Balatonfüredi Concours d’Elegance

Május elején újra Concours d'Elegance Balatonfüreden

2019.04.27.

Május első hétvégéjén felpezsdül a Balaton északi partja: immár hatodik alkalommal találkozhatnak a látogatók a Tagore-sétányon különleges oldtimerekkel a a Balatonfüred Concours d'Elegance szépségversenyen.

Május első hétvégéjén felpezsdül a Balaton északi partja: immár hatodik alkalommal találkozhatnak az érdeklődők különleges oldtimerekkel a a Balatonfüred Concours d'Elegance szépségversenyen. Május 4-én és 5-én szokás szerint a Tagore-sétányon sorakoznak fel a régi autók, illetve itt kerül sor a divatbemutatókra, egyéb programokra, illetve a rendezvény lezárásaként a vörös szőnyeges díjátadóra is.

A több, mint 50 autó magyar, szlovák, szlovén, cseh, román, bolgár, osztrák és holland gyűjteményekből érkezik. Idén először a szervezők kategóriákra osztották a mezőnyt: "Gyöngyszemek Itáliából", "Autóipar a vasfüggöny mögött", "Brit sportkocsik", "Különleges luxus" és hasonló témakörök köré rendezik az idei mezőnyt.  Következzék néhány érdekesség kedvcsinálónak.

Isotta Fraschini 8A SS

Egy milánói ügyvéd, Cesare Isotta és a Fraschini fivérek együttműködéséből 1900-ban létrejött autókereskedő cég később áttért a saját tervezésű autók gyártására. 1912-ben mutatták be a 8A típust, amely az első, nagyobb sorozatban készült, soros, nyolchengeres motorral szerelt gépkocsi. 1924-ben jelent meg utóda, a 8A a korszak egyik legnagyobb és legdrágább luxusautója. A 8A alváza 9750 dollárba került, azaz drágább volt, mint egy Rolls-Royce, Hispano-Suiza vagy egy Duesenberg! Ha ehhez hozzáadjuk az egyedi felépítmény árát akkor a vételár akár a 20,000 dollárt is elérhette! Átszámolva ma ez kb. 300,000 dollárnak, azaz 86 millió foritnak felel meg. Nem csoda, hogy az 1924-1933 között gyártott 950 db 8A javát Amerikába exportálták. A korszak hírességei, mnt William Randolph Hearst, Rudolf Valentino és Aga Khan is szerepeltek a vásárlók listáján. A kínálat csúcsa a 8A Super Spinto (Super Sprint) volt, amely erősebb, 158 lóerős motort kapott. A gyár ígérete szerint az autó, felépítménytől függetlenül 150 km/h sebességre volt képes. Számos Isotta alvázat a szintén milánói Castagna műhely látott el felépítménnyel. Ez az elegáns nyitott túrakocsi, amely az elmúlt években a Villa d Este Concorso Eleganza és a Pebble Beach Concours d Elegance rendezvényeken is tündölt, is az ő munkájuk.

Alfa Romeo 1900C Sprint Coupe Pinin Farina

A második világháború után az Alfa Romeo irányt váltott: a korábbi drága sport-, és luxusautók helyett az elérhetőbb árfekvésű, de továbbra is sportos modellek gyártásával próbáltak a megváltozott körülményekhez igazodni. E törekvés első példája az 1950-ben bemutatott 1900-as típus, a cég első önhordó szerkezetű modellje, amely a hagyományokat folytatva dupla vezérműtengelyes, felülvezért motort kapott. A 90 lóerős alapmodell mellé hamarosan csatlakozott a 100 lóerős Sprint. A “családi autó, amely versenyeket nyer” szlogennel reklámozott autóból a gyár ösztönzésére számos olasz karosszériaműhely faragott kupét és kabriót. Végül előbbire a hivatalos megrendelést a Touring, utóbbira a Pinin Farina műhely kapta.
Ám a Pinin Farina műhelyben a vásárlók kérésére az általuk tervezett kupéból kb. 100 darabos szériát állítottak össze. Ebből kb. 30 darab maradt fenn. Janko Uratnik autójának második tulajdonosa egy csempész volt, akit a jugoszláv rendőrség 1958-ban letartóztatott. Az autót elárverezték, s Belgrádba került. Az 1960-as évek végén a megfelelő alkatrészek hiánya miatt az autót félreállították. Janko Uratnik az 1990-es években vásárolta meg születésnapi ajándékként. A helyreállítás közel egy évtizedig tartott.

Volvo 245 Transfer

A Volvo 200-as sorozat a svéd autógyár egyik legnagyobb sikerű típusa: a 240-es alapmodell 1974-től 1993-ig maradt gyártásban. E 19 év alatt több, mint 2,8 millió darabot értékesítettek a széria különböző tagjaiból. Az egyik legkülönlegesebb változata az 1977-ben bemutatott 245 Transfer, amely 73 centiméterrel volt hosszabb, mint a donor. 5,6 méteres hossza nagyjából megegyezik a modern Rolls-Royce Phantom-mal! A 245 Transferből készült 11 személyes változat, amely az iskolabuszok alternatívája volt! A kilencszemélyes alapmodellt előszeretettel használták a repülőtereken. Az 1980-as években a MALÉV Air Tours gyakran vitt utasokat egy ilyen járművel a reptér és a szálloda között, sőt városnézésre is használták! A ferihegyi Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kultúrális Központ évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy megpróbál felújítani egyet a MALÉV által használt Volvo 245T flottából. Ez lehetetlennek bizonyult, de végül a repülőmúzeum támogatója, a Győr melletti FourSzabó műhely egy roncs 245T alapjain elkészítette a replikát. A számos kihívást tartogató restaurálás során több 245 alkatrészeit is felhasználták.

Invicta 12/100

Az eredeti Invicta ugyan csupán kilenc éven át létezett, ám ennyi idő alatt is sikerült maradandót alkotni. Albert Noel Campbell Macklin 1924-ben azzal az elhatározással alapította meg saját autógyártó műhelyét, hogy elkészíti a lehető legkifinomultabb brit sportkocsit. Két dúsgazdag vállalkozó, Oliver és Philip Lyle támogatta e törekvésében. Az Invicta leghíresebb modellje, az S-típus 1930-ban a Londoni Autókiállításon mutatkozott be. Azáltal, hogy az alvázat a hátsó tengely vonala alá süllyesztették az autó közelebb került az úthoz, ráadásul a tömegközéppontja is módosult. Ez volt az egyik legelső sportkocsi, amelynél ezt a megoldást alkalmazták. A kezdetben 115 lóerőre képes motorból később 140 lóerőt sikerült kicsiholni. Az S-típus azonban pont a gazdasági válság közepén érkezett, s meglehetősen drága volt. 1933-ig, amikor Macklin kénytelen volt lehúzni a rolót csupán 77 darab készült. Az Invicta hattyúdala a másfél literes 12/100 típus lett, amelyből csupán három darabot építettek. Ebből az egyik ma a Veteran Arena cseh magánmúzeum tulajdona.

BMW M635 CSI

Az 1970-es években a müncheni autógyár szerette volna a márka arculatát a luxus irányába elmozdítani. A cég új formatervező főnöke, Paul Bracq, aki a nagy rivális Mercedestől érkezett, az E9 jellemvonásait megtartva, az új 5-ös széria alapjaira készítette el a márka új sportos, prémium kupéját. Az új 6-os széria az 1976-os Genfi Autókiállításon jelent meg, s egészen az 1980-as évek végéig maradt gyártásban. Közel másfél évtized alatt 86000 darab készült a „cápának” becézett BMW-szériából.
E sorozat legkiválóbb tagja az M635CSI, amelyet 1983-ban mutattak be. A motorháztető alá a BMW M1 szupersportkocsi soros hathengeres motorjának valamivel szelídebb, mindennapos használatra alkalmasabb változatát szerelték be. Az 5855 darab M635 CSI utolsó 117 darabját a környezetvédelmi szigorítások miatt katalizátorral szerelték fel, így a 286 lóerős motor teljesítménye 260 lóerőre csökkent. A maximális forgatónyomaték 330 Nm, amelyet a motor 4500-as fordulatszámon ad le. Így a kupé 0-100 km/h sebességre 6,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 245 km/h.
Ennek az autónak a teljes történetét alaposan dokumentálták – még az eredeti, 1988-as számláját is megőrizték!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.22
Szeptember végén újabb közös teszten próbálta ki az Év Magyar Autója verseny zsűrije a nevezett....
2019.10.22
Ősszel a közlekedési balesetek bekövetkezésében jellemzően szerepet játszik, hogy a gépjárművezetők....
2019.10.22
A Continental bemutatta dupla kamerás rendszerét, amely az önvezető funkciók térnyerésével kap....
2019.10.22
Nikolay Chernyshev Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.10.22
Egy Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgépet állítottak ki a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban, a....
2019.10.22
Meglátogattuk a budai várban lévő ideiglenes kiállítást, ami sokáig az USA tulajdona volt és....
2019.10.22
A Lexus október közepén új típusjelzést jegyeztetett be Amerikában. Az LX600 elnevezés érdekes....
2019.10.22
Az ICDP kutatói minden negyedéves találkozón lehetőséget adnak egy-egy innovatív vállalkozásnak,....
2019.10.22
– A ŠKODA 2019 első három negyedéve során világszerte összesen 913 700 gépkocsiját szállította ki....
2019.10.22
– A letisztult és precíz dizájn a márkát jobban jellemzi, mint valaha, és új utat indított a....