veterán autó

A magyarok a mesterei az autórestaurálásnak

2014.12.29.

A veteránautók többsége általában csak érzelmileg gazdagít, de vannak olyanok, melyek más műkincsekhez hasonlóan jó befektetésnek számítanak, különösen, ha magyar szakemberek munkája fémjelzi.

MG az Old Timer Expó standján                                                                  A szerző felvétele

Bugatti, Ferrari vagy Voisin

Eget verő liciteken horribilis összegeket áldoznak gyűjtők és befektetők a ritka és régi autókért, motorokért, ám hiába restaurálták milliókért imádott tömegmodelljeiket, azok ára felére, harmadára esett az elmúlt hat évben. Itthon továbbra is inkább hobbi, mint üzlet a régi autók felújítása és gyűjtése. A ritkaságok és híres emberek autói viszont tarolnak az aukciókon: milliárdnyi forintra is felmegy a liciteken a tökéletes példányok ára, ha például Bugatti, Ferrari, vagy Voisin jelvény díszíti karosszériáját. Vannak akik kiállításokon is bemutatják ritka műkincseiket, vannak, akik veterán túrákon, sőt hétköznapokon is autóznak, motoroznak velük, de vannak akik titkolják a nyilvánosság előtt féltve őrzött kincseiket.

Jaguar E, stílusosan                                                                                       A szerző felvétele

James Bond Aston Martinja igazi kincs

Az aukciókon egyre többen licitálnak a ritka darabokra és a régiségek gyűjtése már nem csak retrománia, hanem jó befektetés is és a ritka old timerek árai folyamatosan nőnek. Az értékbecslő Classic-Analytics összeállítása szerint egy 1962-as Ferrari GTO 250-es közel tízmilliárd forintnyi dollárét kelt el, ami néhány év alatt megduplázódott árat jelent, és hasonló növekedést mutat a top tízes lista többi darabja is. Szárnyalnak a világpiacon a ritka és patinás modellek, különösen a hírességekhez kötődő darabok árai. Egy királyi udvarból származó Bentley, vagy John Lennon Roll-Royce és James Bond Aston Martin autójának ára az egeket veri, de szinte aranyáron kelt el a tóból kiemelt ritka Bugatti roncsa és a British Leyland földalatti tárolójában lelt befejezetlen Mini is. A ritka autók iránti kereslettel az árak is nőnek. A rekordot nyolcmilliárd forintnyi összeggel egy 1962-es Ferrari 250 GTO tartja. Juan Manuel Fangio 1954-ben és 1955-ben győztes F1-es versenyautója a 10 millió fontos kikiáltási ár helyett 19,6 millió fontért ( 6,9 milliárd forint) kelt el a Bonhams aukciós ház árverésén. A Mercedes Silberpfeil típusból összesen hat készült, ebből öt a gyári márkamúzeum gyűjteményének része, és csak a W129 R 0006/54-es számú van magántulajdonban.

Bugatti a Millenáris Velodrom pályán                                                           A szerző felvétele

Nem kedveltek a diktátori darabok

Elvis Presley megrendelésére készült kettő darab 1972-es Cadillac Estate Waggon, vagyis kombi, melyet az American Sunroof Company műhelyében, ahol 24 karátos arannyal díszítették a küllőket és márkajelzéseket. A Mecum Auction Company aukciós kínálatában szerepelt még Steve McQueen 1969-es Chevrolet C/10 Baja verseny pickupja, Denis Hopper motorkerékpárja, Ringo Starr, Frank Sinatra és Bett Davis autója. A tervezett 200 ezer font duplájáért ütötték le a Brooklands aukción Wintsotn Churchill brit miniszterelnök által az 1944-es és 1949-es választási kampányban használt 49 531-es alvázszámú nyitott Daimler DB 18-ast, melyből összesen huszonöt készült és kettő maradt meg. Kevésbé szeretik a gyűjtők a diktátorokhoz kötődő modelleket, vélhetően ezzel is magyarázható, hogy a kikiáltási ár harmadáért sem, vagy egyáltalán nem kelt el a fasiszta diktátor Benito Mussolini több autója, vagyis a Duce név nem éppen értéknövelő faktor az aukciókon.

Februárban egy ritka kollekció kerül kalapács alá Párizsban. Roger Baillon fél évszázada kezdett autók gyűjtésébe, a célja egy múzeum volt, de ez anyagi okok ötven darabtól meg kellett válnia.  Így is maradt a fészerekben száznál több műszaki csoda, melyből hatvanat árverésre kínáltak örökösei. Az Atrcurial aukciós ház előzetes becslése szerint ötmilliárd forintnyi bevételre biztosan számíthat örököse és unokája, Jacques Baillon, mert a kollekcióban olyan ritkaságok vannak, mint a Ferrari 250 GT Spyder California SWB, melyből csak 36 készült és az egyikért 2,1 milliárd forintnyi dollárt fizettek. Az olasz sportkocsi több más értékes darabbal évtizedeken át egy pajtában állt.

Churchill brit miniszterelnök autója                                                    Forrás: Newpress

Hazai panoráma

Magyarországon ötezernél több a minősített OT rendszámos veterán jármű, legalább ennyi a harmincévesnél öregebb autó és motor. Sokan rejtegetik egyre gazdagabb gyűjteményüket, viszont van, aki naponta közlekedik kedvencével. A veteránautó-tartás hobbi, melyet a nosztalgia működtet: tulajdonosa örökölte vagy ajándékba kapta, aztán amikor az alkalmi kalandból szerelem lesz és bekerül a hódolói körbe, fokozatosan gyarapítja gyűjteményét. Nem kell sokmilliós darabokra gondolni. Állapottól függően 300-800 ezer forintért lehet megvenni egy keveset futott és nem restaurált Ladát, kétütemű Wartburgot. Ezek még kelendőek, de ha már valaki ráköltötte ennek a többszörösét, akkor mínuszba megy a mérleg.

A tisztességes restaurátori munkát nem mindig lehet érvényesíteni, különösen igaz ez az egykori szocialista modellekre, melyeknek alapos felújítására minimum másfél millió forinttal kell számolni. Ezt személyesen megtapasztalta a Veterán Autó Motor főszerkesztője, Ocskay Zoltán, aki egy kitűnően restaurált és közel fél évszázados Wartburg 353-as tulajdonosa és nem akar megválni kedvencétől, mellyel évente ötezer kilométert autózik, mert élmény vele menni. Egy régi kocsi zörög, csörög, pufog, szóval mindenféle mechanikai benyomásokat szerezhet vele a vezető, aki mindenről visszajelzést kap, ráadásul minden irányban kitűnő a kilátás, szóval igazi veterán.

Itthon a befektetési célú gyűjtés kevésbé működik, mint a nyugat-európai országokban. A válság alaposan leverte az egykori szocialista modellek árait, igazi bukta lehet pénzügyileg egy Moszkvics felújítása.

Mercedes Csillagtúra                                                                                     A szerző felvétele

Túrázni matuzsálemekkel

Az egykor 80 ezer forintos Zsiguli néhány éve még új árának húsz-harmincszorosáért kelt el, jelenleg a kiváló állapotú, sérülésmentes és 2018-ig érvényes FIVA (nemzetközi) veterán minősítésű, valamint OT rendszámos 1977-es kiadású VAZ 21011-es irányára 850 ezer forint. Ennél még egy lakatosmunkával kombinált komolyabb fényezés is többe kerül. Nem kevésbé meglepő az 1970-es évjáratú, garázsban tartott és hibátlan 850 Fiat, melyet első tulajdonosa 450 ezer forintért kínál. Sokszor nem közvetlenül az anyagi helyzet romlása, hanem megfelelő tárolóhely, garázs hiánya miatt válnak meg a tulajdonosok kedvenceiktől.

Kedvezőbb a mérleg a ritka klasszikusoknál, melyeket 2-3 ezer órás munkával állítottak helyre. Nehéz pontos meghatározni Kisapáti József munkáját, de az biztos, hogy több ezer óra van a több mint százéves Puppchen nevű autójának restaurálásában. Igaz, nem elveszett befektetés, mert ahogy egy másik veterán Opel, az 1911-es Opel Torpedo tulajdonosa, Keller László lapunknak egy veterántalálkozón elárulta, ajánlottak már százezer eurót is a kocsiért, de ő nem válik meg tőle. Sőt, két éve kétezer kilométeres európai túrát tett meg vele.

Százévesnél öregebb Opel                                                                              A szerző felvétele

Roncsmentés és állagvédelem

A szakemberek szerint sokszor nem annyira az idő viseli meg az autókat, hanem tulajdonosaik, akik megpróbálják javítani, ám megfelelő szakértelem és eszköz nélkül helyrehozhatatlan károkat okoznak. Magyarországon tucatnyi professzionális és nemzetközileg elismert veterán restauráló műhely működik, de persze sufnikban ennél többen próbálkoznak, de nem igazán minőségi teljesítménnyel. Az Old timer parkot működtető Jankó István negyven éve roncsmentéssel kezdte, aztán kollekcióját és az állagmegóvásra létrehozott restauráló hátteret is folyamatosan fejlesztette, több filmben is szerepeltek járművei.

Szocialista modellek egy hazai telepen                                                          A szerző felvétele

Nemzetközileg elismert magyar restaurátorok

Itthon kevesekben van meg a minőség iránti igény és megfelelő pénzzel sem rendelkeznek egy jármű komoly helyreállítására, emiatt a minőségi munkára sincs igény. Az egykori motorversenyző, Nagy Zsolt, a Motor Classic ügyvezetője a német cége által is elismert Mercedes restaurátorok specialistája. A megbízható magyar műhelyeknek jut bőven a külföldi megrendelésekből. Általában nem közvetlenül a tulajdonosa fordul a céghez, hanem egy ismert németet keres, ott leteszi autóját, vagy motorját, melyet aztán tréleren Magyarországra vagy Csehországba szállítanak, ahol jóval olcsóbban és szebben is restaurálják a gépet. Sokszor előfordul, hogy rangos nemzetközi Old timer és Classic versenyeken magyar vállalkozás munkája nyer, de meg sem említik, mert a német fővállalkozóé lesz a serleg, ami jó reklámot és további zsíros megrendeléseket jelent. Az autó tulajdonosa pedig nem is tudja, hogy magyar kézimunka és tudás nyerte a serleget. Olykor ez még akkor sem derül ki ez, ha közlekedési balesetnél összetört és ismét javításra szoruló veterán járművé másodszor is a magyar céghez viszik restaurálásra.

A Motor Classic restauráló műhelye                                                               A szerző felvétele

Szerelem a régi vasakkal

A veteránozók többsége nem üzleti szándékkal vásárol és újít fel régi vasakat, mert ez hobbi és szerelem, ám pont ezért fájdalmas a szakítás, márpedig anyagi okok miatt egyre több tulajdonos kénytelen kénytelen megválni imádott darabjától. A pénz hiteltörlesztésre, lakásfelújításra, vagy a gyerek egyetemi tanulmányaira kell, és ilyenkor először a veterán jármű az áldozat, különösen, ha több is van a gyűjteményben. Ocskay szerint az anyagi helyzet mellett a jelentős túlkínálat is leveri az árakat, hiszen napjainkban az ötezer minősített Old Timer mellett legalább ennyi gondosan rendben tartott, de normál rendszámos autó szerepel a nyilvántartásokban. A veteránautó napjaink családi ezüstje, mely leginkább nélkülözhető és melyhez először nyúl a család, hogy eladásával javítson anyagi helyzeten. Szakértők szerint egyértelműen ezzel magyarázható, hogy meglepően olcsó áron lehet kapni jó állapotú young timer és old timer darabokat.

Megmentett darabok                                                                                      A szerző felvétele

Jó befektetés

A Financial Times összeállítása szerint az elmúlt évtizedben a New York-i ingatlanok ára 72 százalékkal, a hongkongiaké 220 százalékkal nőtt, csakúgy, mint a ritka műkincseké, érméké és bélyegeké, miközben a klasszikus autóknál közel 400 százalékos volt a megtérülés. Az aukciós rekordot sportkocsi tartja: a Ferrari 250-es Testa Rossa példányai 12 millió és 16,5 millió dollárért keltek el. Évtizede ennek tizedéért hozzá lehetett jutni az 1959-es Ferrari 250 GT Berlinetta modellhez, melyért 2012-ben már közel hétmillió dollárt kellett fizetni.

Old timer Expo a Vasúttörténeti parkban                                                      A szerző felvétele

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....