Teszt

Már nem kicsi és magabiztosabb is: Fiat 500X

2018.12.25.

Újabb lendületet adott a Fiat az 500-as modellcsaládnak, ezúttal a 2014 nyarán bemutatkozó X-széria esett át sikeres fiatalító kúrán. A ráncfelvarrással egy időben új, turbós erőforrások is megjelentek a motorpalettán és az autó „okosabb” az elődjénél. A minap bemutatott modellt mi is teszteltük, és jellemzően mindent rendben találtunk.

Az 500-as „kis” Fiatból 2012-ben 200 ezret adtak el Európában, ami akkor csúcs volt, a városi autó népszerűsége azóta is tart, ám a további növekedést már az egyterű 500L piacra dobásával biztosította a márka. Jókor jött a „lökés”, ezt bizonyítja, hogy 2014-ben már kb. 300 ezer fogyott a két modellből az öreg kontinensen. Ebben az esztendőben érkezett az 500X, amely újabb lendületet adott az eladásoknak – a modell fő ellenfelének akkor a Nissan Juke-ot és az Opel Mokkát tekintették. Az újdonság Olaszországban készült, a Fiat melfii gyárából gördült ki, ahonnan a Jeep Renegade is – a két autó műszakilag nagyjából megegyező. Mindeközben itthon 2007 óta az 500-as modellcsaládból összesen közel 13 ezer darabot helyeztek forgalomba.

Ami jó, azon nem kell feltétlenül változtatni – jól tudja ezt a Fiat, amikor csupán enyhe ráncfelvarrást alkalmazott az 500X-sorozaton. Ami a külcsínt illeti, ezúttal tényleg csak finomhangolásról volt szó. Mindössze egy centiméternyit nőtt a kocsi hosszúsága, módosult a lökhárító, a hűtőrács, és frissültek az első és a hátsó lámpák. Érdekes, hogy a kocsi nagyobbnak látszik, mint amekkora, így amikor kollégáimat a külső alapján kértem árbecslésre, rendre többet mondtak 1–2 millió forinttal, mint az 5 millió alatti indulóár. És ilyen az utóbbi néhány év tesztautóinál nemigen fordult elő.

Az utastérben változás az elődmodellhez képest, hogy a kormány alul nem csapott, hanem kerek – a műszerfalon végigfutó betétet a három új karosszériaszínben is lehet választani. Újdonság, hogy a középkonzolon található, alapáron is 7 colos Uconnect kijelzőre már tükrözhető a telefon, illetve támogatja az Apple CarPlay, valamint az Android Auto alkalmazásokat is. Az egész belső fiatalos, vidám, az összeszerelés minősége pedig korrekt. A vezetőnek kényelmes az üléspozíciója, az utasoknak pedig elegendő hely jut, így nincs kisautós érzés.

Az eddig sem szűkös motorválaszték tovább bővült, a meglévő 1,3-as, 1,6-os és 2,0 literes – 95, 120, 140 lóerős – dízelek mellett maradt az „alap” 1,6-os benzines, a maga 110 lóerejével. Megjelent viszont a Fire motorokat váltó, Firefly turbo névre keresztelt benzines két új verziója. A kisebb egyliteres, háromhengeres és 120 lóerős, a másik 1,3-as, négyhengeres és 150 lóerős. Tesztmodellünkben az előbbi  jó kiosztású, kényelmes kapcsolású, hatfokozatú kézi váltóval felszerelve.

Sokáig idegenkedtem a 3 hengeres turbós motoroktól, mondván, a rendes nyomatékhoz lökettérfogat is szükséges, de be kell ismernem, egyre javulnak a konstrukciók. És ehhez a családi használatra is alkalmas kocsihoz elegendő a 120 lóerő, a vezetés érzésén pedig sokat javít, hogy a közvetlen benzinbefecskendezésű motor maximális, 190 Nm-es nyomatéka már viszonylag alacsony fordulatszámtól, 1750-től rendelkezésre áll. A mindössze 93 kilogrammos motor 10,9 másodperc alatt gyorsította százra a kocsit – a vége 188 kilométer/óra –, a gyári fogyasztás vegyes használatra 5,8, országúton 5,1 liter. Ez a valóságban a csupán néhány száz kilométer futott „nyers motornál” magasabb: a szemerkélő eső miatt 120 kilométerre állított tempomatnál sztrádán közelítette a 7,5 litert a pillanatnyi fogyasztásmérő szerint.

Ide kapcsolódik, hogy bár a fedélzeti számítógép kilométerre pontosan mutatja az üzemanyagtartályban lévő benzinnel még megtehető utat, a műszerfalon a mutató nem folyamatosan mozog, hanem nyolcadonként ugrik. Nincs jelentősége, csak akkor, ha az apóstól úgy kértük kölcsön az autót, hogy – a mutató szerint – pontosan fél tankkal visszük is vissza. Kellemetlen lehet, ha a nagykapunál még félig van, a garázsajtónál meg már csak három nyolcad…

Míg külsőre visszafogottabb változásokat hozott a modellfrissítés, a műszaki felszereltség nagyobb mértékben javult. Az új 500X-hez alapáron jár a táblafelismerő-rendszer, a sebességhatároló és a sávtartó automatika, és kérhető többek között az adaptív tempomat, az automatikus fényszóróvezérlés, a holttér- és keresztforgalomfigyelő-rendszer, a tolatókamera – sok más egyéb között. Az opcionális felszerelések közül elsőként a távolságkövető tempomatot választanám, ami az aktív sávtartással együtt gyakorlatilag „félönvezetővé” teszi a kocsit a sztrádán. Nem mellesleg egyetlen gombnyomásra a felismert táblán látott tempóra csökkenti a sebességet.

A Fiat 500X alapára az 1,6 literes szívó benzines motorral 50 ezer forint híján 5 millió, az általunk próbált Cross-Look a literes turbós erőforrással és gazdagabb lapfelszereltséggel 6,1 millióról indul. Ebbe a Pappas még belerendelt bő egymillió forintnyi extrát, a Komfort, a Tech és a ledvilágítás csomagja sorrendben 175, 110 és 250 ezer, de százezer feletti tétel a Techno zöld metál felára is. A vége papíron 7,2 millió, a valóságban pedig az egyedi ár 6,2.

Előre a jövőbe

Ügyes marketingfogással népszerűsíti a felfrissített 500X modellt a Fiat. A nyolcvanas évek egyik hollywoodi sikerprodukciója, a Vissza a jövőbe trilógia ihlette a reklámfilmet, amelyben humorral mutatják be az autó erényeit. A szlogent is erre fűzték fel, miközben persze nem a jövőt hozza el a kis SUV, viszont a mai kor technikai ínyencségeivel szépen telerakták az 500-as nagyobbik testvérét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....