magyarok a világ járműgyártásában

A magyar kultúra meghonosítása a Fordnál

2017.09.12.

A XX. század elején a Fordhoz kerülő magyarok nem csupán mérnöki tudásukat osztották meg munkaadójukkal. 

Az 1950-es években a Ford múzeum munkatársai életrajzi interjúkat készítettek azokkal a személyekkel, akik fontos szerepet játszottak a vállalat életében. Galamb József és Farkas Jenő, a Ford két magyar származású tervezőjének interjúiból már korábban idéztünk ITT (http://www.autoszektor.hu/hu/content/magyarok-vilag-jarmugyartasaban-galamb-jozsef

A két mérnök azonban nem csupán a munkájáról mesélt: „Henry Ford szerette a birkózóversenyeket. Emlékszem egyszer az Indianapolis versenyen voltunk és megszálltunk egy hotelben. Vacsora után sztoriztunk az asztalnál, amikor egyszercsak valaki felkiáltott: „Mi lenne, ha rendeznénk egy birkózást?” Ford örömmel beleegyezett és azt mondta: „Joe te remekül birkóztál, ugye?” Azt válaszoltam, hogy már évek óta nem gyakoroltam. A pizsamáinkban voltunk, s persze Sorensent kaptam ellenfélnek. A végére egyikünkön se maradt egy szál ruha se. Mindenki nagyon élvezte. Ford szerette az ilyen mulatságokat” - emlékezett vissza Galamb József arra, hogyan mutatta meg a magyaros virtust.

„Egyik délután egy norvég herceg látogatta meg Fordot. Ez röviddel a Model A tervezése után történt. A fogadószobában ott volt a zenekar. Megkérdezte, hogy milyen táncot szeretne táncolni? Egy skót táncot választott. Nem követte a ritmust, hanem dupla olyan gyorsan táncolt. Ez tetszett nekem. Majd Ford odahívott és azt mondta: „Mutasd meg a te táncod... Gyorsan bemelegedtem. Több fázisa van a táncnak. Lassan indul, de a végére begyorsul. Szólóban vagy partnerrel is be leehet mutatni. Amikor a végére értem, úgy tűnt mindenkinek tetszett. Azt mondták, hogy sohasem láttak ilyesmit” - mesélte büszkén Farkas Jenő, aki zenészeket is szervezett munkaadójának:

„1924-1925 táján Ford úgy döntött, hogy a Hungarian Village nevű detroiti étteremből szerződtet magának egy cimbalmost. Elmentem az étterembe, leültem és beszélgettem a fiatalemberrel. Az első világháborúban hadifogságba esett Oroszországban. Utána is ott tartották egy ideig, mert nagyon megbecsülték a zenészeket. Ott a hegedűn játszott. Meghallgattam, hogyan játszik cimbalmon. Kiváló volt. ...  Viszont tudtam, hogy a cimbalom egy idő után monotonná tud válni, így szereztem mellé egy hegedűst is”

A magyar lélek árnyoldalaival is megismerkedhettek az amerikaiak: Galamb József hagyatékában maradt fenn az a levél, amelyből kiderül, hogy 1909. táján Farkas Jenő és egy másik magyar Ford-alkalmazott, Haltenberger Gyula annyira összevesztek, hogy végül párbajra került sor!

Négyesi Pál

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.19
Múlt, jelen és jövő közlekedési eszközeit, valamint azok tervező mérnökeit mutatja be a Magyarok a....
2018.02.19
A Volkswagen 2018 januárjában összesen 533.500 gépkocsit szállított ki ügyfeleinek. Ez 7,1....
2018.02.19
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a havazással várhatóan érintett területeken valamennyi hóeltakarító....
2018.02.19
Zbigniew Piszczako Lengyelországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.02.19
A tél legerősebb lehűlése közelít – hívta fel a figyelmet hétfőn a meteorológiai szolgálat, amely....
2018.02.19
Még nem végleges, de látványos design-nal, kevésbé feltűnő halo-val, és trükkös megoldásokkal....
2018.02.19
Stockholmban nyitotta meg a francia gyár az első úgynevezett Renault Electric Vehicle Experience....
2018.02.19
Csökkenti bruttó 2-2 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát....
2018.02.19
Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetője a....
2018.02.19
Tíz autós közül kilencen mérlegelnék egy alternatív meghajtású autó beszerzését, a többség pedig....