egyterű
Minenki SUV-ot akar? Szerencsére nem, sok vásárló elpártolt a családi egyterűktől a nagyobb méretű szabadidő-autókat részesítve előnybe, de más gyártók haszonjárműves alapokra épített személyszállító furgonjai viszont tarolnak, gondoljunk csak a Volkswagen Transporterre, vagy az Opel Vivaróra.
Míg 2005-ben a csúcson, 2,4 millió családi egyterűt adtak el Európában, addig tavaly még az egymilliót sem érte el a számuk - derül ki az LMC Automotive által közzétett kutatásból. Pályája csúcsán 300 ezernél is több fogyott például a Renault Scenicből, míg tavaly egyetlen egyterű sem érte el a százezres értékesítést. A piackutató szerint arányuk még jobban csökken az autópiacon, idén várhatóan nem éri el a 800 ezret, 2022-ben pedig a 600 ezret a darabszám. A gyártók ezért szomorú döntéseket hoznak, a Ford például nem újítja meg a C-Max kompakt egyterűjét, de az S-Max és a Galaxy napjai is meg vannak számlálva. A Toyota beáldozta a nálunk is népszerű Versót, az Opel a Zafirát pedig a PSA-Toyota közös kisáru- és személyszállítójára cserélte le. A Nissan és a Honda már rég búcsúzott, a Peugeot, a Mazda és a Seat a közelmúltban szabadult meg gazdaságtalan modelljeitől Európában.
Leginkább a kisméretű egyterűk szenvedték meg a vásárlók átpártolását az SUV szektorba. A mezőny szó szerint lefeleződött, a Jato Dynamics adatai szerint alig 100 ezres ez a piac. A szűkülő modellkínálatot vezeti a Fiat 500L, egyedül csak ennek a modellnek sikerült 50 ezernél több vásárlót szereznie tavaly. Könnyű dolga volt, hisz közvetlen konkurensei közül sem a Ford, sem az Opel nem kínál autót ebben a kategóriában. Emlékeznek még a B-Maxra, vagy a Merivára? Ha nem tűnt volna fel, ezek a modellek már nem kaphatók. Sorsukat követi a Hyundai ix20 és a Kia Venga, amelyektől 2020-ban végleg búcsúzunk.
A kompakt egyterűk száma egy év alatt 21 százalékot esett, tavaly 410 966 ilyen autót vettek. Németországban a legnépszerűbbek, 183 063 ilyen autót adtak el Európa legnagyobb autópiacán. Bár a kategória szülőhazája az Espace, majd a Scenic révén Franciaország, tavaly 25 százalékot zuhant a kategória népszerűsége, Espace-ból 35 százalékkal fogyott kevesebb Európában (12 029 autó). Szintén németek vesznek a leginkább nagy egyterűt, piacvezető a Mercedes-Benz V-osztály. A luxus kisbusz sikere abban rejlik, hogy egyedi utasterével és gazdag felszereltségével élesen elkülönül az alapváltozatául szolgáló kisáruszállító furgontól.
A Jato egyik vezető elemzője, Felipe Munoz úgy véli, hogy a furgon alapú kisbuszok kiállják a szabadidő-autó kísértést, az ügyfelek nem pártolnak el tőlük, sőt, a tavalyi 485 ezer eladott példányt idén még több követheti. A hanyatlást azonban ez a kategória sem kerülheti el, 2022-re 420 ezer környékére eshet újra vissza az értékesített darabszám. A PSA-Toyota fejlesztésű nagy egyterű Zafira Life névvel illettet változatát a minap mutatta be az Opel, amely valójában a Vivaro kisebb tengelytávú, három hosszban kínált kisbusz változata, amely üzleti irodaként, de 9 személyes családi buszként is alkalmazható. Az Opel a modelltől nagy volument vár el, hisz a Peugeot-nál és a Citroennél a furgonok negyven százaléka személyszállító változat, míg az Opel Vivarónál csak 10 százalék körüli volt eddig. Ezen változtat az új, csakis dízelmotorokkal szerelt Zafira Life.
A piacvezető VW Transporterből – amelynek Genfben mutatták be ráncfelvarrott 6.1 verzióját - tavaly Európában 64 254 példányt adtak el, a második szintén VW-termék, az immár nálunk is hétszemélyes, nagycsaládos támogatással is árult Caddy, harmadik a Dacia Dokker, negyedik a Fiat Ducato.
Amíg a Ford elhagyja a minivan szegmenst, addig a Transit különféle verzióival közepes méretű csapatszállítók széles spektrumát kínálja. Tavaly a Ford 38 028 személyszállító kisbuszt értékesített, amelyek többségét a török gyárban szerelték össze, ami európai viszonylatban igen kedvező munkaerőköltséggel üzemel. A Ford és a Volkswagen közötti együttműködés tovább olcsóbbítja a kisbusz- és kishaszonjármű-gyártást a két vállalat számára. A kompaktokhoz hasonlóan a nagy egyterűk legnagyobb piaca is Németország, ahol ezekből az autókból tavaly 208 376 példányt adtak el, közel négyszer annyit, mint a második Franciaországban.
Nagy változást hozhat majd az közösségi közlekedés átalakulása, a megosztott fuvarok világában megkettőzött szerep juthat majd a piacon maradó egyterűkre, főleg, ha azok elektromosak és önvezetők lesznek.
B. Cs.
Európa legnépszerűbb egyterűi 2018-ban (változás 2017-hez)
1. Renault Scenic 92 460 -11 %
2. VW Touran 86 471 -22 %
3. BMW 2-es Tourer 72 052 -15 %
4. Citroen C4 Picasso 76 663 -23 %
5. Mercedes B class 58 502 -5.9 %
6. Fiat 500 L 50 733 -19 %
7. Ford C-Max 54 054 -21 %
8. Dacia Lodgy 30 752 +1.0 %
9. Opel/Vauxhall Zafira 29 830 -38 %
10. Mercedes V-osztály 29 272 -6.8 %
Európa legnépszerűbb minibuszai 2018-ban (változás 2017-hez képest)
1. VW Transporter (Multivan és Caravelle típusokkal együtt) 64 254 -6.1%
2. VW Caddy 54 987 -4.0%
3. Dacia Dokker 39 921 +7.5%
4. Fiat Ducato 36 843 +6.5%
5. Citroen Berlingo 34 917 -7.2%
6. Renault Kangoo 20 623 -11%
7. Peugeot Partner 20 190 -25%
8. Ford Transit/Tourneo Courier 17 448 +8.0%
9. Renault Trafic 16 493 -8.4%
10. Opel/Vauxhall Vivaro 14 253 -12%
A legnagyobb egyterű piacok Európában 2018-ban
1. Németország 270 945 -20%
2. Franciaország 133 648 -30%
3. Nagy-Britannia 94 155 -35%
4. Olaszország 93 203 -36%
5. Spanyolország 83 526 -18%
Legnagyobb minibusz piacok Európában 2018-ban
1. Németország 208 376 0%
2. Franciaország 57 303 -8%
3. Olaszország 36 001 -9%
4. Belgium 25 664 -4%
5. Nagy-Britannia 25 526 -1%
Legnépszerűbb kisbusz-piacok Európban 2018-ban
1. Németország 270 945 -20%
2. Franciaország 133 648 -30%
3. Nagy-Britannia 94 155 -35%
4. Olaszország 93 203 -36%
5. Spanyolország 83 526 -18%
Forrás: Jato Dynamics