utánpótlás

Megéri télre kivonni a hobbiautót, vagy motorkerékpárt a forgalomból?

2019.11.02.

Az első csípős, hűvös őszi reggelek már biztosan előrevetítik, hogy hamarosan vége a szezonnak, így mindig aktuális téma a veterán, hobbiautós, és motoros körökben, hogy a négy-hat hónapos időszakra kivonassák e járművüket a forgalomból, vagy az ügyintézéssel, és a kivonás költségeivel nem is spórolnak számottevő összeget? Itt az ideje kiszámolni, hogy kinek érheti meg ez a procedúra.

Kinek lehet megoldás az időszakos forgalomból történő kivonás?

Ha kicsit is érdekel bennünket a veteránautózás, a nosztalgiajárművek, akkor biztosan ellátogattunk már egy-két olyan rendezvényre, ahol ilyen autók, illetve motorkerékpárok vannak a főszerepben. Ilyenkor rájöhetünk, hogy hazánkban is milyen nagy kultúrája van azon járművek mentésének, illetve restaurálásának, amik széles körben ismertek, de egy mára letűnt kor lenyomataiként szinte minden emberből kellemes, nosztalgikus élményeket váltanak ki pusztán a látványukkal is. Én az ilyen rendezvényekre általában idősebb barátokkal, ismerősökkel, vagy családtagokkal szeretek ellátogatni, hiszen ilyenkor mindig elő kerül egy pár megmosolyogtató régi történet, amiknek természetesen elválaszthatatlan részét képezik a járművek, melyekről mesélnek, ezek néhány évtizeddel ezelőtt még szerves részét képezték a mindennapi utcaképnek. Akik olyan szerencsés helyzetben vannak, és persze anyagilag is megengedhetnek egy ilyen projektet, ők vásárolnak egy számukra kedves járművet, ami gyakran hosszú évek alatt csiszolódik tökéletes állapotúra, de közben, és persze utána is átélhetik velük azokat az érzéseket, amiket fiatalként éreztek, mikor vezették.

cdn.pixabay.com

Sokan nem veterán, hanem egzotikus, kis példányszámban készülő sportautót, vagy nyitott tetejű kabriót, esetleg roadstert tartanak hobbiautóként. Egy ilyen jármű bearanyozza az autózásért, a vezetés élményéért rajongó tulajdonosa minden percét, és biztosan igaz a mondás, hogy egy ilyen autóval a szokásos munkahelyi ingajárat is felüdülés. Igen ám, de a szürke, hideg latyakos téli hónapokban sokat ronthatunk egy ilyen különleges autó állapotán, és az állagmegóvásért talán akkor tehetjük a legtöbbet, ha nem tesszük ki a zord időjárási körülmények közötti használatnak.

Végül, de nem utolsó sorban mindenképpen jó hírként könyvelhetjük el, hogy egyre többen szeretnek bele a kétkerekűek világába, és így önfeledten motorozzák át az időjárás szempontjából erre megfelelő jó pár hónapot. Na de mit tegyen az, aki az esetleg nagyteljesítményű motorkerékpárja után nem szeretne adózni, illetve biztosítást kötni arra a közel féléve időszakra, amikor nem tudja használni? Neki is ésszerű alternatívát jelenthet az időszakos forgalomból történő kivonás.

en.wikipedia.org

Mennyire bonyolult az ügyintézés, és milyen költségei vannak?

Nos, gondolom azért, mert elég sokan élnek ezzel a lehetőséggel viszonylag egyszerűen, és gyorsan elintézhetjük ezt az okmányirodában, illetve már online felületen is. Ha a hagyományos módot választjuk, akkor személyesen tudjuk ezt elintézni az okmányirodában, ahová időspórolás szempontjából mindenképpen javaslom az időpontfoglalást, így felesleges várakozás nélkül tudjuk elintézni ezt a nagyjából negyedórát igénylő ügyet. A kivonás díja 2300 Ft, és időtartama maximum hat hónapra kérhető, de természetesen van lehetőség arra, hogy hamarabb, egy általunk megjelölt időpontban kerüljön automatikusan vissza járművünk a forgalomba. A procedúra végén jó, ha nem felejtjük el, hogy lejelentsük a változást a biztosító felé is, a legegyszerűbben úgy tehetjük meg, ha emailben elküldjük az okmányirodából kapott igazolás scannelt változatát, így mentesülünk a biztosítási díj fizetésétől a kivonás idejére. Ezen kívül a gépjármű adó fizetése sem terhel bennünket a kivonás ideje alatt, hiszen autónk nincs forgalomban, így adóznunk sem kell utána. Ezt mindig az aktuális hónap első napján vonják az adózótól, tehát érdemes úgy időzíteni a kivonást, hogy a hónap végén megtörténjen, így ezzel is megspórolhatunk valamennyit. Szerintem mindezekkel együtt már tényleg érdemes lehet elgondolkodni a kivonáson főleg azok számára, akik a kedvezőtlenebb időjárási körülmények között egyébként sem használnák nagyteljesítményű autóikat vagy motorkerékpárjukat.

flickr.com

Mennyit spórolhatunk vele?

Röviden? Sokat. Főleg annak tükrében, hogy minél erősebben motorizált járművet vonunk ki a forgalomból, annál több adót, és kötelező biztosítási díjat tudunk megspórolni. Egy 2004-es 150 lóerős autóra fizetendő éves adó 20.535 Ft évente. A biztosítás friss jogosítvánnyal, és alacsony bonus-malus besorolásban biztosan 50.000 Ft fölötti költséget jelenthet éves szinten. De motorkerékpárnál is hasonló a helyzet, hiszen ott is teljesítmény alapján kell adózunk, illetve fizetnünk a kötelező felelősségbiztosítást. Így tényleg elgondolkodtató alternatíva lehet, ha csak pár hónapra is, de a nem használt autó, vagy motorkerékpár után nem fizetjük a súlyos adóterheket, és a biztosítási díjat.

cdn.pixabay.com

Amire viszont nagyon oda kell figyelni az a visszahelyezés dátuma. Ez ugye automatikusan megtörténik abban az egyedi időpontban, amit rögzítünk az okmányirodai ügyintézés során, illetve akkor, ha letelik a maximum féléves időintervallum. Eután a jármű azonnal visszakerül a forgalomba, és rendelkeznie kell biztosítással, illetve újra adóznunk kell majd utána. Amennyiben elfelejtjük a biztosítást, akkor visszamenőleg is ki kell ezt fizetnünk, ráadásul fedezetlenségi díjjal terhelve. Szóval nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időpontokkal, és a kötelezettségekkel, hogy ne érjen bennünket kellemetlen meglepetés azért, mert spórolni szeretnénk az időszakosan használt autónk, vagy motorkerékpárunk fenntartási költségeivel. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....