékbe történő átmeneti időtartamot jelzi, ami függ a motor fordulatszámától és terhelésétől. A vezérlő méri a jel (amplitúdó) 10 és 90%-os állapotai közötti időt, ennek kell határértéken belül lennie. Ezt az ellenőrzést a vezérlő előre megadott vizsgálati ciklusszámok alatt elvégzi. A kapcsolási idő a motor indítása után a megfelelő üzemállapotok teljesülése mellett a motor leállításáig egyszer ellenőrzött.

A monitorszondát az OBD gyorsítási és tólóüzemben (motorfék-üzemben) felügyeli. Gyorsításkor, teljes terheléskor a keverék eldúsul (a motoroknál eltérő, hogy milyen keverék-szabályozásuk van, a teljes terhelés közelében más és más terhelésnél és fordulatszámnál kezdődik a dúsítás a gyártó szoftverének megfelelően), ilyenkor az oxigéntartalom lecsökken a kipufogógázban. Akkor a monitorszonda feszültségének növekednie kell.  Tolóüzemben a befecskendezés megszűnik, ilyenkor a feszültség ellentétes irányban mozdul el.

A szélessávú lambda-szonda működése eltér az előbbitől, így ellenőrzésére is új módszer vált szükségessé, ugyanis a szonda reakció idejének ellenőrzéséhez a keveréket enyhén dús és szegény irányban el kell mozdítani. Mivel lambda=1 környezetében nincs feszültség-ugrás, a keveréket pontosabban lehet szabályozni. A katalizátor megfelelő működéséhez szükséges a keverék kis mértékű oszcillálása a sztöchiometrikus keverék állapota körül, ezért a motorvezérlő modulálja a keverék-ingadozást célzott dúsítással és szegényítéssel.

A lambda-szonda az OBD-rendszerben az időszakosan felügyelt komponensek csoportjába tartozik, ha a motor megfelelő üzemállapotát elérte, akkor menetciklusonként legalább egyszer ellenőrzi a fedélzeti diagnosztika.

Lehetséges vizsgálatok még:

  • lambda-szonda „ébredési” idejének mérése és összehasonlítása referencia-értékkel (motorindítástól az első felhasználható jelig)
  • fűtőáram mérése és összehasonlítása a referencia-értékkel
  • fűtőáram- és feszültségmérés, ellenállás-számítás és összehasonlítás referencia-értékkel
  • a szonda belső ellenállásának mérése.

 

A sorozat következő, egyben utolsó részében megnézzük a tesztelési lehetőségeket.

 

Forrás: Hella, Hellatech, Bosch

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.24
Az ellenőrzött autósok mintegy ötödét büntették meg a rendőrök az egyhetes TISPOL akció alatt,....
2019.09.24
Idén már harmadik alkalommal rendezik meg a balesetmegelőzési és biztosítási témahetet, a Biztonság....
2019.09.24
Az autóközlekedés történetének világszerte talán legismertebb legendája került a múzeum....
2019.09.24
A lehető legjobban szerepelt az Euro NCAP tesztjein a márka első nagyvárosi SUV-modellje. Különösen....
2019.09.23
- Tíz év után először világszerte csökken a légi úton szállított áru mennyisége ebben az évben,....
2019.09.23
Júliusban növekedett éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma Európában, az év első....
2019.09.23
Az orosz autóbuszpiacra 1.200 új jármű lépett be 2019 augusztusában, ami elképesztően magas, 43,9....
2019.09.23
Muhammad Zaenal Abidin Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.09.23
A Toyota és a CleverShuttle nevű fuvarmegosztó startup több mint 2 millió kilométert tett meg....
2019.09.23
Tovább egyszerűsödött az e-kárbejelentő alkalmazás, a fejlesztésekkel mától külföldi-,....