magyar autógyártás

Magyarországra érkezett az utolsó mátyásföldi Ikarus - megmenekült egy igazi legenda

2017.04.22.

Hazahoztuk Nagy-Britanniából az utolsó, az egykori mátyásföldi üzemben tervezett és épített Ikarus autóbuszt. Az Ikarus 489-es Polaris típus akkoriban Európa egyik leginnovatívabb városi autóbusza volt és egyben az Ikarus utolsó sikeres exportterméke.

„Megmentettük a régi Ikarus-gyár utolsó autóbuszát, amit 15 év szolgálat után most vontak ki a forgalomból Angliában.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

A napokban Budapestre visszaérkezett busz 2001-ben épült és akkoriban a XXI. század Ikarusának szánták. A típusból összesen 11 darabot gyártottak az Egyesült Királyságba, ahol az Arriva üzemeltetésében közlekedtek. A DAF alvázra épített kocsik teljesen új formatervükkel és új műszaki megoldásaikkal jelentős fejlesztésnek számítottak és a brit városokban napjainkig futottak. A 2000-ben bemutatott alacsonypadlós, jobbkormányos városi típus már részben alacsonypadlós volt, beltere a Budapesten máig közlekedő Ikarus 400-as típuscsaládba tartozó kortársainál több részletében kidolgozottabb, továbbfejlesztett: az utastér mentes volt a látható csavaroktól és a balesetveszélyes élektől. Bár finanszírozási okokból a rendkívül ígéretes típusból tizenegy kocsinál több nem épülhetett, a legendás Ikarus gyár tervezői és mérnökei bebizonyíthatták, hogy képesek a nyugat-európai piacok megrendelésére is korszerű autóbuszokat tervezni még a 2000-es évek legelején is.

Az egykori Ikarus csak a külföldi országokban közel 300.000 autóbuszt tudott egykor értékesíteni, így a magyar buszok közel sem csak a hazai utak emlékezetes legendáinak számítanak. Csupán Nagy-Britanniába 1948 és a kétezres évek eleje között mintegy 354 Ikarus került, köztük a tizenegy Ikarus Polaris. Egyúttal a Polaris volt az utolsó a gyár egyedi igényekre készült termékei között.  Így a szakemberek úgy érezték, hogy a magyar járműipar és a közlekedéstörténet szempontjából fontos mérföldkőnek számító autóbuszt megmentik a bontótól és a feledéstől. A buszt az angliai Leedshez közeli Arriva telephelyről, Cleckheatonból hozták haza, a jármű a Csatornán kompon, a kontinensen pedig a biztonságos szállítás érdekében tréleren érkezett meg szülővárosába, Budapestre.

A megújuló Közlekedési Múzeum tavaly év végén vásárolta meg az utolsóként legyártott tíz Ikarus 66-os „faros” autóbusz egyikét. A most hazatért Ikarus Polarissal a múzeum folytatja a gyűjteményéből fájóan hiányzó, de meghatározó, legendás magyar járművek megmentését.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.21
…és akkor bekötöttem az imádott kézműves, bőr cipőmet Párizsból, megigazítottam a nyakkendőmet,....
2019.02.21
- Megkezdte a Ryugu kisbolygó felszínének megközelítését a Hajabusza-2 japán űrszonda, amely....
2019.02.21
A bajor prémiumgyártó az első ízben Genfben bemutatkozó, új BMW 7-es sorozattal házon belül is....
2019.02.21
A pápai rendőrök elfogták és előállították azt a 44 éves nagygyimóti férfit, aki utast is....
2019.02.21
- Zamárdiban a hét elején terepszemlét tartottak a Red Bull Air Race szervezői, miután a múlt héten....
2019.02.21
A Volkswagen elkötelezett a párizsi éghajlat-változási megállapodás iránt, és elektromos modellek....
2019.02.21
- Az egyéves kihagyás után idén visszatérő Danyiil Kvjat, a Toro Rosso orosz pilótája érte el a....
2019.02.20
A koncepciómodell utastér-vázlatrajza kínál betekintést a modulrendszerű elektromos platform (MEB)....
2019.02.20
Négy napos megfeszített munka után bemutatásra került az AMTS 2019-es nyereményautója. A legális....
2019.02.20
Hamarosan leváltásra kerülhet a korosnak mondható Nissan Juke. Azt már tudhatjuk, hogy megmarad....