kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 10. rész: A Fiat története Magyarországon III.

2018.05.01.

Az államosítást követően a Fiat hamar visszatért Magyarországra, s az államszocializmus évtizedei alatt is folyamatosan exportálta termékeit hazánkba.

Bár ahogyan a cikksorozat előző részében is írtuk a Fiat 1947-ben megszakította a kapcsolatokat Magyaorrszággal, ám hamar győzött az üzleti érdek: a MOGÜRT már 1948-ban újabb Fiat szállítmányokat rendelt. 1949. márciuásban az Autó már az ]j Topolino érkezéséről számolt be, s néhány hónappal később büszkén jelentették be, hogy „30 vadonatúj Fiat és Škoda mentőkocsit állítottak szolgálatba.”. A cikk szerint „az Országos Mentőszolgálat egyéves születésnapján ünnepélyes keretek között, adták át a forgalomnak .. a 30 vadonatúj, hófehér mentőautót. Az új kocsik közül 24 drb. Fiat 1100 gyártmányú. Ezeket a kocsikat a Fiat-gyár szabványos, zárt teherkarosszériával szállította. Az átalakítás és a belső berendezés munkáját a MOGÜRT dolgozói végezték el. A nagy befogadóképességű Fiat-mentőkocsikon szükség esetén 2 hordágy is elhelyezhető, úgy hogy még a mentőorvos részére is marad hely a kocsi belsejében”. A Fiatok az 1960-as évekig, a Nysa mentőautók megjelenéséig teljesítettek szolgálatot.

Fiat 1100 mentőautó 1952-ben. Forrás: Fortepan/ Magyar Rendőr / 16768

 

A Fiatokokból a Magyar Posta is beszerzett egy flottára valót. 1950-től a posta intézte a hírlapok terjesztését is. Egy ideig ezt Budapesten oldalkocsis BMW motorkerékpárokkal, vidéken 10 darab teherautóval végezték. Ám a mennyiség növekedésével újabb járművekre volt szükség: a megfelelő szervekhez intézett kérelmek után 1952 tavaszán kiutalásra kerültek „erősen használt személyautók”, köztük 45 Fiat Topolino. Ugyan ezek egy része roncs-közeli állapotú volt, s alkatrésznek lehetett csak használni, de még így is javult a szállítás ütemezése.

Fiat Topolinok a posta hírlapkézbesítő üzletágának szolgálatában az 1950-es évek elején. Forrás: Postamúzeum

Az 1950-es évek végén Magyarországon 382 Topolino és 235 Fiat 1100-as viselt rendszámot. Ahogyan az autóhasználat és -kereskedelem szabályai enyhültek, a hazai állomány is fejlődésnek indult. Az köztudott, hogy a Fiat vezetősége jó viszonyt ápolt a Vasfüggöny mögötti országokkal. Nem csoda, hogy az 1960-as évek végén a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalatnál a KGST országokban gyártott autókon kívül két „nyugati” márkára vettek fel rendelést: a Renault és a Fiat egyes típusait lehetett megvásárolni forintért, ha a vevő előre befizette a teljes vételárat.

A Fiat 500 bemutatója a Budapesti Ipari Vásáron 1960-ban. Forrás: dr Drottleff Jenő

Az 1960-as évek végén a viszonylagos enyhülés éveiben a Magyar Autóklub keretén belül engedélyezték „szakosztályok”, azaz márkaklubok létrehozását, s egyebek mellett ekkor jött létre a Fiat-Zastava szakosztály is. Néhány éves működést követően ezeket a kezdeményezéseket leállították.

Fiat 1400 a Vörösmarty téren. Forrás: Fortepan /Kurutz Márton / 12144

Fiat 1500 1965-ben. Forrás: Fortepan / Bauer Sándor / 126435

1973-ban már 9800 Fiat 850-es közlekedett Magyarországon, s a Volkswagen „Bogár” mögött ez volt a második legnépszerűbb nyugati típus!

 

 

Fiat 850 1970-ben. Forrás: Fortepan / Tóth Lajos / 59715

A Főtaxi is Fiat gépjárművekkel indította el gépkocsikölcsönző szolgáltatását 1969-ben. Kezdetben csak külföldiek valutáért vehették igénybe ezt a lehetőséget, de később forintért magyar állampolgárok és jogi személyek is választhattak eredeti olasz Fiat 124 és Fiat 125 között. Később Fiat 850 kisbusz vásárlásáról is tárgyaltak, de ezekből csupán néhány darab érkezett.

A Főtaxi kölcsönzöszolgálata néhány Fiat 850 T kisbuszt is állományba vett az 1970-es évek elején

Bár a Fiat családi autóiból került a legtöbb Magyarországra, de az 1970-es években gyártott nagy méretű limuzinokból is érkezett kisebb mennyiség. Például egy anekdota szerint 1973-1974 körül pusztító marhaválság ütötte fel a fejét Olaszországban: „hogy az ország ne maradjon marha nélkül, magyar tenyészállatokat szállítottak Olaszországba amikért Fiat 130-as limuzinokat adtak cserébe. Az olaszok jó üzletet kötöttek, hiszen a kibontakozó olajválság idején nem volt épeszű ember, aki hathengeres 3235 köbcentis, benzines autót akart volna vásárolni. Itthon a megyei párttitkárok pedig boldogan pöffeszkedtek a kor technikai színvonalát megelőző autó bőrüléseiben”. Egy Fiat 130-t néha még Kádár János is használt!

Az 1980-as években két Fiat-eredetű típus, a Zsiguli és a „kispolszki” határozta meg a hazai utcaképet. Ezekről egy másik írásban lesz majd szó!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..