Daimler

Megújult a Vágtázó – teszten a Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI 4x2

2019.03.11.

A könnyű haszonjárművek világában ritka az olyan mértékű váltás, mint amilyenre a Mercedes-Benz szánta el magát a Sprinter harmadik nemzedékével: a hagyományosan hátsókerék-hajtású jármű készül már fronthajtással is. Ezt próbáltam ki, rövid tengelytávú, de azért szép nagy furgon kivitelben.

Egy áruszállító formavilágán nem sokat lehet variálni – be kell burkolni a rakteret és a fülkét, azzal kész. A vezetőhelyre beülve azonban rögtön észrevehető, hogy a csillagos márka tervezte. Motorindítás gombnyomásra (a kulcs a zsebben maradhat, noha van fészke a középkonzol aljában), a skálát látványosan végigjáró műszermutatókkal. A jobb oldali kormánykapcsoló az automatikus váltóműé, ezért az ablaktörlő funkciók átkerültek a bal oldali karra, az index és a fénykürt társaságába. Nem rosszabb és nem jobb ez a szokványosnál, csak más: afféle figyelemfelhívás, hogy Mercedesben ülünk. Méghozzá kihúzható comb- és deréktámaszos, remek kényelmű ülésen (a cikkben felsoroltak az adott specifikációjú példányra vonatkoznak, a lehetséges variációk száma nagyon nagy).

Hogy mindjárt kritizáljak is valamit, a nagyjából okostelefon-méretű monitoron a két főműszer között elég aprók a számok (pontos idő és külső hőfok), nyugodtan lehetnének méretesebbek. És egy komoly baki: a vészvillogó kapcsolója sem színével, sem méretével nem ugrik ki a környezetéből a fűtés-szellőzés panelje alatt, – amikor dugó alakul ki az autópályán, és egyszerre mindenfelé figyelve fékez az ember, vaktában kéne megtalálnia. Igaz, ilyenkor sokat segít, hogy a távköz csökkenésekor magától lassít a Sprinter, és van benne sokféle egyéb asszisztens is, például sávtartó és az oldalszél hatását kiegyenlítő. A rögzítőfék elektromos, kapcsolója balra került a világításé közelébe, vészhelyzetben nem érheti el a kísérő.

A műszerfal közepét uraló fejegység a legkorszerűbb a márka kínálatából, a Sprinter kapta meg másodikként az A-osztály után, áttekinthető és szép grafikájú. A tesztkocsiban nem volt navigátor, de az integrálható okostelefonét kivetíti a képernyőre. Ami a rakodóhelyeket illeti, visszás a kép: jó, hogy van két felső rekesz a szélvédő fölött (az egyik nyitott, a másik zárható), egy lapos, fedeles mélyedés a műszerfal vízszintes részének közepén (telefon vezeték-nélküli töltésére), és kétrészes, jókora tároló a kétszemélyes kísérőülés alatt, az egyikben kiemelhető, fogantyúval magunkkal vihető multifunkciós ládikával – de miért nincs igazi, hagyományos kesztyűtartó? Akár kétszintes is elférne a jobb oldalon! Hová teszi a kézbesítő pilóta a laptopját, a dossziéját, a többi cuccát? Ezt a hiányt aligha ellensúlyozza, hogy a háromszemélyes fülkében nyolc a pohártartók száma.

Teljes viszont a megelégedés, amint elindulok. Bársonyos simasággal kapcsolgat az automata, a manuális beavatkozásra szolgáló volánbillentyűket csak egyszer próbáltam ki, aztán békén hagytam, nyugodtan rá lehet hagyatkozni az elektronikára. Méretéhez képest fürge a 143 lóerős jármű, autópályán simán viszi a legális sebességet, országúton előzgetni sem probléma vele. A dízelhang ugyan állandó kísérőnk, de sohasem tolakodó. Nagyon tetszett, hogy a szélvédőmosó fúvókái az ablaktörlő karokon vannak, amelyek persze automatikusan járnak, így mindig jó a kilátás.

Apropó kilátás: a Sprinter egyik fénypontjának a kameraképek bizonyultak. Tolatáskor nemcsak hátrafelé lát az ember, a manőverezést segítő szokásos segédvonalakkal a képernyőn, hanem teljes felülnézeti képet is kap, a hátsó és a két külső tükrön elhelyezett mini kameráktól. Ha még ez sem volna elég, a „tolatóradar” figyelmeztető hangjelzései veszik el a szűk helyeken mozgolódás stresszét. Előremenetben pedig a kanyarvilágító funkciójú ködfényszórók érnek aranyat.

A korszerű, könnyűszerkezetes konstrukció szembeötlő eleme a hátsó futómű kompozit műanyagból készült két hosszanti laprugója. Egyedül ezzel mintegy 25 kilogrammot spóroltak meg. A rugózás egyébként komfortos és progresszív, ráadásul mindennemű dörömbölés nélkül, halkan látja el feladatát.

A 3,5 tonna megengedett össztömegű, 1362 kilogramm teherbírású furgon leglényegesebb része persze a raktér. Tetszett a kétszárnyú, az oldalfalig nyitható hátfalajtó kényelmes fellépője, valamint a tekintélyes, 14 köbméteres, 4400 milliméter padlóhosszúságú hombár jól megoldott LED-csíkos belső világítása és félmagas oldalfal-burkolata. A padlózatban vannak rakományrögzítő gyűrűk, tesztjárművem oldalfalán viszont nincsenek. Egy cseppet sem hiányoltam a motoros tolóajtó-mozgatást, kérdéses, hogy a mindennapi fuvarozó munkában megérné-e a felárát. Az extrákkal együtt így is csaknem megduplázódik az akciósan hatmillió forint feletti vételár – aki akar, kaphat sokkal egyszerűbb és jutányosabb kivitelt, hatfokozatú manuális sebességváltóval. A gazdaságossághoz tartozik, hogy egy ekkora gépkocsitól, a legális sebességhatárokat jól kihasználva – igaz, terhelés nélkül, de egy még nyers, bejáratatlan motorral – kimondottan kedvező a 650 kilométeren kijött 8,5 literes tesztfogyasztás, illetve az első négy évre vagy 120 ezer kilométerre nyújtott Integrált Szerviz Csomag is.

A kétféle hajtásrendszerrel, többféle hajtóművel, tengelytávval és magassággal, illetve raktér-befogadóképességgel és teherbírással, készülő, változatos felszereléssel kistafírozható Mercedes-Benz Sprinter több mint 1700 változatát nyilvánvalóan nem lehet egyetlen példány alapján megismerni, de ez az első benyomás is világosan jelzi, hogy átgondolt konstrukciójú, rendesen összerakott, jó minőségi hatású a jármű. Minden esélye megvan, hogy folytassa az előző két generációból eladott több mint hárommillió darab 1995 óta tartó sikersorozatát.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....