útdíj

Menet közben is lefülelik a bliccelőket az útdíjas ellenőrző autók

2016.03.24.

Sokáig már azok sem úszhatják meg a lebukást, akik a fix ellenőrző kapuk vagy a mobil adatgyűjtési helyszínek kikerülésével, ill. egyéb szabálytalansággal, vagy trükközéssel próbálják meg elbliccelni útdíjfizetési kötelezettségüket. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. már teszteli a menet közbeni ellenőrzés folyamatait, melynek köszönhetően rövidesen a társaság akár mind az 45 mobil adatgyűjtő járműve mozgás közben is képessé válik az úthasználati jogosultság megállapítására.

A NÚSZ már most is 110 fix ellenőrző kapuval és 45 mobil adatgyűjtő járművel országszerte több mint 500 lehetséges helyszínen a nap 24 órájában végzi az ellenőrzést az e-matricás és a HU-GO e-útdíjas rendszerben. Úgy látják, hogy számottevően nő a bliccelési hajlandóság azokon az útszakaszokon, ahol az autósok ritkábban, vagy egyáltalán nem számítanak útdíjas kontrollra, ezért fejlesztésekkel erősítenek rá a bliccelők hatékonyabb kiszűrésére. Különösen azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon "problémás" a helyzet, ahol az útdíjszedő kevés kijelölt mérőhelyen tudja tenni a dolgát, vagyis a „klasszikus” álló helyzetből történő mobil kamerás adatgyűjtést.

Egyelőre még csak az út mellett, hamarosan azonban már mozgás közben is lefülelnek, ha nincs matricánk, vagy nem fizetjük a HU-GO e-útdíjat (fotó: NÚSZ)

A menet közbeni ellenőrzés lényege, hogy az úthasználati jogosultság ellenőrzése azokon a díjköteles főútvonali szakaszokon is reprezentatív módon megvalósulhat majd, ahol úthálózat kialakítási okokból nincsenek álló helyzeti mobilkamerás adatgyűjtésre alkalmas helyszínek. A díjellenőrzési tevékenység hatékonyságát pedig ez a módszer egyértelműen tovább növeli azzal, hogy a korábbi „kihasználatlan puffer időben” – vagyis a díjellenőrzést végző járművek adatgyűjtési helyszínei közötti átállások ideje alatt – is lehetőség nyílik díjellenőrzésre a díjköteles szakaszokon. A NÚSZ szerint a mindez a mi érdekünket fogja szolgálni, hiszen azok, akik ezeket a kiskapukat kihasználva bliccelnek, tulajdonképpen relatív versenyhátrányba kényszerítik a jogkövető magatartást folytató autósokat és fuvarozókat, no meg persze negatív hatást gyakorolnak a díjbevételekre is. A NÚSZ azt ígéri, hogy a jogszabályi keretek között mindenben igyekszik támogatni a szabálykövető autósokat. 

A tesztelések már zajlanak, és ha minden igaz, év végére már néhány mobil kamerás jármű élesben is végezheti a menet közbeni adatgyűjtést. Arról még nincs információnk, hogy a társaság mikor terjeszti ki a teljes flottájára az új funkciót. Mindenesetre az útdíjszedő bízik benne, hogy az alkalmazott megoldás már középtávon jótékony hatást gyakorol a szándékos bliccelők arányának csökkentésére és a díjfizetési hajlandóság növelésére.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.06.27
Azt már tudjuk miért jó a Q-Service hálózat tagjának lenni, most kiderül, milyen előnyöket....
2017.06.27
„Rátértem a helyes útra, menni kell tovább” - vont mérleget a hétvégén Portugáliában aratott....
2017.06.27
Mark Lynch Ausztráliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.06.27
Az amerikai BorgWarner három oroszlányi üzemében három év alatt 600 új munkahelyet teremt, 15....
2017.06.27
Július 8-ától közlekedik az új közvetlen repülőtéri buszjárat Budapesten, a 100E jelzésű járat a....
2017.06.27
Barcelonában mutatták be a spanyol márka új SUV-ját. A SEAT Arona a nagyközönség előtt majd csak ....
2017.06.27
A Tour de France futamon egy ragyogó fehér Focus RS is látható lesz; a Ford ezzel ünnepli két éves....
2017.06.27
Mikor lesz végre önvezető autó? Lesz-e egyáltalán, vagy örökre „még néhány év és már tényleg jön”?....
2017.06.27
Meghosszabbította a hőségriasztást Szentes Tamás országos tisztifőorvosi feladatokért felelős....
2017.06.27
Megtalálták és elhárították a felújított metrószerelvény hibáját; ha minden az elvártaknak....