vám

Megrengetheti az európai autóipart az amerikai védővám bevezetése

2018.03.13.
 
Az egész szektort felbolygatta az amerikai elnök terve, amely komoly kihívásokat tartogat az Egyesült Államokon kívül járműgyártók számára. Donald Trump erről egy szándéknyilatkozatot írt alá, meghagyva a tárgyalási lehetőségeket, de az intézkedések elvileg pár héten belül életbe lépnek. Mexikó és Kanada mentességet kapott, a védővámmal az amerikai elnök elsősorban Kínának és az Európai Uniónak üzent. Hogy mit jelenthet mindez az érintett országok autóiparának, arról a Kossuth Rádió G7 című gazdasági magazinjában kérdezték a szakértőket.

Amíg a genfi autószalon csillogó világáról érkeztek a csodálatos felvételek a szebbnél szebb autókról, a világ másik felén protekcionista jellegű védővámok bevezetésének szándéka körvonalazódott. Donald Trump amerikai elnök annak érdekében, hogy a hazai autóipart védje, az acélra és az alumíniumra importvámokat tervez bevezetni - írja a hirado.hu.

Komolyan is gondolja, hiszen az sem tartotta vissza, hogy emiatt fő gazdasági tanácsadója is felmondott. Néhány európai gyártó pedig azt számolgatja, vajon milyen többletköltséget jelentene számukra az amerikai védővám.

Európának szólt Trump üzenete

Nagy Bertalan, a Concorde Értékpapír Zrt. üzletfejlesztési igazgatója szerint egyrészt Európának szólt Trump elnök üzenete, hiszen nagyjából 40 milliárd eurónyi direkt európai autóexportról beszélhetünk, amin jelenleg csupán 2,5 százalékos vámtarifa van.

„Úgy néz ki, hogy ezt 10 százalékra emelné fel Trump, ami nagyságrendileg 3 milliárd eurós többletköltséget jelentene az európai autóipari cégeknek” – mondta Nagy Bertalan. Ezt az összeget meg lehet fizettetni a vevőkkel, ami azonban egy „árháborúhoz” vezetne, valamint meg lehet fizettetni majd a kinti értékesítési partnerekkel, akiknek ezáltal – a szakértők számításai szerint – akár 5-7 százalékkal is csökkenne a profitjuk – vélekedett Nagy Bertalan.

Hozzátette: az amerikai elnöknek ez nem egy új ötlete, hiszen már a megválasztásakor is jelezte, hogy az amerikai autógyártóknak Amerikában kell autókat gyártaniuk. Donald Trump szerint továbbá nem jó döntés, hogy bizonyos európai autógyártók Mexikóban építenek gyárakat, hiszen így kihasználják az olcsóbb munkaerőpiaci adottságokat.

Jelentősen megnő az autók előállítási költsége

Bolesza Péter autóipari szakember azt mondta: sokan megkérdőjelezik, hogy a tervezet valóban védeni fogja-e az amerikai cégeket. „Ez a döntés többletterheket ró az összes olyan ágazatra, ami acélt és alumíniumot használ, hiszen drágább lesz a termékek előállítása” – közölte.

Bolesza Péter szerint jelentősen megnő az autók előállítási költsége, a szakértő úgy vélekedett, az autógyárak akár 8-10 százalékos profitkieséssel is számolhatnak. Nagy Bertalan hozzáfűzte: egy korábbi nyilatkozat szerint akár 20-25 százalékra is felvihetik az importvámot, ami a korábban említett 5-7 százaléktól magasabb profitcsökkenést jelentene a cégek számára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....