kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 12. rész: Olasz autók Magyarországon

2018.06.08.

A Fiat és az Alfa Romeo mellett a második világháború előtt más ismert és kevésbé ismert olasz autómárkák is megjelentek a hazai piacon.

A Fiat és az Alfa Romeo mellett a második világháború előtt más ismert és kevésbé ismert olasz autómárkák is megjelentek a hazai piacon.

 

Lancia

Jelenlegi ismereteink szerint a Lancia Magyarországon először 1922-ben tűnt fel, amikor a Balaton-Hortobágy túraúton egy Lancia-csapat is indult. Szilberleitner József (1884-1940) gépészmérnök, autós szakember dolgozott a márka hazai elterjesztésén. Önerőből ez nehezen ment volna, így egy évvel később csatlakozott a jóval tőkeerősebb Volante Automobilkereskedelmi vállalathoz. A Volante báró Kohner Alfréd bankigazgató, nagybirtokos tulajdonában állt, aki a legkülönbözőbb üzleteket finanszírozta. Az autókereskedelem nem tartozott a jövedelemző tevékenyzségek közé: a Volante, amely a Belvárosban, a Jókai tér 10 alatt működtette bemutatótermét három évig bírta. Miután bekövetkezett a csőd, a Lancia-képviselet átvándorolt az újonnan létesített Automobilbehozatali Rt nevű céghez.  Az Automobilbehozatali Rt alapítója Fábry (korábban Fischer) Oszkár volt, a Concordia gőzmalom korábbi cégvezetője. Fábry, akit korábban a Concordiánál sikkasztással vádoltak, de végül felmentettée a hazai viszonyok között óriási üzletet csinált a Lanciával. 1929-re gróf Bethlen istván miniszterelnöktől és ifj vitéz Horthy Miklóstól kezdve többtucat vállakozó, cég és a közélet ismert alakja vásárolt Lancia Lambdát. 

Lancia-reklám 1928-ból tulajdonosok névsorával. Forrás: ADT

 

Szelnár Aladár, a KMAC titkára az 1928-as Svábhegyi versenyen. Forrás: Peter Selnar

Ám a társasági sikereket nem sikerült pénzügyi sikerré varázsolni: az 1929-es gazdasági válság első szelére az Automobilbehozatali Rt kártyavárként omlott össze, s a Kossuth Lajos utca 3 alatti szalon ajtajára lakat került. Fábry Oszkárt ismét letartoztatták, de a Concordia-üggyel ellentétben most már nem kerülhette el a felelősségrevonást.

Néhány éves szünetet követően a Lancia visszatért: 1935-ben a hazai kereskedők egyik doyenje, Bárdi József vállalta el a képviseletet. A megváltozott politikai és gazdasági környezetben egy olasz márka jól csengett, s így nem csoda, hogy 1935-1938 között 245 db Lancia kelt el.

Lancia Ardea az 1930-as évek végén. Forrás: Magyar Építészeti Múzeum

A Bárdi cég még a háború után is megpróbálta feléleszteni kapcsolatait, de az államosítással vége szakadt a cég fél évszázados történetének. Egy 1960-ban született összeállítás szerint akkor még kb. 30 Lancia Aprilia viselt rendszámot. Ám a régebbi Lambdákból is maradt, amint azt az Autó-Motor 1961-es cikke is megmutatta.

Az Autó-Motor 1961-es cikke. Forrás: ADT

 

O.M.

Az Officine Meccaniche (O. M.) bresciai automobilgyár. mely Olaszország egyik legjelentékenyebb és legtőkeerősebb iparvállalata, Magyarország és a Balkán államok automobilszükségletének kielégítésére Milanóban budapesti képviseletével fontos tárgyalásokat fejezett be. A tárgyalásokkal kapcsolatosan a Rosenberg Colorni milánói bankház a Latin-Magyar Kereskedelmi r.-t. révén az O. M.- automobilok képviseleténél, Kellner Alfréd Autókereskedelmi R.-T.-nál érdekeltséget vállalt és annak igazgatóságába bevonul, melynek elnöke továbbra is ifj. gróf Almásy Imre marad és uj ügyvezető igazgatóként Kellner Alfréd mellett Rosenberg Henrik fog működni. Kellner Alfréd és Timár Zsigmond igazgatók együtt vezették a szóbanforgó tárgyalásokat Milánóban, melyek eredményeképp az OM. gyár Budapesten egy állandó nagy automobil transitraktárt létesít. A raktár Magyarország, Románia és a Balkán államok autószükségletének fedezésére fog szolgálni. A Szerdahelyi-utca 14. sz. alatti autójavítót a részvénytársaság megvásárolta, melyet az OM.-gyár legmodernebb gépekkel szerel fel és egy a gyárból Budapestre delegált művezető fogja az üzemet vezetni. Megállapított programul szerint az OM.- gyár az automobilokat a legkedvezőbb fizetési feltételekkel fogja a vevőközönség rendelkezésére bocsátani” - ez az 1926. elején megjelent hír, valószínűleg fizetett reklámhír szépen összefoglalja az OM nevű olasz autógyár hazai történetét. Az eredetileg alkatrészkereskedelemmel foglalkozó Kellner Alfréd Automobilkereskedelmi Rt (VI Liszt Ferenc tér 11) 1923-tól foglalkozott az O.M. és az Isotta-Fraschini márkákkal. Az O.M. nagyjából két évig húzta, a fenti hír bármilyen nagyszerűen is hangzott soha nem meg nem valósult ígéreket tartalmazott. Kellner Alfréd 1928. körül kivált saját vállalatából, s a Chrysler mellett ismét megpróbálkozott az O.M.-mel is, vajmi kevés sikerrel.

 

Tarján Antal az 1928-as Guggerhegyi versenyen O.M. túrakocsival. Forrás: Fortepan/Tarján Emmi/85551

Katonai kiegészítőkkel felszerelt O.M. Forrás: Fitos Attila

 

Diatto

A torinói Diatto vállalatot még a XIX. században alapították. Kezdetben hintókat, majd vasúti kocsikat készítettek. Ugyan az első Diatto személyautót 1905-ben gyártották, de a márka fénykora az 1920-as években jött el, amikor túra- és versenyautóik bel- és külföldön egyaránt népszerűnek bizonyultak. A Diatto 1929-ben leállította gépkocsi üzletágát. Magyarországon Steinitz Ernő, akinek működéséről az Alfa Romeo története kapcsán írtunk 1924-1925 folyamán próbálkozott az értékesítéssel. Egy 1926-ban megjelent statisztika szerint 42 db Diatto viselt hazai rendszámot.

Egy Diatto, amely 1930-ban az orosházai Tóth Benedek Lajos tulajdonában állt. Forrás: Fortepan/Paczolay család/131539

 

Chiribiri

Antonio Chiribiri 1910-ben Torinóban alapította meg repülőgép-alkatrészgyártó üzemét, ahol 1914-1929 között személyautók is készültek. Magyarországon a Sport-Garage nevű vállalat hirdette. A Sport Garage-t özvegy Andor Györgyné alapította 1923-ban, aki örökölte elhunyt férje üzletrészét az Andor és Futtaki csillárkereskedő vállalatban. A csillárok mellé hamarosan autók is beköltöztek a Király u 18 szám alatti műhelybe. A Chiribiriből csupán néhány darab kelhetett el, de a Fortepan archívumban egy lomtalanításon talált fényképalbum révén szerepel egy kép magyar rendszámos példányról.

Forrás: Fortepan

 

Ansaldo

A torinói Ansaldo fegyvergyár 1921-1931 között megbízható túrakocsikat készített. Magyarországon 1922-ben ismert szakemberek részvételével alakult meg az Autóforgalmi Rt Auto Salon nevű képviselet. Az alapítók: Herskovits Ignác, a magyar gépjárműkereskedelem egyik úttörője, Graber Ernő, a Bárdi József Rt korábbi cégvezetője és László Andor, aki a két világháború közötti időszakban számos különböző márkával foglalkozott. Az Auto Salon a korabeli viszonyok között mindent megtett, amit lehetett. Négy év alatt kb. 35 gépkocsit sikerült értékesíteniük. Nem csoda, hogy 1926-ban csődöt jelentettek.

Forrás: Fortepan/Vargha Zsuzsa/52908

 

Bianchi

A Bianchi a világ legöregebb, ma is működő kerékpárgyártó vállalata. Az Edoardo Bianchi által 1885-ben alapított gyár immár 133 éve készít kétkerekűeket. Ezen kívül a Bianchi motorok is valamennyire ismertek, illetve a Pirelli-Fiat-Bianchi vegyesvállalat, az Autobianchi. Ám a Bianchi már korábban is készített személyautókat, amelyek a Lancia farvizén Magyarországon is rövid ideig kaphatók voltak – kevés sikerrel.

 

Isotta-Fraschini

Kellner Alfréd 1923-ban nem csupán az O.M.-mel, de a méregdrága Isotta-Fraschini luxusuatók értékesítésével is kísérletezett. Valószínű, hogy még a tíz darabot se érte el az értékesített darabszám.

Reklám 1924-ből. Forrás: ADT

 

Maserati

Egy olasz járművekről szóló összeállításból a Maseratit még akkor se lehet kihagyni, ha hivatalosan Magyarországon csak az utóbbi években nyílt meg márkakereskedés. Az 1930-as években ugyanis két hazai versenyző is Maseratit használt: Hartmann László és Festetics Ernő gróf.

Az idén 80 éve elhunyt Hartmann László (1901-1938) a két világháború közti időszak legsikeresebb magyar versenyzője volt, akit a nemzetközi színtéren is jegyeztek. Bugattik után 1935-ben váltott Maseratira: először egy kölcsönbe kapott 8CM-mel, majd 1936-tól már a gyártól kapott 6CM-mel indult. 1937-től már félhivatalos gyári pilóta volt. Igéretes pályafutásának egy versenybaleset vetett tragikus véget.

Hartmann László az 1936-os Magyar Nagydíjon. Forrás: Győr Város Levéltára

Festetics Ernő gróf a családi vagyon egy részét különböző költséges hobbikra költötte. Ennek részeként megpróbálkozott autóversenyzéssel is. 1937-ben megvásárolt egy hároméves Maserati 8CM versenyautót, hogy megpróbáljon Hartmann Lászlóhoz hasonló karriert befutni. A nemzeti elkötelezettségű fiatalember piros-fehér-zöldre fényeztette járművét, majd 1937-ben különböző nemzetközi GP-futamokon próbálkozott értékelhető eredmény nélkül. A Maserati a második világháború után 1954. körül a IV-es számú Autójavító Nemzeti Vállalthoz került. Ott leszerelték a kompresszort, s kicsit kipofozták a 20 éves Maseratit. 1955-1958 között Széles Tibor, a vállalat raktárosa versenyzett a nyolchengeres autóval. 1958-tól az 1980-as évekig különböző magánszemélyek birtokolták, majd Varga Jenő, egy ismert gyűjtő vásárolta meg. 1986-ban a Hungaroring ünnepélyes megnyitása alkalmából tartottak egy betétfutamot oldtimereknek, ahol a Maserati is feltűnt. Ez a 3015 alvázszámú versenyautó jelenleg egy svájci magángyűjtő féltett kincse, aki aprólékos munkával az 1937-es állapotnak megfelelően restaurálta, s ismét piros-fehér-zöldre fényeztette a járművet.

Gróf Festetics Ernő az 1937-es romániai felek-i hegyi versenyen. Forrás: Fortepan/Tarbay Júlia/39414

 

Ahogyan korábban is írtuk az 1950-es évektől kezdve csak elvétve kerültek be "nyugati" járművek Magyarországra. 

Próbarendszámos Iso Isetta az 1950-es években. Forrás: Oldtimer-Média Kft

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....