villanyhajtás

Magyar légi kalandor

2015.12.23.

Égi robogó, vagy inkább extrém jármű, mely képes helyből felszállni, százzal repülni, méghozzá zéró emisszióval? Hívják bárhogy, izgalmas gép a Flike.

Burkolat nélküli szerkezet tesztelése                                                           Forrás: Bygravity

Túl a tesztrepüléseken

Villamos hajtású drón, mely távirányítható, de akár ember szállítására is alkalmas, méghozzá nagy sebességgel és csendben. Néhány hete már bemutattuk az Autószektor olvasóinak a szerkezetkész Flike járművet, mely akkor már túljutott a tesztrepüléseken és első nemzetközi premierjére készült.

Novemberben a Millenáris csarnokban még titkos volt a formája, ezért csak burkolat nélkül láthatták a nézők a legújabb magyar fejlesztést, mely futurisztikusnak tűnt, pedig bevetésre kész gép volt. A miskolci Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft spin-off cégeként megalakult Byegravity ZRT csapata fejlesztette a jövő közlekedési eszközét, a villamos hajtású égi robogót. A háromszáz kilogrammos Flike nevét a fly és bike szavakból kreálták. Klesitz Krisztina, a ByeGravity marketing menedzsere az Autószektornak elmondta, hogy a Flike száz kilónyi terhet képes harminc méter magasan, százas tempóban repíteni, utóbbi két értéket biztonsági okokból elektronikusan lehatárolták, mert a villamos hajtású szerkezet ennél többre is képes.

Nem véletlenül Dubai

Premier az extrém expón

A Flike világpremierjét az ígéretes piacnak számító Emirátusokban tartották decemberben. Dubaiban, az extrémsport-expón óriási sikert aratott és a helyi médiában még a legnépszerűbb sportokról szóló híreket is megelőzte. Már korábban is több tengerentúli megkeresést is kaptak az USA-ból és Panamából, de legnagyobb érdeklődés az Emirátusokban érezhető, ezért is tartották Dubaiban a Flike premierjét. Ebben az évben a szokásosnál többen látogattak az expóra, mert ekkor rendezték a FAI World Air Games-t is, ami egyébént csak minden negyedik évben esik egybe az extrém-sport expo időpontjával. A háromnapos kiállításon a látogatók szimulátoron belekóstolhattak a Flike-repülésbe.

Flike, még számítógépes grafikán

Mennyibe kerül?

Sokáig nem lehetett tudni, hogy mennyibe fog kerülni, csak annyit szivárogtattak a gyártók, hogy nagyjából egy sportkocsi árának megfelelő összegről lesz szó. A sikeres premier után már az is kiderült, hogy a kétszázezer dolláros Flike első szériaérett prototípusa jövő márciusra készül el, de februártól már vesznek fel előrendeléseket, az első ügyfelek pedig 2017 elején vehetik át a légi-járműveket.

Többféle változatban készül: lesz mentő, felderítő, mezőgazdasági, katonai és egyéb modell, a filmesek például a csupasz változatot rendelnének, az érdeklődők között voltak privát emberek és cégek az USA-ból, Kínából, Indiából, többen befektetőként is bejelentkeztek.

Tudományos és fantasztikus

Mi ez?

Ez is drón, de a szokásosnál nagyobb, és tempójával, meg lehetőségeivel messze meghaladja az eddigi hasonló járműveket, mert nemcsak kamerával és távirányítással tud felszállni, hanem akár emberrel a fedélzetén képes repkedni a föld felett. Az ötlet már majd fél évtizede megfogalmazódott az alkotókban, akik a tervezési szakasz után 2014 nyarán elkezdték építeni az extrém járművet, mely a tavalyi év végén már levegőbe emelkedett, Idén márciusban pedig emberrel is felszállt.

A magassági tesztek és hosszabb repülések után először csak Budapesten, a nemzetközi e-mobility konferencián és csak burkolat nélkül láthatták a szakemberek a legújabb magyar fejlesztést, melyet a miskolci Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft csapata teljesen saját forrásból készített.

Ember repül, mint a madár...

Elég két joystick

A by-wire rendszernek köszönhetően a Flike pilótája két karral irányíthatja a gépet, melyet magyar mérnökök fejlesztettek, a biztonságos hardveres és szoftveres háttér kialakításában segítette őket a telemetria. A konstrukció leginkább egy több propelleres drónt idéz: a lítium akkumulátoros, elektromos hajtású Flike Y alakban és körközpontosan beépített három karbon rotorpárral harminc méteres magasságban, 100 km/órás tempóval képes repülni a Flike. Ennél többet is tud, de biztonsági okokból elektronikusan ezekre az értékekre korlátozták működését.

Feltöltött akkumulátoraival hatvan percig száz kilónyi terheléssel tud levegőben lenni a maximum 400 kilós felszálló tömegű jármű, mely tudományos célokra, mentésre, felderítésre, sport és hobbi célokra is alkalmas

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....