kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 10. rész: A Fiat története Magyarországon III.

2018.05.01.

Az államosítást követően a Fiat hamar visszatért Magyarországra, s az államszocializmus évtizedei alatt is folyamatosan exportálta termékeit hazánkba.

Bár ahogyan a cikksorozat előző részében is írtuk a Fiat 1947-ben megszakította a kapcsolatokat Magyaorrszággal, ám hamar győzött az üzleti érdek: a MOGÜRT már 1948-ban újabb Fiat szállítmányokat rendelt. 1949. márciuásban az Autó már az ]j Topolino érkezéséről számolt be, s néhány hónappal később büszkén jelentették be, hogy „30 vadonatúj Fiat és Škoda mentőkocsit állítottak szolgálatba.”. A cikk szerint „az Országos Mentőszolgálat egyéves születésnapján ünnepélyes keretek között, adták át a forgalomnak .. a 30 vadonatúj, hófehér mentőautót. Az új kocsik közül 24 drb. Fiat 1100 gyártmányú. Ezeket a kocsikat a Fiat-gyár szabványos, zárt teherkarosszériával szállította. Az átalakítás és a belső berendezés munkáját a MOGÜRT dolgozói végezték el. A nagy befogadóképességű Fiat-mentőkocsikon szükség esetén 2 hordágy is elhelyezhető, úgy hogy még a mentőorvos részére is marad hely a kocsi belsejében”. A Fiatok az 1960-as évekig, a Nysa mentőautók megjelenéséig teljesítettek szolgálatot.

Fiat 1100 mentőautó 1952-ben. Forrás: Fortepan/ Magyar Rendőr / 16768

 

A Fiatokokból a Magyar Posta is beszerzett egy flottára valót. 1950-től a posta intézte a hírlapok terjesztését is. Egy ideig ezt Budapesten oldalkocsis BMW motorkerékpárokkal, vidéken 10 darab teherautóval végezték. Ám a mennyiség növekedésével újabb járművekre volt szükség: a megfelelő szervekhez intézett kérelmek után 1952 tavaszán kiutalásra kerültek „erősen használt személyautók”, köztük 45 Fiat Topolino. Ugyan ezek egy része roncs-közeli állapotú volt, s alkatrésznek lehetett csak használni, de még így is javult a szállítás ütemezése.

Fiat Topolinok a posta hírlapkézbesítő üzletágának szolgálatában az 1950-es évek elején. Forrás: Postamúzeum

Az 1950-es évek végén Magyarországon 382 Topolino és 235 Fiat 1100-as viselt rendszámot. Ahogyan az autóhasználat és -kereskedelem szabályai enyhültek, a hazai állomány is fejlődésnek indult. Az köztudott, hogy a Fiat vezetősége jó viszonyt ápolt a Vasfüggöny mögötti országokkal. Nem csoda, hogy az 1960-as évek végén a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalatnál a KGST országokban gyártott autókon kívül két „nyugati” márkára vettek fel rendelést: a Renault és a Fiat egyes típusait lehetett megvásárolni forintért, ha a vevő előre befizette a teljes vételárat.

A Fiat 500 bemutatója a Budapesti Ipari Vásáron 1960-ban. Forrás: dr Drottleff Jenő

Az 1960-as évek végén a viszonylagos enyhülés éveiben a Magyar Autóklub keretén belül engedélyezték „szakosztályok”, azaz márkaklubok létrehozását, s egyebek mellett ekkor jött létre a Fiat-Zastava szakosztály is. Néhány éves működést követően ezeket a kezdeményezéseket leállították.

Fiat 1400 a Vörösmarty téren. Forrás: Fortepan /Kurutz Márton / 12144

Fiat 1500 1965-ben. Forrás: Fortepan / Bauer Sándor / 126435

1973-ban már 9800 Fiat 850-es közlekedett Magyarországon, s a Volkswagen „Bogár” mögött ez volt a második legnépszerűbb nyugati típus!

 

 

Fiat 850 1970-ben. Forrás: Fortepan / Tóth Lajos / 59715

A Főtaxi is Fiat gépjárművekkel indította el gépkocsikölcsönző szolgáltatását 1969-ben. Kezdetben csak külföldiek valutáért vehették igénybe ezt a lehetőséget, de később forintért magyar állampolgárok és jogi személyek is választhattak eredeti olasz Fiat 124 és Fiat 125 között. Később Fiat 850 kisbusz vásárlásáról is tárgyaltak, de ezekből csupán néhány darab érkezett.

A Főtaxi kölcsönzöszolgálata néhány Fiat 850 T kisbuszt is állományba vett az 1970-es évek elején

Bár a Fiat családi autóiból került a legtöbb Magyarországra, de az 1970-es években gyártott nagy méretű limuzinokból is érkezett kisebb mennyiség. Például egy anekdota szerint 1973-1974 körül pusztító marhaválság ütötte fel a fejét Olaszországban: „hogy az ország ne maradjon marha nélkül, magyar tenyészállatokat szállítottak Olaszországba amikért Fiat 130-as limuzinokat adtak cserébe. Az olaszok jó üzletet kötöttek, hiszen a kibontakozó olajválság idején nem volt épeszű ember, aki hathengeres 3235 köbcentis, benzines autót akart volna vásárolni. Itthon a megyei párttitkárok pedig boldogan pöffeszkedtek a kor technikai színvonalát megelőző autó bőrüléseiben”. Egy Fiat 130-t néha még Kádár János is használt!

Az 1980-as években két Fiat-eredetű típus, a Zsiguli és a „kispolszki” határozta meg a hazai utcaképet. Ezekről egy másik írásban lesz majd szó!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.20
Bár várhatóan bevetik továbbfejlesztett erőforrásukat, és a hosszú egyenesek papíron kedveznek....
2018.06.19
Mit tanuljon a gyerek, hogy 10 év múlva legyen munkája? ..
2018.06.19
Újra dobogós helyen végzett a 2018-as Kamion Európa-bajnokságon az OXXO Hungary Truck Racing Team.....
2018.06.19
Több mint 507 ezer gépkocsit hív vissza az Amerikai Egyesült Államokban a Kia Motors Corp. a....
2018.06.19
Darko Drljevic Montenegróból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.19
Több mint 246 millió eurót (körülbelül 80 milliárd forintot) biztosít az Európai Unió kohéziós....
2018.06.19
Oldtimer autókkal is készül szombatra, a 2018-as Múzeumok éjszakájára a Budapesti Történeti Múzeum....
2018.06.19
A BMW Group Magyarország márkanagykövete, Osvárt Andrea színésznő, modell és producer egy....
2018.06.19
Diákok ezrei készülnek, hogy új rekordokat állítsanak fel üzemanyaghatékony autóikkal a Shell Eco-....
2018.06.19
Eldőlt a hónapok óta húzódó kérdés: 2019-től a Red Bull már nem Renault motorokat használ.   ..