utazás

Luxus mindenek felett

2018.06.05.

Próbaúton a Mercedes-Benz Tourismo és a Setra 513 DT

A turista autóbuszok között a Mercedes-Benz járművei, kiemelten a Kassbohrer által karosszált Setra mindig is a hosszútávú személyszállítás legmagasabb szintjét képviselték, amíg nem kevésbé magas szinten a Mercedes-Benz Tourismo családja az egyik legnépszerűbb a már említett coach kategóriában. A két új típus tavaly mutatkozott be, habár a Setra 500-as sorozatának járművei több, mint három évvel ezelőtt jelentek meg a piacon, azonban a kétszintes kivitelre az elmúlt év nyaráig várni kellett. A hazai forgalmazó, az Evo Bus jóvoltából május elején mind a MB Tourismo, mind a Setra új emeletes változata kipróbálható volt hazai környezetben.

 

A Mercedes-Benz Tourismo Business

A klasszikus, egyszintes, emeltpadlós turistabuszok között a Tourismo család járművei gyakori látványnak számítanak a buszparkolókban szerte a kontinensen. A most kipróbált legújabb széria méltó módon ápolja ezt a hagyományt, megfejelve jelen jármű esetében egy olyan szintű felszereltséggel, ami a legmagasabb elvárásokat is kielégíti.

Az utasok kényelmét kéttónusú bőrülések szolgálják, amelyek belső tagjai a folyosó felé is eltolhatóak, és ami nagyon ritka, a személyautós ülésekhez hasonlóan a fejtámla is külön állítható rajtuk. A kartámaszokon és a kapaszkodókon fabetétek, elegáns hajópadló, elektromos és USB csatlakozók várják az utazni vágyót. A minikonyha a szokásos helyen, a hátsó ajtó lépcsői mögött kapott helyet, szemközt a másik oldalon található a mosdó. A jármű ebben a kivitelben 48 utas kényelmes elszállítását képes biztosítani, megfelelő lábtérrel, kiváló, nagyteljesítményű klímaberendezéssel. A hosszú utakon az utasok szórakoztatását a beépített multimédiás rendszer hivatott biztosítani, három darab elektromosan lehajtható színes monitorral. A belső LED világítás több fokozatban állítható. A csomagok számára is elegendő rakodótér áll rendelkezésre az utastér alatt.

A kipróbált Tourismot, amely háromtengelyes kivitelű, kormányzott C tengellyel egy  420 lóerős motor repíti rendkívül dinamikusan, a sebességváltásról a Mercedes nagyjárműveiben jól bevált 8 fokozatú teljesen automatizált Power Shift váltó gondoskodik. Ebben a járműben is megtalálhatóak mindazok a vezetéstámogató biztonsági berendezések, amelyeket kötelező jelleggel elvár a piac és az előírások is megkövetelik. A takarékos üzemeltetést a Mercedes PPC hajtásláncvezésrlése biztosítja, amely terepkövető tempomatként a legoptimálisabb üzemanyag-felhasználással repíti a járművet. A motorérben automata tűzoltó berendezés szolgálja a biztonságot. Az új Tourismo felépítménye természetesen megfelel a tavaly bevezetett, új borulás-biztonsági szabályoknak.

A jármű vezetése és utazási komfortjára nem lehet panasz. Az irányíthatóságot és menetkomfortot nagyban segíti az első tengelyen is független kerékfelfüggesztés. A vezető munkahelye kiváló ergonómiával rendelkezik. A vezetőülés könnyebb ki-beszállást biztosítandó 90 fokban elfordítható. A műszerek és a kezelőszervek átlátható, katonás és logikus rendben sorakoznak egymás mellett. A külső tükrökben kiválóan követhető a közlekedési környezet, a hátsó ajtó utasforgalmát a gépkocsivezető színes monitoron követheti.

A Setra 513 DT

Az emeletes autóbuszok külön kasztot képviselnek a turista járművek között, nem is minden gyártó vállalkozik arra, hogy ilyen autóbuszokat építsen. Azonban a Setra buszok esetében évtizedek óta találkozhatunk rendkívül sikeres emeletesekkel, így a szakmai tapasztalat és a kiváló, az ilyen járművekkel szemben támasztott extra igények ismerete biztos recept volt arra, hogy ismét egy igazi felső kategóriás jármű születhessen meg. A Magyarországra érkezett tesztjármű egy speciális kivitelű, kifejezetten városközi  utasforgalom lebonyolítására készült specifikációval érkezett.

Ez ugyan azt jelenti, hogy nem a legmagasabb felszereltséggel rendelkezik az 513-as, ezzel együtt már így is szinte minden igényt kielégít a kényelem, a belső dizájn és természetesen a biztonság terén. A különleges kivitel érdekessége, hogy az alsó szint jobb oldala alacsonypadlós kivitelű, a kettes (hátsó) ajtó pedig alkalmas kerekes székes utasok fogadására is. A hátsó bejárat szélesebb a megszokottnál és egy lehajtható rámpa is tartozik hozzá, hasonlóan a városi alkalmazásra készített személyszállító autóbuszokhoz. A csomagtér a jármű hátsó traktusában kapott helyet, a hátsó lépcsőház mögött, a motor felett. A felső szintre az első ajtó mellett közvetlenül, és a hátsó ajtótótól hátrébb található lépcsősoron juthatnak fel az utasok. A jármű négy méter magas, ezzel együtt a felső szinten utazóknak a folyosón haladva az ülések között, 180 cm magasság fölött bizony kissé meg kell hajolniuk. Ez olyan kompromisszum, amely minden hasonló jármű sajátja, így hátrányként semmi esetre sem említhető. Ugyanígy az ülések felett elhelyezett csomagtárolók sem a legnagyobbak, a kisbőrönd ide nem fér fel.

A busz utasterének kialakítása során a tervezők mindent megtettek annak érdekében, hogy az utasok kényelmesen töltsék el idejüket. Hővédő üvegezés, kényelmes plüss székek és hihetetlenül csendes futás jellemzi ezt az autóbuszt. A padló fa utánzatú burkolatot kapott, az alsó szinten két tárgyaló jellegű kialakított rész is található, szembe fordított ülésekkel, köztük asztalkával. Minden üléshez tartozik, kartámasz, lehajtható asztalka és pohártartó, a támlák természetesen dönthetőek, és szinte minden ülőhelyről elérhető 230 V-os csatlakozó és USB töltőhely is. A minikonyha mosogatóval, forró italok elkészítésére alkalmas berendezéssel és számos tároló hellyel a hátsó lépcsőház mellett-alatt kapott helyet, a mellékhelyiség szintén ebben a traktusban található. Az utasokat összesen 6 darab nagyméretű monitor szolgálja, ezen akár a navigációs rendszer térképe is kivetíthető, de hosszabb távokon akár egy mozifilmet is végignézhet az arra vágyó utas.. Az utazási komfort első osztályú, még a hazai, gyakorta gyalázatos állapotban lévő utak sem teszik tönkre a komfortélményt. A nagyteljesítményű légkondicionáló berendezés teszi teljessé az utazási élményt ezen a járművön, az emeleten az első sorban ülőknek pedig pazar kilátás nyílik a felső szélvédőn keresztül. A Setra 513 DT kipróbált változata 79 utas és egy kísérő befogadására alkalmas a gépkocsivezetőt nem beleszámolva.

A gépkocsivezetőt körülvevő környezetről és a jármű műszaki paramétereiről is érdemes szólni. Az 500-as Setra sorozat is természetesen megfelel a legújabb uniós borulási szabványnak. A járművezető munkahelyének kialakítása nagyon kevés kívánni valót hagy maga után. A vezetőülés pozíciójából a jól méretezett külső tükrök segítségével kiválóan körbelátható a jármű, bár a belső tükör jobb széle kitakar a jobb külső tükörből, de ez megszokható. A hátsó ajtónál az utasforgalom kamera képén keresztül követhető nyomon. A gépkocsivezető dolgát ezen a járművön is nagyban megkönnyíti a 8 fokozatú Power Shift automatizált sebességváltó és számos vezető asszisztens rendszer is. Az 510 lóerős motor könnyedén mozgatja a duplafedélzetes autóbuszt, amely magas építése ellenére rendkívül stabilan, imbolygások nélkül irányítható. A háromtengelyes jármű manőverezését nagyban elősegíti a kormányzott C tengely. A műszerfal és a teljes vezetői környezet könnyedén áttekinthető, a teljes hajtásláncvezérléssel működő, terepviszonyokhoz és a forgalmi környezethez alkalmazkodó sebességtartó automatika rendkívül kényelmes, stresszmentes és biztonságos vezetői környezetet teremt, emellett, csakúgy, mint a Tourismo esetében hatékony üzemeltetést tesz lehetővé. Az új, emeletes Setra kedvence lehet mind az utasoknak, mind a magas színvonalú szolgáltatást nyújtó személyszállítással foglalkozó vállalkozásoknak.

Az új Tourismoval pedig bártan bevállalható akár egy világ körüli út is, hiszen utas komfortja kiváló, a vezető munkahelye minden igényt kielégít, és ami nem utolsó szempont, a fejlett vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően nem csak biztonságosan, hanem takarékosan is üzemeltethetőek ezek a járművek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....