magyar autógyártás

Magyarországra érkezett az utolsó mátyásföldi Ikarus - megmenekült egy igazi legenda

2017.04.22.

Hazahoztuk Nagy-Britanniából az utolsó, az egykori mátyásföldi üzemben tervezett és épített Ikarus autóbuszt. Az Ikarus 489-es Polaris típus akkoriban Európa egyik leginnovatívabb városi autóbusza volt és egyben az Ikarus utolsó sikeres exportterméke.

„Megmentettük a régi Ikarus-gyár utolsó autóbuszát, amit 15 év szolgálat után most vontak ki a forgalomból Angliában.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

A napokban Budapestre visszaérkezett busz 2001-ben épült és akkoriban a XXI. század Ikarusának szánták. A típusból összesen 11 darabot gyártottak az Egyesült Királyságba, ahol az Arriva üzemeltetésében közlekedtek. A DAF alvázra épített kocsik teljesen új formatervükkel és új műszaki megoldásaikkal jelentős fejlesztésnek számítottak és a brit városokban napjainkig futottak. A 2000-ben bemutatott alacsonypadlós, jobbkormányos városi típus már részben alacsonypadlós volt, beltere a Budapesten máig közlekedő Ikarus 400-as típuscsaládba tartozó kortársainál több részletében kidolgozottabb, továbbfejlesztett: az utastér mentes volt a látható csavaroktól és a balesetveszélyes élektől. Bár finanszírozási okokból a rendkívül ígéretes típusból tizenegy kocsinál több nem épülhetett, a legendás Ikarus gyár tervezői és mérnökei bebizonyíthatták, hogy képesek a nyugat-európai piacok megrendelésére is korszerű autóbuszokat tervezni még a 2000-es évek legelején is.

Az egykori Ikarus csak a külföldi országokban közel 300.000 autóbuszt tudott egykor értékesíteni, így a magyar buszok közel sem csak a hazai utak emlékezetes legendáinak számítanak. Csupán Nagy-Britanniába 1948 és a kétezres évek eleje között mintegy 354 Ikarus került, köztük a tizenegy Ikarus Polaris. Egyúttal a Polaris volt az utolsó a gyár egyedi igényekre készült termékei között.  Így a szakemberek úgy érezték, hogy a magyar járműipar és a közlekedéstörténet szempontjából fontos mérföldkőnek számító autóbuszt megmentik a bontótól és a feledéstől. A buszt az angliai Leedshez közeli Arriva telephelyről, Cleckheatonból hozták haza, a jármű a Csatornán kompon, a kontinensen pedig a biztonságos szállítás érdekében tréleren érkezett meg szülővárosába, Budapestre.

A megújuló Közlekedési Múzeum tavaly év végén vásárolta meg az utolsóként legyártott tíz Ikarus 66-os „faros” autóbusz egyikét. A most hazatért Ikarus Polarissal a múzeum folytatja a gyűjteményéből fájóan hiányzó, de meghatározó, legendás magyar járművek megmentését.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.25
A Bundesligában szereplő Hamburg fiatal futballsztárja, Vasilije Janjicic alkoholos állapotban,....
2018.02.24
A targonca a logisztikai ellátórendszer egyik legfontosabb eleme, nem csoda, hogy újságírók százai....
2018.02.24
A környezetbarát hibrid modelljeiről ismert, emellett az aktív biztonsági rendszerek, és a....
2018.02.24
A Bahreini Királyság egyetlen Toyota és Lexus márkakereskedője szabadidejében a helyi drag-élet....
2018.02.24
Defekt, sérült felni, rossz egyenesfutás: problémák, amelyek akár egyetlen kátyú után is....
2018.02.24
Heino Partanen Finnországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.02.24
43,9 milliárd dolláros márkaértékével a Mercedes-Benz lett a legértékesebb európai márka a Brand....
2018.02.24
A Ford márkaszervizek a gyár által előírt éves karbantartási munkálatokat a legtöbb modellen fix....
2018.02.24
Több mint 14,5 millió gumiabroncsot gyártott automata gépsorain 10 év alatt a Bridgestone....
2018.02.24
Magyarország legnagyobb szárazföldi kikötője, a hajózás és a vízi sportok nagy szezonnyitó....