Balatonfüredi Concours d’Elegance
Május első hétvégéjén felpezsdül a Balaton északi partja: immár hatodik alkalommal találkozhatnak az érdeklődők különleges oldtimerekkel a a Balatonfüred Concours d'Elegance szépségversenyen. Május 4-én és 5-én szokás szerint a Tagore-sétányon sorakoznak fel a régi autók, illetve itt kerül sor a divatbemutatókra, egyéb programokra, illetve a rendezvény lezárásaként a vörös szőnyeges díjátadóra is.
A több, mint 50 autó magyar, szlovák, szlovén, cseh, román, bolgár, osztrák és holland gyűjteményekből érkezik. Idén először a szervezők kategóriákra osztották a mezőnyt: "Gyöngyszemek Itáliából", "Autóipar a vasfüggöny mögött", "Brit sportkocsik", "Különleges luxus" és hasonló témakörök köré rendezik az idei mezőnyt. Következzék néhány érdekesség kedvcsinálónak.
Isotta Fraschini 8A SS
Egy milánói ügyvéd, Cesare Isotta és a Fraschini fivérek együttműködéséből 1900-ban létrejött autókereskedő cég később áttért a saját tervezésű autók gyártására. 1912-ben mutatták be a 8A típust, amely az első, nagyobb sorozatban készült, soros, nyolchengeres motorral szerelt gépkocsi. 1924-ben jelent meg utóda, a 8A a korszak egyik legnagyobb és legdrágább luxusautója. A 8A alváza 9750 dollárba került, azaz drágább volt, mint egy Rolls-Royce, Hispano-Suiza vagy egy Duesenberg! Ha ehhez hozzáadjuk az egyedi felépítmény árát akkor a vételár akár a 20,000 dollárt is elérhette! Átszámolva ma ez kb. 300,000 dollárnak, azaz 86 millió foritnak felel meg. Nem csoda, hogy az 1924-1933 között gyártott 950 db 8A javát Amerikába exportálták. A korszak hírességei, mnt William Randolph Hearst, Rudolf Valentino és Aga Khan is szerepeltek a vásárlók listáján. A kínálat csúcsa a 8A Super Spinto (Super Sprint) volt, amely erősebb, 158 lóerős motort kapott. A gyár ígérete szerint az autó, felépítménytől függetlenül 150 km/h sebességre volt képes. Számos Isotta alvázat a szintén milánói Castagna műhely látott el felépítménnyel. Ez az elegáns nyitott túrakocsi, amely az elmúlt években a Villa d Este Concorso Eleganza és a Pebble Beach Concours d Elegance rendezvényeken is tündölt, is az ő munkájuk.
Alfa Romeo 1900C Sprint Coupe Pinin Farina
Volvo 245 Transfer
A Volvo 200-as sorozat a svéd autógyár egyik legnagyobb sikerű típusa: a 240-es alapmodell 1974-től 1993-ig maradt gyártásban. E 19 év alatt több, mint 2,8 millió darabot értékesítettek a széria különböző tagjaiból. Az egyik legkülönlegesebb változata az 1977-ben bemutatott 245 Transfer, amely 73 centiméterrel volt hosszabb, mint a donor. 5,6 méteres hossza nagyjából megegyezik a modern Rolls-Royce Phantom-mal! A 245 Transferből készült 11 személyes változat, amely az iskolabuszok alternatívája volt! A kilencszemélyes alapmodellt előszeretettel használták a repülőtereken. Az 1980-as években a MALÉV Air Tours gyakran vitt utasokat egy ilyen járművel a reptér és a szálloda között, sőt városnézésre is használták! A ferihegyi Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kultúrális Központ évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy megpróbál felújítani egyet a MALÉV által használt Volvo 245T flottából. Ez lehetetlennek bizonyult, de végül a repülőmúzeum támogatója, a Győr melletti FourSzabó műhely egy roncs 245T alapjain elkészítette a replikát. A számos kihívást tartogató restaurálás során több 245 alkatrészeit is felhasználták.
Invicta 12/100
Az eredeti Invicta ugyan csupán kilenc éven át létezett, ám ennyi idő alatt is sikerült maradandót alkotni. Albert Noel Campbell Macklin 1924-ben azzal az elhatározással alapította meg saját autógyártó műhelyét, hogy elkészíti a lehető legkifinomultabb brit sportkocsit. Két dúsgazdag vállalkozó, Oliver és Philip Lyle támogatta e törekvésében. Az Invicta leghíresebb modellje, az S-típus 1930-ban a Londoni Autókiállításon mutatkozott be. Azáltal, hogy az alvázat a hátsó tengely vonala alá süllyesztették az autó közelebb került az úthoz, ráadásul a tömegközéppontja is módosult. Ez volt az egyik legelső sportkocsi, amelynél ezt a megoldást alkalmazták. A kezdetben 115 lóerőre képes motorból később 140 lóerőt sikerült kicsiholni. Az S-típus azonban pont a gazdasági válság közepén érkezett, s meglehetősen drága volt. 1933-ig, amikor Macklin kénytelen volt lehúzni a rolót csupán 77 darab készült. Az Invicta hattyúdala a másfél literes 12/100 típus lett, amelyből csupán három darabot építettek. Ebből az egyik ma a Veteran Arena cseh magánmúzeum tulajdona.
BMW M635 CSI