Honda NSX

Magyarországon az első és egyetlen új Honda NSX

2019.01.05.

Pécsre vonzott minket egy különleges szuperautó a japán vérvonalról. Csapot-papot hátrahagyva repesztettem az ország másik végére, hogy megérinthessem ezt a varázslatos versenygépet. Alig aludtam miatta az éjjel.

GALÉRIA. Elöl 245, hátul 305 mm szélesek az abroncsok. Felniből van szürke, szürke ezüstös élekkel és teljesen ezüst.

Honda. NSX. 25 év után a japán manufaktúra feltámasztott egy legendát a második generáció személyében. Az előd V6-os szívómotorja, a világon első teljesen alumínium karosszériája és Ayrton Senna fejlesztési munkája eredményeiből profitált. A Hondának nem volt egyszerű dolga, hogy életet leheljen valamibe, amely szintén ilyen különlegesnek képes majd hatni manapság, abban az időben, amikor olyan autót nem gyártanak, amilyet nem akarnak. Noname kínai startupok Tesla-verő csodákat böfögnek ki magukból egyik pillanatról a másikra, s egy ferdeszemű milliárdossal a hátuk mögött bármit legyártanak. Magyarul, az 1990-es premiert és a kivívott hírnevet hogyan lehet felülmúlni vagy öregbíteni?

Legalul van a 4-es kipufogó-végződés. Jól el van dugva a lapos autón.

Azért az őszi Párizsi Autószalonnál nagyobb élmény volt meglesni az első és egyetlen egy magyar NSX-et, ha így rangosorlni kellene az utóbbi történéseket: ott is ki volt állítva, mint mindig. A modell a 2016-tól gyártott változatból is egy apróbb frissítésen átesett példány volt. Karbon-kerámia fékek, karbon tető és az a vagány piros belső… De az extralista egyébként még hosszabb lehet, a magyar tulaj kb. 70-75 millióért így is ízlésesen választott. Nagy élmény volt mindenesetre!

Elolvadtam. Napsugár alatt gyönyörű ez a szín!

Noha ez a bordó szín a napsütésben ragyog igazán, meg ezeknél a szürkés felniknél is van számomra tetszetősebb, megfagyott a szalonban a levegő, amikor érkezésünkre lerántották a kétszemélyes sportautóról a leplet. A több mint 2 millió forintos fényezésen ekkor csúszott el a napsugár, s ekkor érezte azt az ember, hogy a sajtófotókon annyit látott szín valójában micsoda minőségi és milyen jól kidomborítja a modell formáit. Kép ezt nem tudja visszaadni. Én ott voltam, jelen voltam, igen, az első és egyetlen egy magyar Honda NSX-nél.

Sokat ügyködtek a mérnökök a hűtésen. Elöl is vannak nagy hűtök, hátul is légbeömlők. Lukas a C-oszlop. Dizájnstúdióba illő visszapillantók…

Már 2016-ban megadatott a lehetőség számomra, hogy beleüljek, így ez különösebben nem izgatott most. Sokkal inkább hallgattam egyrészről az érdekességeket a kocsiról, másfelől pedig a teljes rendelési és forgalombahelyezési procedúráról, amely megizzasztotta a hatóságot. Vizsgapadra sem volt egyszerű vele felállni, aztán következzen a millió új technika, amelyeket regisztrálni kellett a rendszerben… A műszaki állomáson tágra nyitott szemekkel csodálkoztak rá erre a piros csodára, egyszerűen kétség nélkül mindenki hatalmas elismeréssel nyilatkozott róla - a műszaki megoldásokat illetően.

Jobban össze van rakva, mint bármelyik olasz vagy angol szupergép, abszolút használható a hétköznapokban, beleférsz, 10 liter körül eszik a maga 581 lóerejével is és nem bonyolultabb sokkal, mint bármelyeik más mezei Honda. 581 lóerő és intenzív gyorsulás, amiket 10, 20, 50 és 100 ezer kilométer múlva is fog tudni. Máris egy nagy különbség…

A világon először lapított alul és felül a kormány sportautóban. Biztos van értelme, mindenesetre ezen a téren is egyedi az NSX. Középen választhatunk vezetési módot a tekerővel. Gyönyörűen megformáltak az alumínium ajtóbecsukók.

Ja, és persze találjon az ember fuvarcéget, amely Németországból leszállítja a méregdrága autót Pécsre. Mert kérem szépen, már itt kezdődtek a kihívások. A jó hír az, hogy az 1967., magyar Honda NSX tulajdonos révén ki van már taposva az ösvény, és az európai évi 100 darabos keretbe így lehet regisztrálni, és könnyen le is bonyolítja nekünk a pécsi Honda Ste-Ba az esetleges teljes rendelési folyamatot.

Jó tartás és szín. Nekem a középkonzol teljes pirossága nem tetszik. Van még fekete bőr és műtőhangulatot idéző világos-szürke kombó, meg valami barnás meg kékes szín is Amerikában.

Mindig lesz jobb. Mindig lesz gyorsabb. McLaren, Koenigsegg meg társai (azért ez utóbbi nagy kategóriabeli ugrás felfelé… inkább ne is hasonlítsuk össze ezzel), sőt, a legdrágább Lambók és csúcs-Ferrarik is megverik 200-ra az NSX-et. De itt nem erről szól a történet. Ez a szupersportautók belépő szintje, ez márkahűeknek készült, akik levernék 400 méteren a Nissan GT-R-t, a 911-es Porschék bármelyikét, a limitált kiadású Lambókat és Ferrarikat. 70 millió a keret, annyira nem is nagy pénz, ha azt nézzük, hogy 97 milliós Aston Martinban és 158 milliós Lamborghiniben ülhet az ember Párizsban, illetve Bécsben. Ez is egy életre szóló élmény egy igazi fanatikusnak, arról nem is beszélve, hogy röpke fél év múlva az USA-ban található Performance Manufacturing Centerben fogok nyálcsurgatva álldogálni, megnézni közelről, hogy szereli össze a magasan képzett gárda az NSX-et kézzel az utolsó csavarig, milyen különleges festési és gyártástechnológiákat alkalmaznak, és még sorolhatnám. Az alumíniumhegesztést meg a fényezést kb. 3 helyen tudják kezelni, javítani a Hondánál Európában, szóval a 10-13 város, ahol kapható az NSX a kontinensen, valami hosszú listának számít ehhez képest. Szerviz legközelebb Ausztriában.

V6 biturbó. A rendszerteljesítmény 581 lóerő, ehhez 645 Nm társul.

A kezdeti tervek között szerepelt egy 1400 kg-nál könnyebb, 10 hengeres szívómotorral szerelt szupersportautó elkészítése – afféle Audi R8-as, de Honda-módra. Aztán jött a válság, illetve valami extrémebbre volt szüksége a Hondának ahhoz, hogy megint időtállót alkothasson. Így aztán hibrid rendszerben gondolkoztak a mérnökök, mindössze pár év alatt született meg a végleges koncepció és kialakítás. Úgy álmodták meg az NSX-et, hogy azonnal reagáljon a vezető utasításira. És ez különbözteti meg a többi ilyen komoly autótól. Ez. Az első néhány tizedmásodperc, az érzés, hogy teljesen egy vagy az autóddal. Varázslatos!

Kajak van rajta kulcslyuk? Benyomós-kipattanós a kilincs a kategóriához hűen. Gyönyörűek ezek az idomok! Karbon-kerámia a fékrendszer, hátul dupla nyerges! Magyarországon először mértek autónál százalékra azonos fékhatást az első kerekeknél, hátul csupán 1% eltérés volt!

A három elektromotor révén azonnal ugrik a gázra az autó, kanyarban az intelligens vezérlésű összkerékhajtás a társ, miközben a világon évekig etalonnak számító 9 fokozatú DCT falja a fokozatokat. Elektromos fékpedál, 5 féle vezetési mód, Launch Control, hatékony visszatáplálás és rásegítés, no meg egy több mint 500 lóerős, biturbó, hathegeres benzinmotor, amely 6500 és 7500 percenkénti fordulat között adja le legnagyobb teljesítményét. Szóval a százas sprint három másodpercnél kevesebb időt vesz igénybe. De azért a német nyomatékgyártók egyesületének tagjai mondjuk guruló rajtból talán lehagyják az autót, de mit számít ez egy olyan tulajdonosnak, aki ennél egyedibb szuperautót nehezen választhatott volna. 2 darab NSX Ausztriában, 160 darab Európában, kevesebb, mint 2000 ezer darab az egész világon összesen…

A far nagyon széles. Körben reggelizni lehetne rajta egy csoportnak. Diffúzor alul.  Régebbi modell: a 2018-as frissítés során egy új narancssárga szín rendelhető ugyanilyen féknyergekkel, illetve a lökös elején a króm csík a karosszéria színét kapta meg. Feszesebb stabilizátorok meg gumik a felfüggesztésben, egyfajta finomhangolás a lemezek alatt az Intelligens Hajtóegység-vezérlésben. Újak az abroncsok is!

Kérem szépen, nemcsak a teljesítmény, a darabszám az egyedi, hanem időzzünk el egy picit a forma mellett is! Michelle Christensen amerikai formatervező alkotta meg az NSX végleges vonalait. Igen, ritkaságszámba megy, hogy egy ilyen komoly gépkategóriában hölgy jusson ilyen komoly szerephez. Michelle divatos magassarkúakból is sokat merített, hogy ezt az élgazdag, ugyanakkor felülről nézve gömbölyded formát megalkossa a japán Wako stúdióból kikerült előzetes tervek alapján. 

Ez a hölgy kis korában apukájával szerelt, majd rajzolgatni kezdett. Bele lettek oltva az autós gének. Kint a Honda luxusmárkájának, az Acurának a teljesítményorientált palettájába illik bele az NSX. Csak a logó más.

És akkor beütött az új hajtáslánc-ötlet, meg a hűtést is baromi sokat tesztelték, szóval egy kicsit arrébb kellett tolni a tengelyeket, így változtak az arányok is. De a végeredmény, higgyék el, fantasztikus. Tavaly ilyentájt francia kereskedésben néztem pont ilyen modellt, s ez alapján úgy látszik, néhány éve már mindig különleges ajándékkal szolgál számomra az előbb jövő Jézuska.

GALÉRIA. Egy teljes hétig el tudnék gyönyörködni ezekben a vonalakban. Étlen-szomjan!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....