SUV

Megőrülnek az emberek a szabadidő-autókért

2018.02.01.

Akkora a kereslet a kompakt szabadidő-autók iránt, hogy alig győzik ontani az újabbnál újabb modelleket a gyártók. Az év első kilenc hónapjában negyedével nőtt Európában irántuk a kereslet.

A Nissan, a Renault, a Volkswagen, a Seat és a Peugeot sikermodelljei mellett belépett a piacra a Skoda és a frissen felújított Ford Kuga is igen népszerű. Tavaly 1,5 millió ilyen szabadidő-autót adtak el Európában, idén a számuk meghaladhatja az 1,8 milliót - vélik az LMC Automotive piackutató szakértői. Az idei év igen erős volt, jövőre nem várható ekkora ugrás, de 2020-ra a piac eléri a kétmilliót, 2021-re pedig az SUV-k teszik majd ki az autópiac harmadát - ez az arány lassan már nálunk, a magyar autópiacon is valóság.

A Nissan Qashqai ugyan piacvezető Európában, de a nyomában ott lohol a Volkswagen Tiguan, amelynek eladásai - a Jato Dynamics adatai alapján - 45 százalékkal nőttek az első háromnegyed évben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ennél is durvább az év autójának is kikiáltott Peugeot 3008 iránti kereslet megugrása, a szép crossoverből 157 százalékkal több fogyott ugyanebben a periódusban. Bár kissé visszaestek az eladások, nagyon népszerű a kontinensen a Hyundai Tucson és a Kia Sportage.

A Peugeot 3008 a tavaly októberi bevezetése óta átlépte a háromszázezres eladási határt, ez az a modell, amely kilendítette a holtpontról az oroszlános márkát és elkezdett profitot termelni. A modellből nem a fapados, hanem a jól felszerelt GT változatok a menők, ezek teszik ki az értékesítés 38 százalékát.

A Ford sem panaszkodhat, a megújult Kuga iránt 20 százalékkal hízott meg az érdeklődés, a modell feljött a kompakt SUV-k éves eladási rangsorában az ötödik helyre. A Kugából is a drágább verziók fogynak: a Titanium felszereltséget a vásárlók 43 százaléka választotta, 27 százalékuk pedig a sportos ST-Line verziót vitte. A prémium változatok előnyének az az oka, hogy igen nagy az árrés a kompakt autók és a kompakt szabadidő-autók között. Míg Németországban a kompakt SUV-k átlagára 31 946 euró (10 millió forint), addig az alsóközép-kategóriásoké 26 391 euró (8,3 millió forint). Az autógyártók profitjának jelentős része ebből a szegmensből érkezik a kasszába.

Ha kissé lassul is 2018-2019-ben a növekedés üteme, egészen biztos nem drasztikusan, hisz hamarosan érkezik a magyar piacra is az Opel Grandland X, a Skoda Karoq, majd a Citroen C5 Aircross és a Mitsubishi Eclipse Cross. A Jeep már itthon is forgalmazza az új Compasst, amelyre csak Németországban és csak szeptemberben 3282 megrendelés érkezett, a Hyundai Kona bevezetése és értékesítése pedig elindult. 

Szeptemberben a teljes európai autópiac tíz százalékát ezek az autók tették ki, míg tavaly szeptemberben csak 8,1 százalék volt az arányuk. Míg Németországban és Olaszországban mérsékelten népszerűek, addig a Baltikumban, Skandináviában és Magyarországon is csúcsokat döntenek. Az autók többsége, mintegy 59 százaléka még mindig dízel, ugyanakkor nőtt az igény a benzines változatokra, amelyek kilenc hónap alatt 28-ról 35 százalékra tornászták fel népszerűségüket. Érdekes, hogy bár a gyártók kiemelik a szabadidő-autók terepképességeit, a vásárlók csupán 24 százaléka igényli. A tavalyi arány még 28 százalék volt. Néhány modell kivétel: a Honda CR-V vásárlóinak 61 százaléka, a Mazda CX-5 vevőinek 49 százaléka és a Volkswagen Tiguan ügyfeleinek 47 százaléka bepipálta a 4x4-es opciót.

Európa legkelendőbb kompakt szabadidő-autói

(2017. I-IX. hónap) (növekedés 2016-hoz képest)

1. Nissan Qashqai 195 188; +8.2%

2. VW Tiguan 179 411; +45%

3. Peugeot 3008 122 984; +157%

4. Hyundai Tucson 115 776; -3,3%

5. Ford Kuga 114 651; +20%

6. Kia Sportage 102 989; -7,0%

7. Renault Kadjar 84 230; -13,5%

8. Seat Ateca 58 382 (új)

9. Nissan X-Trail 57 503; +19%

10. Toyota RAV4 54 242; +0,6%

 

Ezekben az országokban népszerű a kompakt SUV

(2017. első kilenc hónap)

1. Lettország 18,3%

2. Észtország 18,2%

3. Írország 17,7%

4. Litvánia 14,3%

5. Spanyolország 13,5%

6. Magyarország 12,8%

7. Norvégia 12,7%

8. Finnország 12,4%

9. Ausztria 11,4%

10. Egyesült Királyság 11,3%

 

Magyarország legnépszerűbb szabadidő-autói (SUV)

(2017. I-XI. hónap)

1. SUZUKI VITARA           7779

2. DACIA DUSTER             3518

3. FORD KUGA 2213

4. NISSAN QASHQAI       1863

5. HYUNDAI TUCSON     1543

6. OPEL MOKKA X            1232

7. TOYOTA RAV4              1205

8. KIA SPORTAGE             1122

9. TOYOTA C-HR               995

10. RENAULT CAPTUR    822

11. VOLKSWAGEN TIGUAN         698

12. NISSAN JUKE              635

13. VOLVO XC60               539

14. JEEP RENEGADE        515

15. NISSAN X-TRAIL        499

16. SKODA KODIAQ         474

17. MAZDA CX-3               416

18. MITSUBISHI ASX       414

19. FORD ECOSPORT      376

20. FIAT 500X    348

 

Magyarország legnépszerűbb kompakt szabadidő-autói (C-SUV)

(2017. I-XI. hónap)

1. FORD KUGA 2213

2. NISSAN QASHQAI       1863

3. HYUNDAI TUCSON     1543

4. TOYOTA RAV4              1205

5. KIA SPORTAGE             1122

6. VOLKSWAGEN TIGUAN            698

7. NISSAN X-TRAIL           499

8. HONDA CR-V                343        

9. PEUGEOT 3008            320        

10. MAZDA CX-5               293

(forrás: Jato Dynamics, Datahouse)

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.20
Új Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszok állnak forgalomba Budapesten, az első tizenhat....
2020.01.20
A szakszerű javítás a csere lenne, de az több mint 260.000 Ft-ra rúg. Ki fizeti a révészt? ..
2020.01.20
Úgy tűnik, a Manchester City katalán edzőjének folyamatosan meggyűlik a baja Nagy-Britanniában a....
2020.01.20
Borta Ambrozie Ovidiu Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.01.20
A kecskeméti Neumann János Egyetem és a baden-württenbergi Albstadt-Sigmaringen Egyetem 36....
2020.01.20
A francia PSA autóipari csoport eladásai tíz százalékkal csökkentek tavaly a 2018-as értékesítési....
2020.01.20
- A gyorsaságimotoros-világbajnokság (Moto GP) jogtulajdonosaként nemzetközi utánpótlás....
2020.01.20
- A Magyar Suzuki Zrt. 2020-tól kizárólag hibrid meghajtású gépkocsikat gyárt Esztergomban az uniós....
2020.01.20
Gyakorlatilag az egész világ, de különösen az autóipar első számú témája manapság a szén-dioxid.....
2020.01.20
A Ford bejelentette, hogy 42 millió eurós beruházással fejleszti tovább a Valencia üzemet, tovább....