villamos

Mától teljes a 16 milliárdos budai fonódó villamoshálózat

2016.03.14.

- Mától Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé vált a budai fonódó villamoshálózat. A kormány 2007 decemberében nevesítette a 2007 és 2013 közötti kiemelt programokat, és döntött a budai fonódó villamosközlekedés kialakításáról, az Európai Unió pedig ötmilliárd forintot ítélt meg a beruházásra. A részletes tervdokumentációt 2009 áprilisában adták be Brüsszelnek, azonban a megvalósítás elhúzódott, mert a II. kerületnek több kifogása is volt a beruházással kapcsolatban, ezért nem adta ki az építési engedélyt.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2011 februárjában közölte, hogy helyt adott a II. kerület egyes kifogásainak, és május 31-ére tolta ki a támogatási szerződés határidejét, eddig kellett a II. kerületnek mint területgazdának kiadnia hozzájárulását az építési engedélyhez. Tarlós István főpolgármester 2011. április végén már arról beszélt, ha napokon belül nem születik döntés vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat projektjének ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást.


Tarlós István főpolgármester akkor azt mondta, a projekt "Széll Kálmán téri ága" 12,5 milliárd forintot igényel, itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg, az a 17-es villamost a 19-es és a 41-es vonalba kapcsolja be. A Széll Kálmán tér felújítási munkálatai 2015 januárjában kezdődtek meg. A budai fonódó villamoshálózat építése és a Széll Kálmán tér felújítása miatt jelentős közlekedési változások voltak Budapesten.

A műszaki átadás-átvétel a tervezett határidő betartásával, december 23-án történt meg. A Lánchídnál, a Clark Ádám téri aluljárónál azonban még folytak a munkálatok, itt ugyanis ki kellett szélesíteni az alagutat. A fonódó villamoshálózat menetrendje 2016. január 16-án üzemkezdettől lépett életbe. Az új forgalmi rendben a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől - a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át - a Savoya Parkig közlekedik.
A 18-as villamos megszűnt, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér-Krisztina körút-Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az 56A villamos vette át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat.


A 19-es és a 41-es villamos a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart-Frankel Leó út-Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig jár, azonban a Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon közlekedett, az utasok a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva tudtak továbbutazni. A 61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába került át.

A fonódó villamoshálózat elkészültével megszűnt a 86-os autóbusz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz, továbbá a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos vette át. A 111-es busz útvonala hosszabb lett, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet átszállni.


A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala lerövidült: a buszjáratok a külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek. A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását március 10-én fejezték be: az új szerkezetű alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották, hogy valamennyi villamostípus elférjen az alagútban.

Így mától Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé válik a budai fonódó villamoshálózat. A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.03.24
Megnyitotta kapuit a Hungexpo G pavilonjában pénteken a Magyarok a világ járműgyártásában....
2017.03.24
- Forgalomkorlátozásra és torlódásokra kell számítaniuk a közlekedőknek az M1-es autópályán....
2017.03.24
Közlekedési baleset történt Kerekharaszt közelében. Kérjük a gépjárművezetők fokozott óvatosságát....
2017.03.24
A Toyota és a vállalat nizzai formatervező stúdiója, az ED² közösen készítették el az új i-TRIL....
2017.03.24
- A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) pénteken módosította a külföldi autósokat is terhelő....
2017.03.24
Darko Drljevic Montenegróból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.03.24
- Egy évvel a brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtéren 16 emberéletet követelő robbantásos....
2017.03.24
Orgazdaság miatt elfogott két embert, egy budapesti üzletembert és a bűntársát a Budapesti....
2017.03.24
- Változik a közösségi közlekedés menetrendje szombatról vasárnapra virradó éjjel a nyári....
2017.03.24
- A ZF Hungária Kft. új beruházása eredményeképpen a cég egri gyárának tevékenysége....