biztonság

A Mercedes megalkotta a világ legbiztonságosabb autóját – 2. rész

2019.07.24.

Az ESF 2019 még csak tanulmányautó, de sok megoldása megjelenhet a jövő szériaautóiban.

A cikk első része ezen a linken érhető el.

A kommunikáció nagyon fontos a közlekedésben, elég csak arra gondolni, hogy a legtöbb gyalogos nem mer addig lelépni a zebrára, amíg nem néz a közeledő jármű vezetőjének a szemébe, hogy megbizonyosodjon arról, az autós meg fog állni. Természetesen ilyen kommunikációra az önvezető járművek esetében nincs mód, ezért a mérnökök új megoldásokat dolgoztak ki.

Az ESF 2019 számos módon képes a környezetével kommunikálni, minden irányba, akkor is, ha áll. Például a hátsó szélvédőre képes jeleket, táblák képeit, üzeneteket, vagy akár kameraképet is vetíteni a csomagtartóba épített lézerprojektorral, így a mögötte jövő autóban is tudhatják, hogy miért állt meg, és nem próbálják megelőzni, amikor gyalogosokat enged át az úton.

 

Autópályán a dugókra, csúszós útra és egyéb veszélyekre is figyelmezteti az autó a hátsó szélvédőjén megjelenő ábrákkal, animációkkal a mögötte jövőket. Ha torlódásban el kell engedni egy mentőautót új sáv képzésével, akkor itt jelzi, hogy ezért húzódik a sáv jobb szélére.

 

De az első hűtőmaszk is képernyőként funkcionál, a gyalogosokat ezen megjelenő fényjelekkel bátorítja az autó, hogy megkezdhetik az átkelést az úttesten, a fény követi mozgásukat, így jelezve, hogy a robotpilóta tud róluk. Szándékosan választották a türkiz színt, mert a kísérletek azt mutatták, hogy nyugtató hatással van a gyalogosokra.

Veszély esetén aktiválódnak az autó oldalába, az első lökhárítóba és a hátsó lámpák közé integrált elektro-lumineszcens fénycsövek. Ezek több színes rétegből tevődnek össze, amelyek között elektromos mező létesül, aminek hatására a rétegek közötti elektro-lumineszcens anyag világítani kezd. A feltűnő fény révén a Mercedes jobban látható lesz a többi közlekedő számára. A különleges fényforrások előnye, hogy még súlyos ütközés után is sokáig világítanak.

Ha baleset történt, lerobbant autónak kell segíteni, vagy veszélyhelyzet adódik az úton, akkor egy kis guruló robot automatikusan előjön az autó aljából, és elakadásjelző háromszögként helyezkedik el a kocsi mögött, tehát a háromszög kihelyezésének veszélyes feladatát leveszi az utasok válláról. A megfelelő pozíció felvételében a beépített kamerák képére támaszkodik. Ezzel egyszerre az ESF 2019 tetejéből is kihajlik egy világító háromszög. Ha elmúlt a veszély, a robot visszatér az alvázban kialakított dobozába, ahol töltést is kap, és a felső háromszög is újra belesimul a tetőbe.

 

Autó így még nem védte a gyerek utasokat

A Pre-Safe rendszert már 2002 óta használja sorozatgyártású autóiban a Mercedes. A működési elv az, hogy ha a kocsi balesetveszélyt érzékel, akkor már időben felkészíti magát az ütközésre, megfeszíti az öveket, biztonságos pozícióba állítja az üléseket, felhúzza az ablakot, stb.

Az ESF 2019 számára kicsit továbbfejlesztették a Pre-Safe-et, amely már arra is képes, hogy a hátsó ülésen a speciális, elforgatható, hálózatba kapcsolt „okos gyerekülést” tartó öveket is előfeszítse balesetveszély esetén. Csak így lehet garantálni, hogy az ülés fixen a helyén maradjon az ütközés során is. Az akkumulátorral felszerelt gyerekülés oldalából védőelemek bújnak elő villámgyorsan, amelyek csökkenthetik a gyerekre ható erőhatásokat. Villogó ikonok segítik a szülőket a gyerekülés helyes behelyezésében, de az autó médiarendszerén is megtekinthető az erről szóló animáció.

 

A speciális, okos gyerekülés arra is képes, hogy monitorozza a gyerek életfunkcióit, mint például a pulzus, a légzés, a testhőmérséklet, a szívverés gyorsasága, vagy az éberség foka. Ha minden rendben, akkor az elöl ülő szülő egy mosolygó smiley szimbólumot láthat az első infotainment rendszer kijelzőjén, a távol lévő szülő pedig az okostelefonján. Ha nincs mozgásban az autó, akkor az első utasok élő kameraképen is figyelhetik, hogy épp mit csinál a gyerek.

A fejlesztőmérnökök természetesen a felnőttekkel is törődtek a fejlesztés során. Például a napellenzőbe egy olyan világítási rendszert építettek, amely a nappali fényhez hasonlóan világítja be az utasteret. A természetes fényt szimuláló, nem vakító világítás csökkenti a vezető hajlamát a fáradásra sötétben vagy szürkületben, mivel a testének belső órája másképp működik a természeteshez hasonló fényben. Egy másik funkciója ennek a lámpának az ún. „vízesés fényhatás”, ami akkor is frissen tartja a sofőrt, ha a robotpilóta vezeti az autót.

 

De a külső lámpák sem hétköznapiak: a Digital Light nevű LED-es fényszóró egyedülálló fényerőt, vakításmentes, HD minőségű távfényt és több mint kétmillió pixeles felbontást biztosít. Ráadásul jeleket, szimbólumokat is képes az aszfaltra vetíteni, amivel a vezetőt tájékoztatja egy újabb módon. Építkezésnél, keskenyebb sávok esetén az autó szélességét mutatja két fénycsíkkal, úton sétáló gyalogos esetében pedig nyíllal hívja fel rá a vezető figyelmét. Valószínűleg már a következő S-osztályhoz rendelhető lesz a Digital Light, tavaly a Genfi Autószalonon ki is próbálhattam.

Aktív biztonság

Az ESF 2019 fejlett fékasszisztenst is kapott, amely a mai rendszereknél nagyobb védelmet biztosít nem csak az autó utasainak, hanem a közlekedés kevésbé védett szereplőinek is. A kocsi tetején lévő érzékelők feltérképezik a környezetet, és ha úgy vélik, hogy esély van arra, hogy a kanyarodó jármű elüsse az úton átkelő gyalogosokat vagy kerékpárosokat, akkor a sofőr hangos és villogó figyelmeztetésben részesül, és ha erre sem reagál, akkor az autó automatikusan lefékez időben. Ugyanez történik, ha jobbra kanyarodás közben egy kerékpáros a holttérben tartózkodik, és a vezető nem észleli, vagy, ha más járművek keresztezik az ESF 2019 pályáját kanyarodás közben.

 

A 360 fokos érzékelő-rendszer még akkor sem alszik, ha az autó parkol, vagy lassan manőverez: például az autó mögül kilépni szándékozó gyalogosokat beszéddel és fénnyel figyelmezteti arra, ha gázolásveszélyt érzékel az úton közlekedő egyéb járművek részéről. Parkolás közben is képes automatikus fékezésre a Mercedes, ha azt észleli, hogy esély van a közeli gyalogosokkal történő érintkezésre, akkor is, ha azok nem az autó előtt vagy mögött, hanem mellette tartózkodnak.

Magától gyorsít, ha bajt érzékel

Az egyik legizgalmasabb rendszer, a Pre Safe Impulse Restart a ráfutásos ütközések miatt fejlesztették ki: ha az álló autó úgy érzi, hogy a mögötte jövő jármű nem tud időben megállni, akkor közvetlenül a becsapódás előtt nagy erővel gyorsítani kezd, hogy csökkentse a sebességkülönbséget és nagyobb fékutat hagyjon a mögötte jövőnek. Természetesen ezt csak akkor teszi, ha megfelelő méretű hely áll rendelkezésre elöl.

 

A hibrid hajtás villanymotorjainak nagy nyomatéka révén 1 méter alatt képes az ESF 2019 0-ról 7 km/órára gyorsítani. A hirtelen gyorsulás azzal a további előnnyel is jár, hogy az utasok szinte belepréselődnek az ülésük háttámlájába, a fejük pedig felfekszik a fejtámlára, ami csökkenti az ostorcsapás-jellegű nyaksérülések kockázatát. A gyorsítást szinte azonnal egy erős fékezés követi, egészen álló helyzetig.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
Figyelmeztető sztrájkot tart vasárnap reggel 5 órától 11 óráig a német légiutas-kísérők független....
2019.10.18
Lewis Hamilton minden bizonnyal megszerzi hatodik világbajnoki címét a 2019-es szezonban, a valódi....
2019.10.18
Rohamléptekkel halad a könnyű haszonjárműves szektor villamosítása, és a stockholmi nemzetközi....
2019.10.18
Carsten Monnerjan veszi át az Audi leányválllatának, az Italdesignek a vezetését. Honnan máshonnan....
2019.10.18
Informatikai fejlesztés miatt vasárnap hajnalban 1 órától 5 óráig az útdíjfizetési rendszerben nem....
2019.10.18
2022-ig összesen kétezer embertől szabadul meg a járműipari beszállító cég, a Brose. Az....
2019.10.18
A ŠKODA két exkluzív vázlatot adott ki az új ŠKODA OCTAVIA típusról. Az új ŠKODA dizájnnyelvezete....
2019.10.18
Az időjárás felelősökkel egyeztetve nagyon sikeres flottanapot szervezett október első napján az....
2019.10.18
A Mercedes-Benz tovább növelte márkaértékét, és ismét a világ legértékesebb prémium autómárkája. Az....
2019.10.18
A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalataként a Bridgestone folyamatosan olyan....