repülés
A Hybrid Air Vehicles szerint a közép-angliai Bedfordshire-ben tartott tesztrepülés során a légi jármű megsérült a landoláskor, de a legénység minden tagja jól van. A magánkézben lévő kis brit cég ugyanakkor tagadta a BBC értesüléseit, amely szerint a légi jármű nekiütközött egy telefonpóznának. "Nem történt sérülés a levegőben" - írta a Twitteren a cég, amelyet egyelőre nem sikerült telefonon elérni az üggyel kapcsolatban.
Az Airlander 10, amely léghajó, helikopter és repülőgép keveréke, 92 méter hosszú, vagyis 8 méterrel hosszabb az eddig a világ legnagyobb légi járművének tartott An-225 orosz repülőgépnél. Múlt heti első tesztrepülésén az Airlander 10 csaknem 20 percet töltött a levegőben a Londontól északra fekvő cardingtoni repülőtéren. A Hybrid Air Vehicles képeket is közzétett az interneten a sikeres próbaútról. A gyártó szerint a héliummal töltött léghajó 4900 méteres magasságig fog tudni felemelkedni, sebessége elérheti az óránkénti 150 kilométert, akár 10 tonna terhet is szállíthat, és képes lesz egyfolytában akár két hétig is a levegőben maradni.
A gép 48 utas szállítására alkalmas. A szuperléghajót 2007-ben kezdték kifejleszteni az amerikai hadsereg számára, amely Afganisztán légterében végzett volna megfigyeléseket, de a költségvetési megszorítások miatt a Pentagon kiszállt a projektből. Végül a brit kormány fektetett bő egymilliárd forintnak megfelelő összeget a fejlesztésbe. A fejlesztők szerint katonai és üzleti felhasználókat is érdekelhet az új típusú légi jármű, mert nincs szüksége kifutópályára - mivel függőlegesen képes fel- és leszállni -, és napokon át megszakítás nélkül gyűjthet adatokat és végezhet megfigyelést, olcsón és környezetkímélő módon szállíthat utasokat és teherárut.
A gyártó azt reméli, hogy 2021-ig 10 példányt is eladhat a héliummal, tehát nem gyúlékony anyaggal töltött léghajóból. A fejlesztők egy ennél is nagyobb, akár 50 tonna terhet elbíró léghajót szeretnének konstruálni a 2020-as évek elejére.