innováció

Legális szunyókálás az autópályán

2017.07.20.

A magas szinten automatizált vezetés az autópályán már nem csak egy távoli álom. A Continental már 2012-ben elkezdett tesztelni ehhez hasonló rendszereket közutakon az amerikai Nevada államban.

A technológiai vállalat napjainkra már egy globálisan kifejlesztett járműflottával rendelkezik Németországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában. A Cruising Chauffeur funkció segítségével a jármű képes átvenni vezetéshez kapcsolódó feladatokat az autópályákon, az adott nemzeti közlekedési előírásoknak megfelelően. A sofőr és az autó feladatmegosztásának az is részét képezi, hogy a sofőr ismét visszaveszi az irányítást az autópálya végéhez közeledve.

Ezt az átadást egy speciálisan kifejlesztett ember-gép felület kezdeményezi, amelyet szintén tesztelnek már járművekben. Ha pedig a sofőr nem reagál – akár egészségügyi okokból –, amikor az autó a vezetés átvételére figyelmeztet a jármű képes magától biztonságosan megállni. Ezt az úgynevezett minimális kockázatú manőver segítségével végzi el, amelynek során a jármű beazonosítja a legközelebbi helyet, ahol az autó biztonságosan meg tud állni, és automatikusan arra veszi az irányt. Ez a funkció 2020-tól elérhető lesz a Cruising Chauffeur rendszerben, amint előkészítik a gyártásra.

„A Cruising Chauffeur kettős előnnyel szolgál, ha a biztonságról van szó” – mondta el Ralph Lauxmann, a Continental Alváz & Biztonság divíziójának Rendszer & Technológia részleg vezetője. „Először is, az automatizáció kiküszöböli a mindennapi használat során jelentkező emberi hiba lehetőségét, miközben kényelmes utazást garantál. Másodsorban pedig a Cruising Chauffeur rendszerbe egy további biztonsági üzemmódot is beépítünk, amely a hagyományos autókban nem érhető el. Amennyiben a sofőr bármilyen okból kifolyólag nem képes visszavenni az irányítást a kormány felett, a Cruising Chauffeur képes biztonságos helyen megállítani az autót.”

Ha a sofőr elbukik, a „B terv” lép életbe

Lehet, hogy az autósok nem szívesen hallják ezt, de a közúti balesetek legnagyobb kockázati tényezője mindig is az ember volt, és az is marad. A balesetek körülbelül 90%-a emberi hibából adódik. Éppen ezért az automata vezetés fontos lépést jelent a Vision Zero irányába – egy olyan jövőbe, ahol a közlekedésben nincsenek közúti halálesetek, sérülések vagy balesetek. A Cruising Chauffeur képes átvenni a vezetés feladatát az autópályán. A sofőr dönti el, hogy ezt részlegesen automatizált módon teszi-e, amikor a sofőr továbbra is felügyeli a rendszert, vagy a közeljövőben lehetséges lesz teljesen automatizált üzemmódot is választani, ahol a sofőr a figyelmét egyéb tevékenységeknek is szentelheti.

Amikor a Cruising Chauffeurt aktiváláják, a jármű környezetét érzékelő szenzorokból származó adatokat mint a kamerák, radar, vagy a LiDAR adatai a központi vezérlőegységben, az Asszisztált Automata Vezetési Vezérlőegységben (ADCU) elemzi a rendszer. A Cruising Chauffeur algoritmusai ezek alapján felvázolják az autó 360 fokos környezetének modelljét.

A rendszer mindezt egy nagy felbontású térképpel kombinálja, amelyen látható az összes mozgó és álló tárgy, valamint az út és a sávok vonalvezetése. A jármű saját pozícióját a rendszer folyamatosan észleli ebben a modellben. Ez alapján az algoritmusok segítségével megállapítja, hogy mely területeket használhatja az autó biztonságosan, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, és a vezetés feladataként erre veszi az irányt. Így a Cruising Chauffeur automatikusan képes sávot váltani vagy előzni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....