e-mobilitás

Magyarország az Európában bevált elektromobilitási ösztönzők bevezetésén dolgozik

2015.11.27.

Európában 2015 első kilenc hónapjában közel megduplázódott az újonnan üzembe helyezett elektromos autók száma az előző éves adathoz viszonyítva. Míg 2014-ben ebben az időszakban 64 ezer, addig idén már 115 ezer új elektromos autót regisztráltak. Az elektromobiltás térnyerését a nyugat- és észak-európai országok már évek óta ösztönzik, régiónk még számos szabályozási döntés előtt áll e kérdésben. A régióbeli vezető szerep betöltésére jók az esélyeink, Magyarország az eddig ismertté vált Jedlik Ányos Terv (JÁT) 39 pontból álló javaslatcsomagja alapján a régió legátfogóbb jogi szabályozásán dolgozik – elemzi a helyzetet Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda partnere. A Nemzetgazdasági Minisztérium várhatóan november 30-án terjeszti elő a konkrét javaslatokat.

Az elektromos autók számát és arányát tekintve jelenleg Norvégia, Hollandia, Franciaország, Németország, Svédország és Nagy-Britannia vezeti az európai országok listáját, 10.000 feletti darabszámmal, amihez nagymértékben hozzájárulnak évek óta alkalmazott, illetve új elemekkel kiegészülő ösztönző-csomagok. Norvégiában 2015 októberéig közel 25 ezer új elektromos autót regisztráltak, ezzel pedig az ország már tavasszal elérte az Európai Unió elektromos közlekedésre vonatkozó, 2014-es irányelve (2014/94/EU) alapján kitűzött összességében 50 ezer e-autós állományt. Az országot ehhez az eredményhez a bevezetett áfa-kedvezmény és regisztrációs-díj kedvezmény, illetve a benzinár és az áramár közötti átlagon felüli különbség is segítette.

Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper partnere

„Az elektromobilitás terén vezető nyugati országok elsősorban jelentős áfakedvezménnyel, a regisztrációs adó eltörlésével vagy csökkentésével, a gépjárműadó eltörlésével, illetve a cégautóadó jóváírásával ösztönzik az e-jármű vásárlását és használatát, általában egy maximum összeg meghatározása mellett. Ugyanakkor például a francia, a brit vagy a svéd kormány meghatározott összeggel is támogatja az e-autók vásárlását, amely az autó széndioxid-kibocsátásától függően akár a 7000 eurót is elérheti. A legfőbb ösztönzőknek azonban nem az egyszeri, közvetlen kedvezmények, hanem a hosszabb távú adókedvezmények számítanak. A szabályozás célja, hogy mind a magánvásárlók, mind a cégek hosszú távú megoldásként tekintsenek az e-autókra” – hangsúlyozta Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper partnere.

A Jedlik Ányos Terv egyik gyümölcse a "zöld rendszám"

A Jedlik Ányos Klaszter által összeállított javaslatcsomag elsősorban a nyugat-európai piacon alkalmazott adókedvezményekkel (eltörölnék vagy kedvezményt nyújtanának az áfához, a regisztrációs díjhoz, a gépjárműadóhoz, illetve a cégautóadóhoz) tenné vonzóbbá az elektromos járművekbe való befektetést, amelyhez az autóhasználat kényelmesebbé tételét elősegítő jogszabályokat is kapcsolnának. Ilyen újítás lenne például már bevezetett zöld rendszámmal ellátott autók számára szmogriadó esetén a korlátok nélküli közlekedés, útdíj vagy az esetleges dugódíj alóli mentesség, ingyenes parkolás, illetve a buszsáv használata.

A JÁT továbbá kiemelt szerepet szán a nem magánhasználati célú elektromos járművek, például a taxik, a központi költségvetési szervek, az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok, a kommunális szemét szállítását végző cégek, illetve a fuvarozó és áruszállító cégek járművei beszerzésének ösztönzésének. A javaslatcsomagban fontos elemként szerepel a publikus és magán-töltőrendszerek kiépítésének ösztönzése, amely kapcsán az VET (2007. évi LXXXVI. törvény a villamos energiáról) és a vonatkozó végrehajtási rendelet módosítása válik szükségessé.

Magyarországon jelenleg közel 100 tisztán elektromos autó rója az utakat, iparági előrejelzés szerint ez a szám 2023-ra meghaladhatja a 6 ezret, a további környezetkímélő járművekkel együtt pedig az 50 ezret. „A nyugati példa jól mutatja, hogy a kiépített infrastruktúra mellett a jól megválasztott ösztönzők képesek kiemelkedően pozitív hatást gyakorolni a technológia elterjedésére. Magyarország számára adott a lehetőség, hogy az európai tapasztalatok ismeretében a hatékony elemeket emelje be a szabályozásba és az ösztönzők közé, átgondolt vállalások és költséghatások mentén. Norvégiában például az elektromos autók száma olyan mértékben megugrott, hogy a szabadon használható oslói buszsávok megterhelődtek, így a használatukra vonatkozó szabályt módosítani kellett. A tagállamoknak 2016. november 18-ig van idejük stratégiát készíteni az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítésére, így az elkövetkező egy évben ki kell dolgozni azt a jogszabályi környezetet, amelynek köszönhetően Magyarország teljesíteni tudja az EU irányelvében meghatározott egyes tételeket” – tette hozzá Györfi-Tóth Péter.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....