egyterű

Meghalt az egyterű, éljen az egyterű!

2019.07.01.

Az európai egyterű-piacot már sokan eltemették, de a szabadidő-autók iránti megnövekedett extrém érdeklődés mellett néhány gyártó szép profitot termel minibuszok eladásából.

Minenki SUV-ot akar? Szerencsére nem, sok vásárló elpártolt a családi egyterűktől a nagyobb méretű szabadidő-autókat részesítve előnybe, de más gyártók haszonjárműves alapokra épített személyszállító furgonjai viszont tarolnak, gondoljunk csak a Volkswagen Transporterre, vagy az Opel Vivaróra.

Míg 2005-ben a csúcson, 2,4 millió családi egyterűt adtak el Európában, addig tavaly még az egymilliót sem érte el a számuk - derül ki az LMC Automotive által közzétett kutatásból. Pályája csúcsán 300 ezernél is több fogyott például a Renault Scenicből, míg tavaly egyetlen egyterű sem érte el a százezres értékesítést. A piackutató szerint arányuk még jobban csökken az autópiacon, idén várhatóan nem éri el a 800 ezret, 2022-ben pedig a 600 ezret a darabszám. A gyártók ezért szomorú döntéseket hoznak, a Ford például nem újítja meg a C-Max kompakt egyterűjét, de az S-Max és a Galaxy napjai is meg vannak számlálva. A Toyota beáldozta a nálunk is népszerű Versót, az Opel a Zafirát pedig a PSA-Toyota közös kisáru- és személyszállítójára cserélte le. A Nissan és a Honda már rég búcsúzott, a Peugeot, a Mazda és a Seat a közelmúltban szabadult meg gazdaságtalan modelljeitől Európában.

Leginkább a kisméretű egyterűk szenvedték meg a vásárlók átpártolását az SUV szektorba. A mezőny szó szerint lefeleződött, a Jato Dynamics adatai szerint alig 100 ezres ez a piac. A szűkülő modellkínálatot vezeti a Fiat 500L, egyedül csak ennek a modellnek sikerült 50 ezernél több vásárlót szereznie tavaly. Könnyű dolga volt, hisz közvetlen konkurensei közül sem a Ford, sem az Opel nem kínál autót ebben a kategóriában. Emlékeznek még a B-Maxra, vagy a Merivára? Ha nem tűnt volna fel, ezek a modellek már nem kaphatók. Sorsukat követi a Hyundai ix20 és a Kia Venga, amelyektől 2020-ban végleg búcsúzunk.  

A kompakt egyterűk száma egy év alatt 21 százalékot esett, tavaly 410 966 ilyen autót vettek. Németországban a legnépszerűbbek, 183 063 ilyen autót adtak el Európa legnagyobb autópiacán. Bár a kategória szülőhazája az Espace, majd a Scenic révén Franciaország, tavaly 25 százalékot zuhant a kategória népszerűsége, Espace-ból 35 százalékkal fogyott kevesebb Európában (12 029 autó). Szintén németek vesznek a leginkább nagy egyterűt, piacvezető a Mercedes-Benz V-osztály. A luxus kisbusz sikere abban rejlik, hogy egyedi utasterével és gazdag felszereltségével élesen elkülönül az alapváltozatául szolgáló kisáruszállító furgontól.

A Jato egyik vezető elemzője, Felipe Munoz úgy véli, hogy a furgon alapú kisbuszok kiállják a szabadidő-autó kísértést, az ügyfelek nem pártolnak el tőlük, sőt, a tavalyi 485 ezer eladott példányt idén még több követheti. A hanyatlást azonban ez a kategória sem kerülheti el, 2022-re 420 ezer környékére eshet újra vissza az értékesített darabszám. A PSA-Toyota fejlesztésű nagy egyterű Zafira Life névvel illettet változatát a minap mutatta be az Opel, amely valójában a Vivaro kisebb tengelytávú, három hosszban kínált kisbusz változata, amely üzleti irodaként, de 9 személyes családi buszként is alkalmazható. Az Opel a modelltől nagy volument vár el, hisz a Peugeot-nál és a Citroennél a furgonok negyven százaléka személyszállító változat, míg az Opel Vivarónál csak 10 százalék körüli volt eddig. Ezen változtat az új, csakis dízelmotorokkal szerelt Zafira Life.  

A piacvezető VW Transporterből – amelynek Genfben mutatták be ráncfelvarrott 6.1 verzióját - tavaly Európában 64 254 példányt adtak el, a második szintén VW-termék, az immár nálunk is hétszemélyes, nagycsaládos támogatással is árult Caddy, harmadik a Dacia Dokker, negyedik a Fiat Ducato.  

Amíg a Ford elhagyja a minivan szegmenst, addig a Transit különféle verzióival közepes méretű csapatszállítók széles spektrumát kínálja. Tavaly a Ford 38 028 személyszállító kisbuszt értékesített, amelyek többségét a török gyárban szerelték össze, ami európai viszonylatban igen kedvező munkaerőköltséggel üzemel. A Ford és a Volkswagen közötti együttműködés tovább olcsóbbítja a kisbusz- és kishaszonjármű-gyártást a két vállalat számára. A kompaktokhoz hasonlóan a nagy egyterűk legnagyobb piaca is Németország, ahol ezekből az autókból tavaly 208 376 példányt adtak el, közel négyszer annyit, mint a második Franciaországban.

Nagy változást hozhat majd az közösségi közlekedés átalakulása, a megosztott fuvarok világában megkettőzött szerep juthat majd a piacon maradó egyterűkre, főleg, ha azok elektromosak és önvezetők lesznek.  

B. Cs.

Európa legnépszerűbb egyterűi 2018-ban (változás 2017-hez)

1. Renault Scenic 92 460 -11 %

2. VW Touran 86 471 -22 %

3. BMW 2-es Tourer 72 052 -15 %

4. Citroen C4 Picasso 76 663 -23 %

5. Mercedes B class 58 502 -5.9 %

6. Fiat 500 L 50 733 -19 %

7. Ford C-Max 54 054 -21 %

8. Dacia Lodgy 30 752 +1.0 %

9. Opel/Vauxhall Zafira 29 830 -38 %

10. Mercedes V-osztály 29 272 -6.8 %

 

Európa legnépszerűbb minibuszai 2018-ban (változás 2017-hez képest)

1. VW Transporter (Multivan és Caravelle típusokkal együtt) 64 254 -6.1%

2. VW Caddy 54 987 -4.0%

3. Dacia Dokker 39 921 +7.5%

4. Fiat Ducato 36 843 +6.5%

5. Citroen Berlingo 34 917 -7.2%

6. Renault Kangoo 20 623 -11%

7. Peugeot Partner 20 190 -25%

8. Ford Transit/Tourneo Courier 17 448 +8.0%

9. Renault Trafic 16 493 -8.4%

10. Opel/Vauxhall Vivaro 14 253 -12%

 

A legnagyobb egyterű piacok Európában 2018-ban

1. Németország 270 945 -20%

2. Franciaország 133 648 -30%

3. Nagy-Britannia 94 155 -35%

4. Olaszország 93 203 -36%

5. Spanyolország 83 526 -18%

 

Legnagyobb minibusz piacok Európában 2018-ban

1. Németország 208 376 0%

2. Franciaország 57 303 -8%

3. Olaszország 36 001 -9%

4. Belgium 25 664 -4%

5. Nagy-Britannia 25 526 -1%

 

Legnépszerűbb kisbusz-piacok Európban 2018-ban

1. Németország 270 945 -20%

2. Franciaország 133 648 -30%

3. Nagy-Britannia 94 155 -35%

4. Olaszország 93 203 -36%

5. Spanyolország 83 526 -18%

Forrás: Jato Dynamics

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..