útdíj

Menet közben is lefülelik a bliccelőket az útdíjas ellenőrző autók

2016.03.24.

Sokáig már azok sem úszhatják meg a lebukást, akik a fix ellenőrző kapuk vagy a mobil adatgyűjtési helyszínek kikerülésével, ill. egyéb szabálytalansággal, vagy trükközéssel próbálják meg elbliccelni útdíjfizetési kötelezettségüket. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már teszteli a menet közbeni ellenőrzés folyamatait, melynek köszönhetően rövidesen a társaság akár mind az 45 mobil adatgyűjtő járműve mozgás közben is képessé válik az úthasználati jogosultság megállapítására.

A NÚSZ már most is 110 fix ellenőrző kapuval és 45 mobil adatgyűjtő járművel országszerte több mint 500 lehetséges helyszínen a nap 24 órájában végzi az ellenőrzést az e-matricás és a HU-GO e-útdíjas rendszerben. Úgy látják, hogy számottevően nő a bliccelési hajlandóság azokon az útszakaszokon, ahol az autósok ritkábban, vagy egyáltalán nem számítanak útdíjas kontrollra, ezért fejlesztésekkel erősítenek rá a bliccelők hatékonyabb kiszűrésére. Különösen azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon "problémás" a helyzet, ahol az útdíjszedő kevés kijelölt mérőhelyen tudja tenni a dolgát, vagyis a „klasszikus” álló helyzetből történő mobil kamerás adatgyűjtést.

Egyelőre még csak az út mellett, hamarosan azonban már mozgás közben is lefülelnek, ha nincs matricánk, vagy nem fizetjük a HU-GO e-útdíjat (fotó: NÚSZ)

A menet közbeni ellenőrzés lényege, hogy az úthasználati jogosultság ellenőrzése azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon is reprezentatív módon megvalósulhat majd, ahol úthálózat kialakítási okokból nincsenek álló helyzeti mobilkamerás adatgyűjtésre alkalmas helyszínek. A díjellenőrzési tevékenység hatékonyságát pedig ez a módszer egyértelműen tovább növeli azzal, hogy a korábbi „kihasználatlan puffer időben” – vagyis a díjellenőrzést végző járművek adatgyűjtési helyszínei közötti átállások ideje alatt – is lehetőség nyílik díjellenőrzésre a díjköteles szakaszokon. A NÚSZ szerint a mindez a mi érdekünket fogja szolgálni, hiszen azok, akik ezeket a kiskapukat kihasználva bliccelnek, tulajdonképpen relatív versenyhátrányba kényszerítik a jogkövető magatartást folytató autósokat és fuvarozókat, no meg persze negatív hatást gyakorolnak a díjbevételekre is. A NÚSZ azt ígéri, hogy a jogszabályi keretek között mindenben igyekszik támogatni a szabálykövető autósokat. 

A tesztelések már zajlanak, és ha minden igaz, év végére már néhány mobil kamerás jármű élesben is végezheti a menet közbeni adatgyűjtést. Arról még nincs információnk, hogy a társaság mikor terjeszti ki a teljes flottájára az új funkciót. Mindenesetre az útdíjszedő bízik benne, hogy az alkalmazott megoldás már középtávon jótékony hatást gyakorol a szándékos bliccelők arányának csökkentésére és a díjfizetési hajlandóság növelésére.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.20
A svájci Emil Frey Lexus Racing csapata az RC F GT3 -as versenygépekkel a Paul Ricardon szerzett....
2018.06.20
- A késések gyakoriságának növekedésére kell készülni az európai légiközlekedésben a lassú....
2018.06.20
Halálos baleset történt a 8-as számú főút 100-as kilométerszelvényében, a rendőrök a forgalmat....
2018.06.20
Előző cikkünkben higgadt, és kimért fiatalok voltunk, akik olyan autót akarnak, amivel nyugodtan....
2018.06.20
- Magyarország sikeresen áll át a gazdaság forradalmi megújulását jelentő digitális korszakra, ezt....
2018.06.20
- Idén átadják a járműfejlesztőknek a Zalaegerszegen épülő autóipari tesztpályája első ütemét, a....
2018.06.20
Az I.D. R Pikes Peak, amellyel Romain Dumas 2018. június 24-én a Pikes Peak International Hill....
2018.06.20
A Hyundai lett az Atlético Madrid és a Chelsea labdarugó klub globális autóipari partnere egy új,....
2018.06.20
Jelentős károkat okozó belső szabotázsról tájékoztatta Elon Musk vezérigazgató a Tesla....
2018.06.20
Bár várhatóan bevetik továbbfejlesztett erőforrásukat, és a hosszú egyenesek papíron kedveznek....